لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۱

'مشکل تفتیش و بازشماری آرا هنوز هم ادامه دارد'


حامیان دسته انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی در هفت ولایت دروازه‌های دفاتر ساحوی کمیسیون را بسته اند
حامیان دسته انتخاباتی ثبات‌وهمگرایی در هفت ولایت دروازه‌های دفاتر ساحوی کمیسیون را بسته اند

مشکل موجود روی تفتیش و بازشماری آرای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در بخشی از ولایات هنوز هم ادامه دارد.

بعد از آغاز تفتیش و بازشماری آرا در چند روز گذشته، حامیان تیم ثبات و هم‌گرایی در هفت ولایت دروازه‌های دفاتر ساحوی کمیسیون را مسدود کرده و اجازه بازشماری آرا را نمی‌دهند.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات در صحبتی با رادیو آزادی از نامزدان و حامیان‌شان خواست با کمیسیون همکاری کنند.

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان از نامزدان انتخابات ریاست جمهوری خواسته است اجازه تفتیش و بازشماری آرای باقی‌مانده به این کمیسیون را بدهند.

بعد از آنکه کمیسیون مستقل انتخابات پروسه تفتیش و بازشماری آرا را آغاز کرد، تیم انتخاباتی ثبات و‌ هم‌گرایی به رهبری عبدالله عبدالله و تیم صلح و عدالت اسلامی به رهبری گلبدین حکمتیار مزاحمت‌هایی را آغاز کردند.

"این دو تیم" ادعا دارند که برنده انتخابات اند و کمیسیون مستقل انتخابات و تیم رئیس جمهور غنی را متهم به تقلب می‌کنند.

شماری از اعضای ولسی جرگه و مشرانو جرگه افغانستان دیروز از کمیسیون انتخابات خواستند نتایج ابتدایی انتخابات ششم میزان را هرچه زودتر اعلام کند.

شماری از نمایندگان پارلمان خواستار اعلام زودتر نتایج انتخابات شدند

مردم عام هم می‌گویند وضعیت مبهم جاری آن‌ها را به تنگ آورده است و خواهان اعلام هرچه زودتر نتایج انتخابات اند.

ولی حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات گفت که به دلیل مزاحمت‌های ایجاد شدۀ سد راه بازشماری آرا، در این زمینه کندی به‌بار آمده است.

حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات
حوا علم نورستانی رئیس کمیسیون مستقل انتخابات

او افزود: "متأسفانه هفت ولایت ما متوصل به خشونت می‌شود، چوب‌ها به‌دست شان، شیشه‌ها را می‌شکنند، همکاران ما را تهدید به مرگ می‌کنند، تهدید به لت‌وکوب می‌کنند، همکاران ما برای مصونیت خود به قوماندانی امنیه پناه برده اند. افغانستان ۳۴ ولایت دارد چگونه می‌توانیم آرای هفت ولایت را اعلام نکنیم، با این موضوع کار ما نقیص خواهد داشت."

تیم آقای عبدالله کمیسیون مستقل انتخابات را متهم می‌کند که به نفع یکی از تیم‌ها فعالیت می‌کند. فریدون خوزون سخنگوی این تیم می‌گوید که کمیسیون انتخابات تخطی کرده‌است.

او افزود: "پیش از این‌که تفتیش و بازشماری آرا آغاز شود، چند مورد را که طبق قانون و طرز‌العمل انتخابات باطل بود، از کمیسیون خواستار شدیم که باید نخست در مورد فیصله می‌کرد و بعداً به تفتیش می‌رفت، ولی کمیسیون خلاف قانون و طرز‌العمل‌های انتخابات به تفتیش رفت که به همین دلیل ما در پروسه اشتراک نکردیم."

خوزون روی خواست‌های تیم ثبات و همگرایی تأکید کرده و گفت، آرای که قبل از ششم میزان و بعد از این تاریخ ثبت دستگاه بایومتریک شده‌اند باید باطل شود.

این تیم همچنان خواهان باطل شدن آرای حدود دو و نیم هزار محل و ۱۳۷ هزار و ۶۳۰ رأی دیگر هم هستند که معلومات در مورد آن‌ها ناقص است.

ولی خانم نورستانی می‌گوید برای شکایات مربوط به انتخابات نهادهای موجود اند که باید با آن‌ها تماس گرفته شود.

او افزود: "ناگزیر هستیم مأموریت خود را به انجام برسانیم ما باید مورد انتقاد قرار نگیریم، ملت افغانستان باید از همه نامزدان و بزرگواران بخواهد تا با ما همکاری کنند. هر مشکلی که داشته باشند، کمیسیون شکایات است، کمیشنر صاحبان هستند، رئیس است معاونین هستند، همه چیز موجود است، خدا کند آن‌ها هر قدر رأی را که باطل می‌کنند؛ باطل کنند."

انتخابات ریاست جمهوری افغانستان به تاریخ ششم میزان امسال برگزار شد و اعلام نتایج ابتدایی آن بنابر اعتراضات نامزدان، برای چندمین بار به این سو به تأخیر افتاده‌ است. حوا علم نورستانی می‌گوید برای حل این مشکل با عبدالله عبدالله و متحدش جنرال دوستم صحبت‌های تیلیفونی داشته و از آن‌ها خواسته به پروسه تفتیش و بازشماری آرا اجازه دهند و همکاری کنند، ولی این تقاضاها تا حال بی‌نتیجه بوده است.

XS
SM
MD
LG