لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۱۷

عمران خان: خواهان آغاز گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و طالبان هستیم


دیدار عمران خان صدراعظم پاکستان با دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در شهر داووس سویس در حاشیه اجلاس "مجمع اقتصادی جهان"
دیدار عمران خان صدراعظم پاکستان با دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده امریکا در شهر داووس سویس در حاشیه اجلاس "مجمع اقتصادی جهان"

عمران خان صدراعظم پاکستان می‌گوید، کشورش خواستار آغاز گفت‌وگوهای صلح میان حکومت افغانستان و گروه طالبان است.

عمران خان این را دیروز در دیدارش با دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در شهر داووس سویس در حاشیۀ اجلاس "مجمع اقتصادی جهان" ابراز کرد.

عمران خان در این دیدار گفت: "موضوع عمده البته که افغانستان است، زیرا امریکا و پاکستان را نگران ساخته است. خوشبختانه که در این مورد در یک فصل قرار داریم و هم‌نظر هستیم ما هر دو کشور نه‌تنها که علاقه‌مند تأمین صلح در افغانستان، بلکه علاقه‌مند گذار منظم از طریق مذاکره میان طالبان و حکومت افغانستان هستیم."

این دو مقام در حالی روند و تلاش‌های صلح افغانستان را به‌بحث گرفتند که دور جدید گفت‌وگو‌های صلح میان هیئت امریکایی و نماینده‌های طالبان در قطر ادامه دارد.

دونالد ترمپ در دیدارش با عمران خان در شهر داووس سویس در حاشیه اجلاس "مجمع اقتصادی جهان"
دونالد ترمپ در دیدارش با عمران خان در شهر داووس سویس در حاشیه اجلاس "مجمع اقتصادی جهان"

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر دیشب به رادیو آزادی گفت که اعضای تیم‌های مذاکره کننده امروز (چهارشنبه) هم به گفت‌وگو‌های‌شان ادامه خواهند داد.

او گفت که هدف از ادامه گفت‌وگوها این است تا دو طرف بتوانند یک فضای مصون را برای روز امضای توافق‌نامه ایجاد کنند تا بالای اهداف مهم حمله صورت نگیرد.

او در مورد این‌که منظورش از حمله بالای اهداف مهم چیست، جزئیات نداد، اما شاهین افزود که در مورد زمان و مکان امضای توافق‌نامه میان امریکا و طالبان تا هنوز فیصله نهایی صورت نگرفته است.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر طالبان در قطر

به دلیل حضور رهبری طالبان در پاکستان همواره نقش اسلام‌آباد در روند صلح افغانستان مهم خوانده شده‌است.

اما عبدالله سنگر، آگاه مسایل سیاسی مقیم در ناروی، به این باور است که پاکستان هرگز نقش خود در روند صلح افغانستان را صادقانه انجام نخواهد داد.

او در این مورد به رادیو آزادی گفت: "تلاش‌های پاکستان در روند صلح افغانستان را صادقانه نمی‌خوانم پاکستان به‌خاطر امتیازاتی که از امریکا و جامعه جهانی به‌دست می‌آورد از همکاری در این روند سخن می‌زند، اما هرگز نمی‌خواهد که در افغانستان صلح واقعی تأمین شود."

پیش از این دونالد ترمپ رئیس جمهور ایالات متحده در ماه اگست ۲۰۱۷ میلادی در زمان اعلام استراتژی اداره‌اش برای افغانستان و جنوب آسیا، پاکستان را مورد انتقاد قرار داده بود.

ترمپ در آن زمان گفته بود: "با آن‌که واشنگتن میلیارد‌ها دالر به پاکستان پرداخته، اما پاکستان به تروریستانی پناهگاه داده که علیه امریکا می‌جنگند."

اما رئیس جمهور ترمپ در دیدار دیروز خود با عمران خان صدراعظم پاکستان، روابط میان واشنگتن و اسلام‌آباد را نزدیک‌تر از هر زمان دیگر خواند و گفت: "هرگز با پاکستان نزدیک‌تر از اکنون نبوده ایم، این یک خبر بزرگ است، با آن‌که من نمی‌گویم که روابط ما قبلاً به‌عنوان «دو کشور نزدیک» بوده، اما بر اساس روابط که اکنون ایجاد شده ما بسیار نزدیک هستیم."

مقام‌های افغان همواره پاکستان را به داشتن سیاست دوگانه در قبال افغانستان متهم کرده و گفته اند که اردوی این کشور از شورشیان مسلح که در خاک افغانستان حملات را انجام می‌دهند حمایت می‌کند، اما پاکستان این همه اتهامات را رد کرده‌است.

XS
SM
MD
LG