لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۹ حوت ۱۴۰۲ کابل ۰۴:۲۳

نامه یوناما و پاسخ عضو کمیسیون انتخابات افغانستان


مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان
مولانا محمد عبدالله عضو کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان

معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید قرار است این کمیسیون امروز سه‌شنبه (۲۱ عقرب) پاسخ نامۀ نمایندگی سازمان ملل‌متحد در کابل را بدهد.

اخیراً دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد در افغانستان، "یوناما" در نامه‌ای به رئیس کمیسیون انتخابات، نوشت که محمد عبدالله، عضو این کمیسیون یکی از مسئولان دارالانشای کمیسیون را به "مرگ" تهدید کرده‌است.

یوناما در این نامه خواستار برخورد قانونی با این عضو کمیسیون شده‌است.

اما آقای عبدالله اتهامات مطرح شده را رد کرده و گفته که در این مورد نامه‌ای به سرمنشی سازمان ملل‌متحد فرستاده است.

از سویی هم امروز شماری از معترضان در برابر کمیسیون مستقل انتخابات تجمع کردند و بر ضد آقای عبدالله شعار دادند.

آن‌ها به دلیل آنچه که "اهانت قومی و مذهبی" یک کارمند دارالانشای کمیسیون از جانب آقای عبدالله خواندند، خواستار "برکناری و محاکمه" آقای عبدالله شدند.

بر اساس نامه یوناما و اظهارات معترضان، آقای عبدالله، متهم شده که بشیر علی، مسئول مرکز اطلاعات کمیسیون را به "مرگ" تهدید و "توهین مذهبی و قومی" کرده‌است.

تلاش رادیو آزادی برای دانستن نظر آقای علی به نتیجه نرسید.

این موضوع زمانی همگانی شد که دفتر هیئت معاونت سازمان ملل‌متحد "یوناما" در این مورد نامه‌ای به حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات فرستاد.

در این نامه از کمیسیون خواسته شده تا با آقای عبدالله برخورد قانونی شود.

روز سه‌شنبه در نشست خبری رهبری کمیسیون انتخابات که در باره آخرین پیشرفت‌ها برگزار شده بود، مولانا عبدالله در باره این نامه صحبت کرد که با واکنش رئیس کمیسیون روبه‌رو شد.

حوا علم نورستانی تلاش کرد تا مانع صحبت‌های آقای عبدالله شود، اما آقای عبدالله به سخنانش ادامه داد.

عبدالله در این کنفرانس جنجالی خبری اتهامات مطرح شده را رد کرد.

او گفت: "به قوم و مذهب هیچ کسی اهانت نکرده‌ام و نه هم این حق را به خود می‌دهم که کسی را تهدید کنم. اتهامات وارد شده از سوی یوناما را رد می‌کنم و خواهان بررسی قانونی این موضوع هستم."

آقای عبدالله همچنان ادعا کرد که در کمیسیون انتخابات به وی گفته شده‌است که اگر برای ۱۵ روز با رسانه‌ها صحبت نکند و خاموشی اختیار کند، این کمیسیون به نامه‌ای یوناما جواب نخواهند داد.

در همین حال عصمت‌الله مل معاون کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان می‌گوید نامۀ دفتر یوناما را با جزئیات مطالعه کرده و امروز این نامه را پاسخ خواهد داد.

او گفت:‌ "در روشنایی طرزالعمل و لوایح کمیسیون مستقل انتخابات امروز این نامه را جواب می‌دهیم. ما این نامه را با جزئیات مطالعه کرده‌ایم و رهبری کمیسیون در این باره تصمیم خواهد گرفت."

محمد عبدالله روز گذشته نیز در یک نشست خبری گفت ادعاهای مطرح شده باید تعقیب شود. به‌گفته او اگر کسی در این مورد سکوت کند، خود او این موضوع را دنبال خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG