لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۶

لاوروف: ما از آغاز مذاکرات صلح میان امریکا و طالبان استقبال می‌کنیم'


سرگی لاوروف سرپرست وزارت امور خارجۀ روسیه
سرگی لاوروف سرپرست وزارت امور خارجۀ روسیه

سرگی لاوروف سرپرست وزارت امور خارجۀ روسیه می‌گوید، برای صلح در افغانستان توافقنامه‌ای مهم است که پس از آن زمینه گفتگو میان همه افغان‌ها فراهم ساخته شود.

آقای لاوروف گفت: "مسکو با این پروسه کمک کرده و از مذاکرات نمایندگان امریکا و طالبان در دوحۀ قطر حمایت می‌کند."

او این سخنان را دیروز در مسکو در یک کنفرانس خبری به‌پاسخ سوال یک خبرنگار افغان بیان کرد.

آقای لاوروف افزود: "سرانجام اگر به‌طور عملی نگاه انداخته شود، مشاهده می‌شود که ایالات متحده در مسئلۀ افغانستان یک جانب خیلی مهم است، یک ائیتلاف بزرگ را رهبری می‌کند، در افغانستان سرباز دارد و با طالبان مذاکره می‌کند. البته که ما از آن حمایت می‌کنیم."

سرگی لاوروف در این کنفرانس خبری در بارۀ تلاش‌های دیپلوماتیک روسیه در سال ۲۰۱۹ در این زمینه و تاثیرات تنش‌ها میان امریکا و ایران بر وضعیت در افغانستان معلومات داد.

او درادامه گفت: "ما با طالبان تماس داریم و تلاش می‌کیم که در رسیدن توافق صلح آنها را کمک کنیم."

او افزود: "ما طالبان را به موافقۀ صلح تشویق و ترغیب می‌کنیم که موقف کنونی شان را با دیگر قوت‌های سیاسی در افغانستان به گفتگوهای روبه‌رو و دیالوگ مستقیم، مبدل کنند."

دفتر سیاسی طالبان در دوحۀ قطر گفتگو مستقیم با حکومت افغانستان را تاکنون رسماً تائید نکرده است.

روسیه در ماه سپتمبر سال گذشته میزبان یک هئیت دفتر سیاسی طالبان در مسکو بود.

هیئت مذاکره‌کنندۀ طالبان برای گفت‌وگو به مسکو رفته است

این کشور در سال‌های اخیر تلاش کرده که نفوذ خود بر مذاکرات صلح افغانستان را بیشتر و مشخص‌تر سازد.

مسکو تنها در سال ۲۰۱۹ در ارتباط به‌مذاکرات صلح افغانستان سه نشست را سازماندهی کرد که در آن نمایندگان طالبان و تعدادی از چهره‌های برجستۀ سیاسی در افغانستان، اشتراک کرده بودند.

روسیه، امریکا و چین به‌تازه‌گی یک نشست سه‌جانبه‌ای را در بارۀ وضعیت افغانستان تنظیم کرده اند که اخیراً پاکستان هم به آنها پیوسته است.

سرگی لاوروف سرپرست وزارت خارجۀ روسیه دیروز در مسکو به خبرنگاران گفت: "عضویت ایران در این گروه خیلی مناسب بود. اما تنش‌ها میان واشنگتن و تهران جلو آن را گرفت."

او افزود: "اگرتنش‌ها میان ایران و امریکا از این بیشتر افزایش یابند، ما باورداریم که در کاهش هیچ یک از بحران‌های منطقه کمک شده نمی‌تواند. محمد جواد ظریف وزیر خارجۀ ایران دوبار در شهر دوبی با رهبران دفترسیاسی طالبان در قطر در باره موافقت‌نامۀ صلح و مذاکرات با امریکایی‌ها ملاقات کرده است."

سرپرست وزارت خارجۀ روسیه اضافه کرد: "بر اساس گزارش وزارت دفاع امریکا که از سوی رادیو صدای امریکا به‌نشر رسیده، حکومت ایران به‌طالبان مسلح در افغانستان سلاح می‌دهد، کمک مالی می‌کند و جنگجویان آن‌ها را آموزش می‌دهد."

در گزارش وزارت دفاع امریکا همچنان آمده که تهران تلاش می‌کند که با نقوذ شان برطالبان می‌خواهد از شر جنگجویان داعش نجات یابند و همچنان در صورت توافق صلح، در حکومت افغانستان یک جای پای داشته باشد.

XS
SM
MD
LG