لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

روسیه و ترکیه به گفتگوهای سیستم‌ دفاعی ادامه می‌دهند


رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۱۷ سپتمبر ۲۰۱۹
رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ۱۷ سپتمبر ۲۰۱۹

پس از این که ترکیه نخستین سیستم دفاع راکتی "اس.۴۰۰" را از روسیه دریافت کرد، اقدامش واکنش‌های شدید ایالات متحده را در پی داشت، اما حالا دو باره روسیه می‌گوید، گفتگوها در مورد خریداری سیستم‌های بیشتر دفاع راکتی "اس.۴۰۰" با ترکیه، ادامه دارد.

ترکیه که عضویت پیمان ناتو را دارد در ماه جولای نخستین سیستم دفاع راکتی اس.۴۰۰ را از روسیه دریافت کرد. این حرکت باعث آن شد تا ایالات متحده، ترکیه را از برنامۀ طیاره‌های اف. ۳۵ امریکایی اخراج کند.

روسیه و ترکیه همچنان توافق کرده اند تا گزمه‌های مشترک را در شمال سوریه آغاز کنند و دیروز (۲۳ اکتبر) قطار پولیس نظامی روسیه با عبور از دریای فرات وارد شهر کوبانی در امتداد سرحدات سوریه با ترکیه شده است.

با وصف آنکه واشنگتن بارها در مورد اقدام خریداری سیستم دفاع راکتی اس.۴۰۰ روسی به ترکیه هوشدار داده است، روسو ابرونو اکسپورت (صادر کنندۀ دولتی اسلحۀ روسیه) می‌گوید، گفتگوها در مورد خریداری بیشتر این سیستم دفاع راکتی با ترکیه، ادامه دارد.

الکساندر میخایف رئیس روسو ابرونو اکسپورت به آژانس خبری انترفکس روسیه گفته است، بحث‌ها با ترکیه روی تدارکات مالی و جدول انتقال‌دهی سیستم‌های بیشتر دفاع راکتی اس.۴۰۰؛ ادامه دارد.

ترکیه که عضویت پیمان ناتو را دارد در ماه جولای نخستین سیستم دفاع راکتی اس.۴۰۰ را از روسیه دریافت کرد. این حرکت باعث آن شد تا ایالات متحدۀ امریکا به حیث مجازات ترکیه را از سهم‌گیری در برنامۀ طیارات نوع اف. ۳۵ امریکایی اخراج کند.

واشنگتن و متحدان اروپایی امریکا به این باور اند که سیستم دفاع راکتی اس.۴۰۰ روسی، با سیستم‌های ناتو مطابقت ندارد، حتٰی می‌تواند برای طیارات اف. ۳۵ امریکایی یک تهدید بالقوه محسوب شود.

امریکا: ترکیه بدبختانه انتخاب نادرست کرد

ایالات متحدۀ امریکا می‌گوید، روسیه با عمل‌کرد در حاشیۀ سیستم راکتی اس.۴۰۰ می‌تواند، اطلاعات فنی خیلی حساس را در مورد طیاره‌های امریکایی، حاصل کند.

ترکیه همچنان تصمیم دارد تا برای اردوی خود، حدود صد طیارۀ نظامی را نیز از روسیه خریداری کند.

این گزارش‌ها درست یک روز بعد از آن نشر شد که رئیس جمهور ترکیه بعد از ملاقات با همتای روسی‌اش در شهر سوچی در یک کنفرانس خبری گفت، روسیه و ترکیه به همکاری‌های دفاعی ادامه خواهند داد.

رجب طیب اردوغان گفت: "کار بالای سیستم راکتی اس.۴۰۰ ادامه دارد، ترکیه تجهیزات آن را دریافت می‌کند و همکاری‌های دو جانبۀ دفاعی بین دو کشور به‌طور ثابت ادامه دارد."

روسای جمهور ترکیه و روسیه همچنان توافق کرده اند که نیروهای نظامی این دو کشور گزمه‌های مشترک را در امتداد سرحدات ترکیه و سوریه انجام دهند.

بعد از تصمیم دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحدۀ امریکا در اوایل ماه جاری در مورد خارج ساختن نیروهای امریکایی از شمال سوریه، توافق اخیر بین ترکیه و روسیه، نقش مسکو را به حیث یک بازیگر خارجی در سوریه، مستحکم‌تر می‌سازد.

XS
SM
MD
LG