لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۳۰ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۶

افغانستان گفت‌وگو با طالبان را مشروط به آتش‌بس یک‌ماهه کرد


حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان
حمدالله محب مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان گفته که آغاز مذاکرات صلح مشروط به برقراری آتش‌بس حداقل یک‌ماهه است.

حمدالله محب مشاور امنیت ملی محمداشرف غنی روز (۷ عقرب) در یک نشست خبری در کابل گفت که گروه طالبان بايد در مورد روابط خود با کشورها، شبکه های قاچاق و گروه‌های تبهکار توضیح دهد.

آقای محب افزود که در طرح تازه صلح حکومت از پاکستان خواسته شده تا در مورد عدم حمایت از شبکه‌های تروریستی تضمین بدهد.

این طرح شامل سه بخش و ۷ ماده می‌شود که مذاکرات صلح، اجماع منطقه‌ای و جهانی و حکومتداری خوب از بندهای اصلی آن است.

مشاور امنیت ملی آقای غنی گفت که مذاکرات ابتدا با امریکا و ناتو آغاز و سپس با گروه طالبان و پاکستان ادامه می‌یابد.

او افزود که در طرح تازه صلح حکومت در مورد روابط نزدیک پاکستان و گروه طالبان توضیح خواسته شده است. به گفته آقای محب، حکومت پاکستان و گروه طالبان باید تضمین دهند که روابط آنها قابل کنترل و شفاف است.

آقای محب گفت:‌ "تنها به افغانستان نه بلکه به همه دنیا روشن است که طالبان دست‌نشانده پاکستان است و اگر همکاری پاکستان نباشد، جنگ را ادامه داده نمی‌تواند."

مشاور امنیت ملی رئیس جمهوری افغانستان گفت اگر طالبان خواستار مذاکره با افغانها است در گام نخست باید به "افغان‌کشی" پایان دهد، در کنار آن تضمین دهد که پس از این روابطش با پاکستان چگونه خواهد بود.

در طرح تازه حکومت همچنین آمده که پاکستان باید تضمین بدهد که به پناه‌دادن به هراس‌افگنان و آموزش هراس‌افگنی در منطقه، ادامه نخواهد داد و اگر پاکستان این تضمین را ندهد هر تلاشی در رابطه به صلح بی‌نتیجه خواهد بود.

در طرح هفت‌ماده‌ای حکومت برای دست‌یابی به صلح، اجماع منطقه‌ای و جهانی مهم پنداشته شده و در داخل کشور به حکومت‌داری خوب نیز اشاره شده که علاوه بر مخالفان مسلح حکومت ابعاد دیگر جنگ کشور نیز واضح ساخته شده‌است.

اما آیا گروه طالبان مسلح در مورد روابط ‌اش با پاکستان و دست کشیدن از خشونت تضمین خواهد داد؟

ودیر صافی کارشناس سیاسی می‌گوید که پاکستان و طالبان هرگز حاضر به ارائه تضمین در این مورد نخواهند شد.

ودیر صافی کارشناس سیاسی
ودیر صافی کارشناس سیاسی


او گفت: "طالبان می‌گوید که از پاکستان هیچ چیزی نمی‌گیرد اما دوستش است. خانواده‌های‌شان در آنجا اقامت دارند. پاکستان هم هرگز چنین تضمینی نمی‌دهد که طالبان تحت حمایتش قرار دارد چون پاکستان قانع است که طالبان با آن رابطه دارد آنان را پرورش داده است، اما اکنون از این گروه حمایت نمی‌کند."

گروه طالبان تا کنون در مورد طرح صلح حکومت افغانستان اظهار نظر نکرده است.

حکومت افغانستان در حالی این طرح صلح را پیشنهاد کرده که فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان یک بار دیگر سلسله سفرهایش را در پیوند به مذاکرات صلح آغاز کرده است.

آقای خلیلزاد روز گذشته با عمران خان صدراعظم پاکستان نیز دیدار کرد.

در اعلامیه‌ای که دفتر عمران خان منتشر کرده، آمده که او در این دیدار از همکاری‌اش با روند صلح افغانستان به آقای خلیلزاد اطمینان داده و تأکید کرده که برای ختم خشونت‌ها در افغانستان باید تمامی جوانب گام‌های عملی بردارند.

از سویی هم امریکا در کنار حمایت از تلاش‌های کشورهای همسایه از روند صلح افغانستان از نشست بین‌الافغانی که قرار است در پکن راه‌اندازی شود، نیز استقبال کرده است.

XS
SM
MD
LG