لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۰

دو دسته‌گی ارگ و سپیدار؛ یکی طرفدار آتش‌بس و دیگری حامی کاهش خشونت‌ها


محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور و عبدالله عبدالله رئیس اجرائیه حکومت وحدت ملی افغانستان

ارگ و سپیدار، دو بدنۀ حکومت افغانستان روی یک مورد خیلی مهم برای صلح توافق نظر ندارند.

برای ارگ، مهم‌ترین اقدام برقراری آتش‌بس است. اما ریاست اجرائیه می‌گوید، نخست کاهش خشونت در نظر گرفته شود تا در نتیجه افغانستان به سوی گفت‌وگوهای بین‌الافغانی سوق داده شود.

امید میثم یکی از سخنگویان ریاست اجرائیه شام دوشنبه (۲۳ جدی) به رادیو آزادی گفت، باید در کاهش خشونت‌ها، معیارها مشخص شوند.

او گفت:"ما قطعاً مخالف آتش‌بس نیستیم، اگر آتش‌بس برقرار شود یا گام بالاتر از آن برداشته شود، جنگ متوقف شود و طالبان به این نتیجه برسند که از راۀ گفت‌وگو می‌توانند به خواسته‌های‌شان برسند و بالاخره جنگ راۀ حل نیست، طبعاً ما از آن استقبال می‌کنیم. اما مسئله کاهش خشونت و کم شدن جنگ اگر جزئیات و معیارها و مصداق‌هایش مشخص شود، به باور ما می‌تواند یک گام برای آغاز مذاکرات بین‌الافغانی باشد."

پیش از این صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان روز یکشنبه (۲۲جدی) گفت، هر طرحی که برای گفت‌وگوهای صلح ارائه می‌شود، باید وضاحت داشته باشد.

به گفتۀ آقای صدیقی، برقراری صلح به معنای پایان دادن به جنگ در افغانستان است و طرح بنیادی هم برای گفت‌وگوهای صلح، برقراری آتش‌‌بس است. سخنگوی ریاست جمهوری همچنان گفت که کاهش خشونت جنبۀ عملی ندارد.

پیش از این چندین مرتبه آوازه‌های از برقراری آتش‌بس میان طالبان و حکومت افغانستان نشر شد اما به استثنای یک مورد در جریان عید سال ۲۰۱۸ میلادی، دو جانب هیچ گاهی آتش‌بس نکرده اند.

حاجی دین محمد، معاون شورای عالی صلح افغانستان دوشنبه به رادیوی آزادی گفت، اگر طالبان آتش‌‌بس را بپذیرند، اقدام موثر است، اما به گفتۀ او اگر موانع بر سر اعلام آتش‌‌بس وجود دارد، کاهش خشونت‌ها هم می‌‌تواند افغانستان را به آتش‌‌بس برساند و نیاز است روند صلح همین گونه به پیش رود.

تا هنوز در مورد کاهش خشونت‌ها در جنگ افغانستان، تعریف مشخصی وجود ندارد و حدود آن هم تعیین نشده است.

عتیق الله امرخیل جنرال پیشین اردو و از آگاهان نظامی در کابل است. آقای امرخیل شام دوشنبه به رادیو آزادی گفت که باید آتش‌بس به اجرا گذاشته شود زیرا کاهش خشونت به معنای ادامۀ جنگ است.

عتیق الله امرخیل جنرال پیشین اردو و از آگاهان نظامی
عتیق الله امرخیل جنرال پیشین اردو و از آگاهان نظامی

آقای امرخیل گفت:‌"من مفهوم کاهش خشونت را نمی‌دانم. در نظامی چنین واژۀ وجود ندارد. آیا به این معناست که ترور، ماین گذاری، انفجار و انتحار را کاهش می‌دهد؟ پس جنگ ادامه می‌یابد. حملات بر پوسته‌ها، مراکز نظامی و اشخاص نخبه، این که معنای جنگ را دارد. پس مفهوم خشونت چیست؟ بناءً در نظامی دو واژه وجود دارد، یکی صلح و دیگرش جنگ است."

این تحلیلگر افغان همچنان می‌گوید که پس از به اجرا گذاشتن آتش‌بس در افغانستان، باید سازمان ملل متحد، شورای امنیت و نهادهای مستقل از آن نظارت کنند.

بحث‌های آتش‌بس و کاهش خشونت‌ها هنگامی بالا گرفته که دفتر سیاسی گروه طالبان در قطر روز دوشنبه گفت، توافقنامۀ صلح میان این گروه و امریکا نهایی شده است.

با آنکه ایالات متحده در این مورد تا هنوز چیزی نگفته اما رسانه‌های غربی گزارش داده اند که امریکا بار دیگر برای توافق صلح با طالبان تلاش دارد، موافقتی که در نتیجۀ آن شاید بخشی از نیروهای امریکایی از افغانستان خارج شوند و در بدل آن خشونت‌های طالبان کاهش یابد.

XS
SM
MD
LG