لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۲۳

دعوت چین از حکومت افغانستان و طالبان برای مذاکرات بین‌الافغانی


حکومت افغانستان می‌گوید، چین از آنها دعوت کرده تا در گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اشتراک کنند.

هر چند حکومت در مورد اشتراک نماینده هایش در این گفت‌وگوها فیصله نکرده، اما کبیر حقمل سخنگوی شواری امنیت ملی افغانستان شام دیروز سه‌شنبه (۳۰ میزان) به رادیو آزادی گفت: "در این روزها مقام‎های چینی با ما تماس گرفتند و گفتند که قرار است آنها یک نشست بین‌الافغانی را به هدف ازسرگیری مذاکرات نه، بلکه به هدف گفت‌وگوهای صلح، میزبانی کنند."

همزمان، خبرگزاری اسوشیتدپرس به نقل از سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در دوحه پایتخت قطر خبر می‌دهد که این نشست روز دوشنبه و سه‌شنبه آینده برگزار می‌شود.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

شاهین گفت که آنها در این گفت‌وگوها شرکت می‌کنند.

در این میان، وزارت امور خارجۀ امریکا روز دوشنبه در بارۀ ازسرگیری گفت‌وگوهای صلح افغانستان گفت، زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژه این کشور به هدف تلاش‌های تازه صلح، گفت‌وگوهای را با نمایندگان اتحادیه اروپا، مقام‌های ناتو و سازمان ملل متحد، آغاز کرده است.

ینس استولتنبرگ منشی عمومی ناتو با زلمی خلیلزاد نمایندۀ ویژۀ ایالات متحده برای صلح افغانستان روز دوشنبه، ۲۱ اکتوبر، در بروکسل دیدار کرد. او ضمن قدردانی از خلیلزاد در توییتر نوشته که، ناتو و شرکانش با ادامۀ حمایت از افغانستان، زمینه را برای جورآمد مسالمت آمیز فراهم می‌کنند.

آقای خلیلزاد پس از دیدار از بلجیم و فرانسه قرار است، راهی روسیه شود.

در خبرگزاری اسوشیتد پرس آمده است که زلمی خلیلزاد به چین هم سفر می‌کند.

اما تاکنون معلوم نیست که آقای خلیلزاد در نشست بین‌الافغانی هفتۀ آینده در چین اشتراک می‌کند یا نه.

کبیر حقمل سخنگوی شواری امنیت ملی افغانستان می‌گوید، تقاضای حکومت از همه کشورهایی که در پروسۀ صلح افغانستان کمک می‌کنند، این است که به اصل پیشبرد روند صلح به مالکیت و رهبری افغان‌ها متعهد بمانند.

کبیر حقمل سخنگوی شواری امنیت ملی افغانستان
کبیر حقمل سخنگوی شواری امنیت ملی افغانستان

او افزود: "حکومت افغانستان جداً خواهان این بوده که تفاهم بین‌الافغانی صورت بگیرد، تفاهم‌ ها در بارۀ صلح باید فراگیر، تحت رهبری نظام دولت جمهوری اسلامی افغانستان و تصاحب صحبت ها نزد افغان‌ها باشد."

مذاکرات صلح میان نمایندگان امریکا و طالبان بعد از ۹ دور در ظرف ده ماه، در سپتمبر به حالت تعلیق درآمد.

این مذاکرات، پس از انفجار موتر بمب طالبان در منطقه شش درک شهر کابل پایان یافت که در نتیجه آن ۱۲ نفر به شمول یک امریکایی کشته شدند.

دونالد ترمپ رئیس جمهوری ایالات متحده امریکا بعد از این رویداد در توییترش فسخ گفت‌وگو با نمایندگان طالبان را اعلام کرد.

XS
SM
MD
LG