لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۶ اسد ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۹

محقق و خلیلی، از موضع عبدالله عبدالله حمایت شان را علام کردند


 محمد محقق
محمد محقق

محمد محقق و کریم خلیلی، رهبران دو شاخه‌ی حزب وحدت اسلامی، از موضع داکتر عبدالله عبدالله مبنی بر ایجاد "حکومت همه شمول "اعلام حمایت کردند.

به سلسله واکنش‌ها در برابر اعلام نتیجه نهایی انتخابات ریاست جمهوری، رهبران احزاب وحدت اسلامی و وحدت اسلامی مردم افغانستان نیز واکنش تند نشان دادند.

محمد محقق رهبر حزب وحدت اسلامی مردم افغانستان درهمایشی که امروز در غرب کابل برگزار شده بود، نتیجه انتخابات را تقلبی خوانده و حمایت‌اش را از حکومت همه‌شمول به‌رهبری عبدالله عبدالله حمایت کرد.

او گفت: "پروژه‌ها را بودیجه‌هایش را از وزارت خانه‌ها انتقال دادند به کود ۹۱ و آن‌را در رشوت انتخابات مصرف کردند. آخر تمام رای آوردگی شان به یک میلیون نرسید. تیم ثبات و همگرایی هم به اساس رای بایومتریک اعلام پیروزی کرده است، که این پیروزی واقعی می‌باشد. اما در برابر اعلام تقلبی که آنها کرده اند، همه ملت ایستاده است".

آقای محقق افزود که نتیجه برآمده از تقلب را قبول ندارند و همراه با جنرال عبدالرشید دوستم برای حمایت از آنچه که او "آرای برحق مردم" خواند، یک‌جا به صحنه برآمده اند.

محمد کریم خلیلی رهبرحزب وحدت اسلامی افغانستان در این همایش با انتقاد از کارکردهای محمداشرف غنی در سال‌های گذشته، تاکید کرد که "تعصب در ادارات بیداد" می‌کند.

خلیلی گفت که انتخابات ریاست جمهوری به مراتب از انتخابات پارلمانی پر تقلب‌تر بوده و به گفته‌ او جامعه بین‌المللی نیز نظاره‌گر این وضعیت بوده است.

وی از امریکا و دیگر کشورهای جهان خواست که در این مقطع حساس یا با مردم افغانستان کنار آیند و یا هم با ارگ.

او افزود: "جهانیان نگذارند که بیشتراز این بحران در کشور حاکم شود، بیایند جلو این بحران را بگیرند و نتیجه ای را که از سوی کمیسیون پرتقلب اعلام شده، باطل اعلام کنند، تنها راه همین است و گر نه ما حکومت واقعی که بر اساس رای مردم است را اعلام کردیم که بنام "همه شمول" تشکیل خواهیم داد."

محمد کریم خلیلی رهبرحزب وحدت اسلامی افغانستان
محمد کریم خلیلی رهبرحزب وحدت اسلامی افغانستان

دراین حال دسته انتخاباتی ثبات و همگرایی به رهبری عبدالله عبدالله از پیشرفت‌ها درپیوند به اعلام "حکومت همه‌شمول‌" خبر می‌دهد.

فریدون خوزون سخنگوی این دسته انتخاباتی به رادیوآزادی گفت: "در این حکومت تمام اقوام، کدرهای ورزیده کشور که مربوط هر قوم، هرجهت سیاسی که باشند، اشتراک خواهند داشت. کمیته مراسم تحلیف و دیگر بخش‌ها ایجاد شده است. انشاالله تا یکی دو روز آینده همه موارد را اعلام می‌کنیم".

پیش از این جنرال عبدالرشید دوستم رهبرحزب جنبش ملی اسلامی و معاون اول ریاست جمهوری افغانستان، در همایش هوادارانش در جوزجان گفت که از موضیع داکتر عبدالله مبنی بر ایجاد "حکومت همه شمول" حمایت کرده و اعلام "نتایج تقلبی" را نمی‌پذیرد.

دوستم از اعلام عبدالله برای ایجاد حکومت همه شمول حمایت کرد

صدها باشندۀ ولایت‌های تخار، فاریاب، هرات و پنجشیر از تصمیم عبدالله عبدالله دربارۀ ایجاد حکومت همه‌شمول اعلام حمایت کردند.

از سوی دیگر صدها باشندۀ پکتیکا پنج‌شنبه در یک تجمع مردمی از پیروزی محمداشرف در انتخابات ریاست جمهوری و نیروهای امنیتی اعلام حمایت کردند.

راه‌پیمایی مردم در ولایت پکتیا
راه‌پیمایی مردم در ولایت پکتیا

تلاش کردیم درمورد اظهارات محمد کریم خلیلی و حاجی محمد محقق نظر ریاست جمهوری را داشته باشیم اما به تماس‌های ما پاسخ ندادند. البته دسته‌ انتخاباتی دولت‌ساز به رهبری محمد‌اشرف غنی، هرنوع اتهام تقلب از سوی این تیم را رد کرده است.

کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان ناوقت روز سه‌شنبۀ گذشته با اعلام نتایج نهایی انتخابات ریاست جمهوری محمداشرف غنی را برنده اعلام کرد، اما عبدالله عبدالله نامزد دیگر ریاست جمهوری نیز خودش را برندۀ انتخابات اعلام کرد و از ایجاد یک حکومت همه‌شمول در روزهای آینده خبر داد.

XS
SM
MD
LG