لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۵

وضعیت شهر هرات پس از شیوع ویروس کرونا


شهر هرات
شهر هرات

یک روز پس از تأیید یک مورد مثبت ابتلا به ویروس کرونا و اعلام وضعیت اضطراری در هرات، مقام‌ ولایت هرات تالارها، کافه‌ها، حمام‌ها و مراکز آموزشی را مسدود کردند.

عبدالقیوم رحیمی، والی هرات امروز سه‎‌شنبه (۶ حوت) در یک نشست خبری گفت: "جلسه اداری ولایت خواسته شده. هدایت لازم به تمام بخش‌ها داده شده و حمام‌ها، حوض‌های آب‌بازی، جایی‌که قلیان است، عروسی‌ها و اجتماعات بند شده."

دولت افغانستان دو روز پیش مرزهای هوایی و زمینی خود با ایران را بست، اما حالا مرز زمینی خود را باز کرده است. اداره امور مهاجران هرات می‌گوید روزانه حدود دو هزار نفر از ایران وارد هرات می‌شوند.

اما عبدالحکیم تمنا، رئیس صحت عامه هرات از بازگشایی مرز ابراز نگرانی کرد: "از نظر صحت عامه قابل نگرانی است. هر کسی که از ایران می‌آید ممکن است اعراض و علایم نداشته و ما با تب سنج و چک پیدا نکنیم. طبیعتاً جای نگرانی است."

آمار رسمی نشان می‌دهد که در هرات یک مورد مثبت ویروس کرونا و شش مورد مشکوک ثبت شده است.

کسانی که از شهر قم ایران برگشته‌اند، در کمپ انصار قرنطینه شده‌اند. چند نفر در این شهر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان داده اند.

رحم دل وعلی دو تن ازافراد قرنطینه شده از نبود امکانات انتقاد می‌کنند.

رحم دل گفت:‌ "سیزده نفر این‌جا [کمپ انصار] آمدیم، پنج روز می‌شود، نه داکتر آمده و نه مثلاً کسی به ما رسیدگی کرده که چه مشکلاتی داریم. این جا حمام نداریم. با لباس کثیف آمدیم. تا هنوز همین قسم زندگی می‌کنیم."

علی گفت ما را اینجا آورده که مریضی کرونا دارید: "نه داکتر می‌آید که معاینه کند و هیچ چیز مشخص نیست. پنج روز است که اینجا خوابیده‌ام. اگر ما این جا مریضی داریم، داکتر بیاید تا تکلیف ما روشن شود."

با شیوع ویروس کرونا، شهر هرات نیز خلوت شده است. باشنده های هرات از حکومت می‌خواهند که با افزایش تیم‌های صحی در مرز اسلام قلعه و بررسی دقیق کسانی که از ایران باز می‌گردند، جلو شیوع کرونا را بگیرند.

توصیه‌های معمول صحی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسمبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این وایروس:

دست‌های خود را با آب پاک و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر دفعات شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتماً دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید، این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

از نگهداشتن دستمال‌های استفاده‌شده با خود، خودداری کنید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی بپرهیزید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ، که احتمال شیوع ویروس در آن‌ها وجود دارد، تا حد ممکن پرهیز کنید.

مرتبط

XS
SM
MD
LG