لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۳

پارلمان عراق استعفای صدراعظم این کشور را پذیرفت


عادل عبدالمهدی صدراعظم سابق عراق
عادل عبدالمهدی صدراعظم سابق عراق

حکومت عادل عبدالمهدی صدراعظم عراق دیروز یکشنبه (۱ دسمبر) بعد از تظاهرات و آشوب‌های دو ماهه کنار رفت، آشوب‌هایی که بیش از ۴۲۰ کشته بجا ماند.

هزاران تن دیروز یکشنبه در بغداد و نقاط دیگر عراق از این کشته شده‌ها بزرگداشت نموده و عزاداری کردند.

درحالی‌که اعتراض کننده های ضد حکومتی از فعالین کشته شده بزرگداشت می‌کردند، پارلمان عراق در یک جلسه، استعفای عادل عبدالمهدی صدراعظم عراق را پذیرفت.

مهدی ۷۷ ساله که به دنبال تلاطم های شدید سیاسی بعد از یک سازش میان جوانب مختلف سال گذشته صدراعظم عراق شد، سه روز پیش استعفاء خود را به پارلمان پیش کرد.

قرار است مهدی تا گزینش صدراعظم بعدی به حیث سرپرست باقی بماند.

انتظار می‌رود رئیس جمهور برهم صالح فردی دیگری را برای کرسی صدارت و برخورد با چالش‌های معرفی کند که دامنگیر عراق جنگ‌زده بوده است.

آشوب‌های دو ماه گذشته در عراق بزرگ‌ترین آشوب‌ها بعد از تهاجم نظامی امریکا بر این کشور در سال ۲۰۰۳ بوده است که در آن رژیم صدام حسین سقوط کرد.

تظاهرات خشونت‌بار در عراق
تظاهرات خشونت‌بار در عراق

ده‌ها هزار تن در اعتراضات خشونت‌بار دو ماه گذشته در عراق خشم و یأس شانرا به سبب فساد گسترده اداری، فقر، بیکاری و مداخلات کشورهای همسایه مخصوصاً ایران ابراز داشتند. این اعتراض کننده‌ها هفته گذشته بر قنسولگری ایران در شهر نجف هجوم برده ساختمان آن را به آتش کشیدند.

دیروز یکشنبه نیز این اعتراض کننده‌ها برای بار دوم بر این قنسولگری هجوم برده اقدام مشابه کردند.

سرکوب خشونت آمیز تظاهر کننده‌ها در عراق توجه پاپ فرانسس رهبر کاتولیک‌های جهان را جلب کرده است.

او دیروز یکشنبه در مراسم دعاخوانی هفته وارش در واتیکان گفت: "من تحولات عراق را با نگرانی تعقیب می‌کنم. با اندوه زیاد دریافته‌ام که اعتراض کننده‌ها در چند روز گذشته با پاسخ جدی مواجه شده‌اند که قربانی‌های بجامانده است. من برای کشته شده‌ها و زخمی‌ها دعا نموده و با خانواده‌های آن‌ها و مردم عراق ابراز نزدیکی و همدردی می‌کنم و از خداوند خواهان صلح و آرامش می‌شوم."

اعتراضات مردمی در بغداد، موصل و چند نقطه دیگر عراق دیروز هم جریان داشت و صدها تن در ماتم کشته شده‌های تظاهرات دو ماهه، لباس سیاه بر تن داشتند.

شماری از تظاهر کننده‌ها از کناره‌گیری عادل عبدالمهدی صدراعظم عراق محتاطانه استقبال کردند ولی خواهان تغییرات بنیادی شدند.

یک مظاهره چی جوان در بغداد گفت: "پارلمان و احزاب سیاسی هم باید کنار بروند، مداخله ایران در امور عراق نیز باید خاتمه یابد."

XS
SM
MD
LG