لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۷ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۰:۱۰

ملل متحد: نیاز افغان‌ها به مساعدت‌های عاجل بشری در حال افزایش است


اوچا: حداقل ۱۲.۶ میلیون افغان نیازمند مساعدت‌های بشری محسوب می‌شوند.
اوچا: حداقل ۱۲.۶ میلیون افغان نیازمند مساعدت‌های بشری محسوب می‌شوند.

سازمان ملل متحد تخمین کرده است که در جریان چند ماه آینده، تعداد افغان‌های افزایش خواهند یافت که به مساعدت‌های عاجل غذایی نیاز دارند.

ادارۀ هماهنگی مساعدت‌های بشری سازمان ملل متحد (اوچا) در گزارشی که دیروز شنبه (۲ قوس) در مورد افغانستان نشر شد گفته است، با سرد شدن هوا، ادامه جنگ‌ها و افزایش حوادث طبیعی در افغانستان، نیاز مردم این کشور به مساعدت‌های عاجل بشری در حال افزایش است.

این اداره که برای رسانیدن مساعدت‌های بشری در کشورهای درگیر بحران تلاش می‌کند، گفته است در جریان سه ماه (اگست، سپتمبر و اکتوبر) از هر سه تن در افغانستان یک تن آن با قحطی مواد غذایی مواجه بوده است.

این اداره می‌گوید، با آنکه وضعیت افغانستان در مقایسه با سال گذشته نسبتاً بهبود یافته، اما با آنهم حداقل ۱۲.۶ میلیون افغان نیازمند مساعدت‌های بشری محسوب می‌شوند. این اداره تخمین کرده است که این تعداد از ماه نومبر الی مارچ در بهار سال آینده به ۱۳.۹ میلیون تن خواهد رسید.

بر اساس این تخمین، ۳۷ درصد مردم افغانستان شدیداً نیازمند مواد غذایی اند و تا بهار امسال حدود ۳ میلیون افغان نیازمند مساعدت‌های عاجل بشری خواهند بود.

بیجا شده های داخلی در ولایت فاریاب
بیجا شده های داخلی در ولایت فاریاب

ادارۀ همآهنگی مساعدت‌های بشری سازمان ملل متحد تخمین کرده است که سال ۲۰۲۰ میلادی در افغانستان یک سال مملو از دشواری خواهد بود و آن‌ها تلاش خواهند کرد تا به مردم افغانستان مساعدت‌های عاجل بشری رسانیده شود.

به گفتۀ این اداره، وضعیت امنیتی به این دلیل هم خوب نیست که مردم در سرتاسر افغانستان با قحطی مواد غذایی مواجه اند.

به گفتۀ سازمان ملل متحد، بیکاری، حوادث طبیعی و افزایش قیمت مواد خوراکی سایر دلایل اساسی قحطی و گرسنگی را در افغانستان تشکیل می‌دهند.

سازمان ملل متحد در حالی از قحطی و گرسنگی در افغانستان صحبت کرده است که تا هنوز هم نتایج ابتدایی انتخابات ریاست جمهوری این کشور معلوم نیست؛ در مورد آغاز دوبارۀ گفت‌وگوهای صلح بین طالبان و مقامات امریکایی نیز معلومات دقیق وجود ندارد؛ در نتیجه افزایش خشونت‌ها روند بی‌جا شدن مردم از مناطق اصلی‌شان ادامه داشته و با گذشت هر روز رقم آن‌ها افزایش می‌یابد.

سازمان ملل متحد می‌گوید، ادارات و نهادهای کمک کننده بین‌المللی در سال ۲۰۱۹ میلادی تلاش کرده تا حد امکان به تعداد بیشتر افغان‌ها مساعدت‌های عاجل بشری رسانیده شود و در شش ماه نخست این سال به حدود ۵.۵ میلیون تن در افغانستان، حداقل یکبار کمک شده است.

XS
SM
MD
LG