لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۲۸ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۳۷

حامد کرزی از اشرف غنی خواسته که حکومت وحدت ملی ادامه یابد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین دیدار با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین این کشور.
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان حین دیدار با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین این کشور.

حامد کرزی از محمد اشرف غنی خواسته که حکومت وحدت ملی ادامه پیدا کند.

آقای کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدرب الرسول سیاف از رهبران جهادی پیشین افغانستان از سه روز به این طرف تلاش‌هایی را برای میانجی‌گیری بین محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله آغاز کرده‌اند.

محمد یوسف سها، مسئول دفتر مطبوعاتی حامد کرزی روز سه شنبه «۰۶ حوت ۱۳۹۸» به رادیو آزادی گفت که آقای کرزی از آقایان غنی و عبدالله خواسته به کار حکومت وحدت ملی ادامه دهند.

او گفت: "موقف حامد کرزی این است که با توجه به جنجال‌های انتخابات، محمد اشرف غنی در جای خود باقی بماند و به حکومت وحدت ملی ادامه بدهد و تمرکز بر صلح بیشتر گردد."

دیدار عبدرب الرسول سیاف و حامد کرزی با اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری
دیدار عبدرب الرسول سیاف و حامد کرزی با اشرف غنی در ارگ ریاست جمهوری

این در حالی‌ست که خبرگزاری رویترز گزارش داده که امریکا از رئیس جمهور غنی خواسته است که مراسم تحلیف خود به‌عنوان رئیس جمهور جدید را به تعویق بیندازد.

برخی منابع به خبرگزاری رویترز گفته‌اند که مقامات امریکایی نگران هستند که جنجال‌های جاری انتخاباتی شاید به تلاش‌های صلح آسیب برساند.

اما یک منبع حکومتی که نخواست نامش گرفته شود به رادیو آزادی گفت آمادگی‌ها برای برگزاری مراسم تحلیف رئیس جمهور غنی ادامه دارد و این مراسم در وقت تعیین شده برگزار می‌شود.

یک منبع دیگر به رادیو آزادی گفته است که دیدارهایی در خانه آقای سیاف با حضور آقای کرزی و آقای غنی صورت گرفته که موضوع آن جنجال‌های اخیر بوده است.

اما ریاست اجرائیه حکومت وحدت ملی می‌گوید موضع‌اش تعییر نکرده و باید کسی رئیس جمهور شود که به اساس رأی مردم تعیین شده باشد.

دیدار عبدرب الرسول سیاف و حامد کرزی با عبدالله عبدالله در قصر سپیدار
دیدار عبدرب الرسول سیاف و حامد کرزی با عبدالله عبدالله در قصر سپیدار

امید میثم معاون سخنگوی ریاست اجرائیه افغانستان گفت: "تلاش‌های (حامد کرزی و عبدرب الرسول سیاف) همین است که برای جنجال‌های به میان آمده انتخاباتی یک راه حل پیدا شود، اما موقف ما بسیار واضح است، ما از عدالت، حاکمیت قانون و شفافیت حمایت می‌کنیم، این واضح است که مردم افغانستان در ششم میزان فیصله کردند که عبدالله عبدالله با اخذ بیشتر آرا برنده انتخابات ریاست جمهوری باشد."

از سوی دیگر سید حامد گیلانی رهبر حزب محاذ ملی اسلامی افغانستان در یک نشست خبری گفت رهبران کشور از فرصت به میان آمده برای صلح استفاده کنند و برای جنجال‌ها راه حل سیاسی پیدا کنند.

آرشیف، سید حامد گیلانی
آرشیف، سید حامد گیلانی

او گفت: "برای صلح یک فرصت پیدا شده و این نباید در کشمکش‌ها از بین برود، ما از بزرگان خود مانند استاد سیاف که در حالت بیماری تلاش می‌کند، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، می‌خواهیم که بنشینند و به یک تفاهم در یک اجماع ملی افغانستان را از معضله امروزی و نظام را از متلاشی شدن نجات بدهند."

این در حالیست که کمیسیون مستقل انتخابات روز سه‌شنبه هفته گذشته محمد اشرف غنی را برنده انتخابات ریاست جمهوری اعلام کرد، مقامات گفته اند که مراسم تحلیف رئیس جمهور به روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود.

اما عبدالله عبدالله رقیب آقای غنی هم ادعای پیروزی در انتخابات را کرده و گفته است که حکومت همه‌شمول را تشکیل می‌دهد.

XS
SM
MD
LG