لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

اداره حفاظت محیط زیست: مهلت هشدار پایان یافته وارد عمل می‌شویم


آلودگی هوا در شهر کابل
آلودگی هوا در شهر کابل

ادارۀ ملی حفاظت محیط زیست افغانستان می‌گوید که بر بنیاد دستور رئیس جمهور، در برابر آلوده کنندگان محیط زیست در هر سطحی که باشند اقدام می‌کند.

لیلی سامانی سخنگوی این اداره روز یکشنبه (۸ جدی) به رادیو آزادی گفت که مهلت هشدار به آلوده کنندگان محیط زیست پایان یافته است و این اداره اکنون وارد عمل شده است.

او گفت: "ما هنوز فرصت داریم و این کارزار تا ۲۹ حوت ادامه خواهد یافت. حداقل ما می‌توانیم کاهش نسبی را شاهد باشیم. ما برای این کار چهار کمیته ساخته‌ایم در مساجد نیز تبلیغ می‌شود همین‌گونه شاروالی با ما همکار است."

این کارزار شامل آگهی‌دهی، بسته کردن حمام‌ها، جلوگیری از فعالیت وسایط فرسوده که دود تولید می‌کنند، متوقف ساختن فعالیت ‌های کارخانه‌ها و یا شهرک هایی که عامل آلودگی هوا باشند، می‌شود.

با این همه شماری از شهروندان می‌گویند حکومت برای جلوگیری و یا کاهش آلودگی‌ هوا بسیار ناوقت دست به کار شده است.

محمد صالح یکی باشنده‌ پایتخت که به گفته خودش تازه از بستر بیماری برخاسته گفت سه ماه را در بیماری سرماخوردگی گذرانده است.

او افزود: "حالا بسیار دیر اقدام کرده است زور دولت به زورمندانی که زغال وارد می‌کنند، شهرک داران و حتی به حمامی‌ها نمی‌رسد. مردم غریب است از چه استفاده کنند؟ برق نیست، تیل قیمت است، گاز قیمت است چوب همچنان. پس تنها زغال سنگ است که استفاده می‌کنند."

داوود یک شهروند دیگر بدین باور است که از یک‌سو حکومت در برابر آلودگی هوا بی‌تفاوت است و از سوی دیگر در پس این معضل زورمندانی دخیل هستند که دولت نمی‌تواند در برابر آنان اقدامی کند.

او افزود:‌ "من سه ماه مریض بودم هر قدر نزد داکتر رفتم دوا گرفتم تاثیر نکرد. هوا روز تا روز بدتر می‌شود و اصلاً دیگر در کابل زندگی کردن دشوار شده است. امیدوار هستم که دولت در این زمینه اقدام کند."

در ادامۀ این تلاش‌های قرار است فردا وزارت‌های صحت عامه و اطلاعات و فرهنگ کارزار توزیع ماسک برای دو صد هزار باشندۀ پایتخت را آغاز کنند.

این وزارت‌ها از باشندگان پایتخت می‌خواهند تا با برگزار کنندگان کارزار جلوگیری از آلودگی‌ها همگام شوند.

پیشتر رئیس جمهور با فرمانی به کسانی که سبب آلودگی هوا می‌شوند، هشدار داده است که در صورت ادامه این کار مجازات خواهند شد.

XS
SM
MD
LG