لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۱

نیویارک تایمز به 'کشته شدن ۲ سرباز امریکایی در لوگر تمرکز کرده است'


برخی از روزنامه‌های جهان
برخی از روزنامه‌های جهان
  • نیویارک تایمز

روزنامۀ نیویارک تایمز به کشته شدن دو سرباز امریکایی در نتیجه سقوط یک هلیکوپتر در افغانستان تمرکز کرده است.

روزنامه به نقل از اردوی امریکا نوشته که بر اساس گزارش‌های ابتدایی، این سانحه در نتیجه تیراندازی دشمن رخ نداده است.

طالبان ادعا کرده اند که در نتیجه حملۀ آنها، هلیکوپتر امریکایی در ولایت لوگر سقوط کرد.

به این ترتیب شمار سربازان کشته شدۀ امریکایی در افغانستان در جریان سال ۲۰۱۹ به ۱۹ تن رسیده.

ایالات متحده بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ نظامی‌اش را در ماموریت افغانستان که از سال ۲۰۰۱ میلادی آغاز شده، از دست داده است.

نیویارک تایمز می‌نویسد، با تلفات چهارشنبه، ۲۰۱۹ در پنج سال اخیر مرگبارترین زمان برای نیروهای امریکایی در افغانستان بوده است. نیروهای محارب امریکایی در سال ۲۰۱۴ افغانستان را ترک کردند.

در ادامه آمده که بیشترین تلفات را در این مدت، نیروهای امنیتی افغان و غیرنظامیان متحمل شده اند و تخمین می‌شود در پنج سال گذشته حدود ۵۰ هزار از نیروهای افغان کشته شده باشند.

  • واشنگتن پُست

روزنامۀ واشنگتن پُست هم می‌نویسد، هلیکوپتر نیروهای امریکایی در جریان عملیات حمایتی از نیروهای امنیتی افغان سقوط کرد.

روزنامه این نکته را به‌نقل از طالبان نشر کرده که گفته اند، نیروهای افغان و امریکایی برای عملیات در ولایت لوگر آماده‌گی می‌گرفتند که هلیکوپتر نیروهای ایالات متحده سقوط کرد.

سانحه هوایی در لوگر یک روز پس از مبادلۀ زندانیان طالبان با گروگانان غربی رخ داد.

  • وال ستریت ژورنال

روزنامۀ وال ستریت ژورنال نوشته که تلاش‌های گذشته برای رهایی "کیوین کینگ" و "تیموتی ویکس"، دو استاد پوهنتون امریکایی افغانستان نتیجه ای به همراه نداشت، زیرا پس از حمله انتحاری طالبان در پنجم سپتمبر در کابل و کشته شدن یک سرباز امریکایی با یازده غیرنظامی دیگر، رئیس جمهور امریکا گفتگو‌ها با طالبان را لغو کرد.

به نوشتۀ روزنامه، مبادلۀ سه شنبه در نتیجۀ هفته‌ها تلاش از سوی زلمی خلیلزاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان صورت گرفت. در ادامه آمده که خلیلزاد در این مدت تلاش کرد تا گفتگو‌های صلح را زنده نگهدارد.

وال ستریت ژورنال در نگاه دیگر به این پرداخته است که زلمی خلیلزاد گفتگو‌ها را با مقام‌های افغان و پاکستانی در کابل و اسلام‌آباد ادامه داد و از سوی دیگر رئیس جمهور دونالد ترمپ را نیز تشویق کرد تا گفتگو‌ها با طالبان را از سر گیرد.

دو گروگان امریکایی و آسترالیایی برای بیش از سه سال در بند طالبان بودند.

  • واشنگتن ایگزامینر

روزنامۀ واشنگتن ایگزامینر در این مورد می‌نویسد، با رهایی دو پروفیسور پوهنتون امریکایی افغانستان، معاملۀ مبادله موفقانه تکمیل شد.

به نوشتۀ روزنامه، رهایی کیوین کینگ و تیموتی ویکس در برابر سه عضو ارشد شبکه حقانی از زندان بگرام، نشانۀ برای از سرگیری گفتگو‌های متوقف شده به‌شمار می‌رود.

به نوشته روزنامه، مایک پومپیو وزیر خارجه امریکا یک روز پیش از مبادلۀ زندانیان و گروگانان، با محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان از طریق تیلفون گفتگو کرد و حمایتش را از این مبادله نشان داد.

XS
SM
MD
LG