لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۲۶

پوتزل: آلمان برای پیشرفت پروسه صلح افغانستان آماده همکاری است


محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین دیدار با مارکس پوتزل نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان در کابل.
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین دیدار با مارکس پوتزل نماینده خاص آلمان برای افغانستان و پاکستان در کابل.

مارکُس پوتزل نماینده خاص جرمنی برای افغانستان و پاکستان در سفرش به کابل حمایت کشورش از پلان جدید حکومت افغانستان برای صلح را ابراز داشت.

این موضوع در اعلامیه ارگ ریاست جمهوری افغانستان آمده است.

آقای پوتزل که در گذشته با نمایندگان طالبان نیز دیده است پیشنهاد کرده که کشورش آماده هر نوع همکاری مورد نیاز جهت پیشرفت در پروسه صلح افغانستان است.

وی در دیدار با رئیس جمهور غنی در ارگ ابراز امیدواری کرده که تلاش‌های جرمنی برای صلح افغانستان منتج به آغاز گفت‌وگوهای مستقیم میان حکومت و طالبان شود.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز یکشنبه (سوم نوامبر) به خبرنگاران در این مورد جزئیات داد.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

او گفت: "رئیس جمهور از نقش آلمان در پروسه صلح افغانستان قدردانی کرد. آلمان همواره از پروسه صلح حمایت کرده و هم‌چنان از دیالوگ که در دوحه بود و از پروسه‌ها و کارهایی‌که باعث شده ما پروسه صلح را به پیش ببریم، همیشه در کنار مردم افغانستان بوده و همکاری کرده است."

نماینده خاص جرمنی برای افغانستان و پاکستان در حالی با مقامات افغان روی پروسه صلح صحبت می‌کند که حکومت افغانستان در این اواخر پلان جدید را برای صلح اعلان نموده و گفته است به همین اساس به پیش خواهد رفت.

افغانستان گفت‌وگو با طالبان را مشروط به آتش‌بس یک‌ماهه کرد

مذاکرات میان حکومت افغانستان، طالبان، امریکایی‌ها و پاکستان، اجماع منطقوی و جهانی در مورد صلح افغانستان و مسایل مربوط به حکومت‌داری خوب بخش‌های مهم پلان جدید صلح حکومت اند.

از زمانیکه امریکا حدود یک سال با طالبان مذاکره می‌کرد جرمنی هم تلاش‌های جداگانه در این راستا داشت.

مارکُس پوتزل نماینده خاص جرمنی برای افغانستان و پاکستان در اوایل سال جاری میلادی با اعضای دفتر طالبان در قطر دید و بعداً در ماه جولای در همکاری با دوحه جلسه‌ای را در قطر در مورد صلح افغانستان به راه انداخت.

سؤال این‌جاست که جرمنی به‌حیث یک کشور سوم تا چه حد می‌تواند در یافتن راه حل برای افغانستان کمک کند؟

اجمل سهیل یک تحلیل‌گر افغان مقیم جرمنی در این مورد به رادیو آزادی گفت: "آلمان نقش اساسی و کلی را در ایجاد صلح افغانستان دارد، در ایجاد افغانستان نوین یعنی اداره موقت و بعد ادارات دیگری که پیهم به وجود آمدند نقش مهم داشت. آلمان می‌تواند در دو ناحیه هم به‌حیث یک کشور و هم این‌که ریاست کمیسیون اروپا را به عهده دارد نقش کلی و اساسی را برای افغانستان ایفا کند."

جرمنی در چوکات مأموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان در فعالیت‌های آموزش و مشوره‌دهی به نیروهای افغان و تعلیم و تربیه پولیس افغان دخیل است.

حکومت افغانستان بار بار با متحدین بین‌المللی اش روی راه‌های رسیدن به صلح بحث‌های داشته، ولی طالبان تا حال از صحبت مستقیم با حکومت افغانستان خودداری کرده‌است.

طالبان برای صحبت در مورد صلح نمایندگان خود را به چندین کشور فرستاده و قبلاً گفته بود تا زمانیکه نیروهای بین‌المللی از افغانستان خارج نشوند، با حکومت افغانستان مذاکره نمی‌کند.

XS
SM
MD
LG