لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۰۹

نیروهای امنیتی افغانستان هنوز به کمک نیروهای بین‌المللی نیاز دارند


نیروهای ویژه افغانستان
نیروهای ویژه افغانستان

همزمان با اظهارات مقام‌های امریکایی در مورد چگونگی حضور نیروهای امریکایی در افغانستان، کمیسیون امور دفاعی ولسی جرگه می‌گوید که هنوز به موجودیت نیروهای خارجی در این کشور نیاز است.

غلام‌ولی افغان، معاون این کمیسیون تاکید می‌کند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان بدون کمک و پشتیبانی نیروهای بین‌المللی در حفظ امنیت افغانستان با چالش روبه‌رو می‌شوند.

آقای افغان روز شنبه به رادیو آزادی چنین گفت: "حضور نیروهای امریکایی در حال حاضر در افغانستان یک امر حتمی و لازمی است؛ چون نیروهای ما تا حالا از لحاظ تاکتیکی و تجهیزات نیازمند کمک هستند. تا زمانی که نیروهای افغان از لحاظ نظامی توانایی لازم به دست نیاورند، حضور نظامی امریکا در این کشور حتمی پنداشته می‌شود."

این در حالی است که مارک اسپر، وزیردفاع امریکا در اظهارات تازه خود گفته است تا زمانی که اطمینان حاصل نشود که افغانستان بار دیگر به مرکز امن هراس‌افگنی مبدل نخواهد شد، نیروهای امریکایی در این کشور خواهند ماند.

آقای اسپر اما پیش از این گفته بود که با کاهش نیروهای امریکایی از افغانستان مشکل ندارد.

او تاکید کرده بود که می‌خواهد در صورت امضای توافقنامه صلح و یا بدون آن شمار نیروهای امریکایی در افغانستان کاهش یابد.

در همین حال، سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر در حساب توییترش نوشته است که مذاکرات میان افغان‌ها زمانی آغاز خواهد شد که توافقنامه خروج تمامی سربازان خارجی با امریکا امضا شود.

از سوی هم، میرزا‌محمد یارمند کارشناس مسایل امنیتی می‌گوید: "امریکا تا زمانی که از وضعیت این کشور اطمینان حاصل نکند، نیروهایش را از افغانستان بیرون نخواهد کرد."

او افزود: "امریکا هر لحظه پدیده‌های مخالف خود را در سطح جهان دنبال می‌کند و از منابع استراتیژیک خود اطلاع به دست می‌آورد. زمانی که مطمئن شود که در برابر ایالات متحده تهدیداتی وجود دارد، علاقمند به بیرون شدن از این کشور نخواهد شد. با توجه به برنامه‌های درزامدتی که امریکا در افغانستان و در سطح منطقه دارد، به آسانی از این کشور بیرون نمی‌شود."

امریکا در حال حاضر ۱۲ تا ۱۳ هزار نیرو در افغانستان دارد و به تازگی برخی مقام‌های آن کشور از خروج ۴ هزار سرباز آن کشور از افغانستان سخن گفته‌اند.

مقام‌های افغان پیش از این گفته‌اند که هرچند پیشبرد مبارزه مشترک با هراس‌افگنی در افغانستان نیاز به حضور نظامیان امریکایی دارد اما تاکید کرده‌اند که خروج احتمالی ۴ هزار سرباز امریکایی شاید بر جنگ در این کشور تاثیرگذار نباشد.

XS
SM
MD
LG