لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۳۶

'برنامه انتقال محصلان افغان از چین به افغانستان به تعویق افتاد'


جاوید قایم، سفیر افغانستان در چین
جاوید قایم، سفیر افغانستان در چین

برنامۀ انتقال ده‌ها محصل افغان از شهر ووهان چین به افغانستان به تعویق افتاده است.

ووهان، مرکز اصلی شیوع ویروس کرونا است، ویروسی که تا کنون جان‌های بیش از دو هزار و شش صد تن را در چین گرفته است.

شمار افغان‌هایی که در این شهر گیرمانده اند، به ۴۲ تن می‌رسد که ۳۲ تن از آن‌ها محصلان هستند.

جاوید قایم، سفیر افغانستان در چین تأیید می‌کند که برنامۀ انتقال محصلان افغان از شهر ووهان چین به کشور شان تا زمان نامشخص به تعویق افتاده است.

آقای قایم دیشب به رادیو آزادی گفت، در مکتوبی که از سوی کمیتۀ حکومت افغانستان دریافت کرده‌اند، از تعویق این برنامه خبر داده شده است.

در ترکیب این کمیته که برای مبارزه علیه ویروس کرونا تشکیل شده، چند وزارت از جمله صحت، داخله، دفاع، زراعت و مالداری، انکشاف دهات و ادارۀ هوانوردی و ملکی افغانستان شامل اند.

آقای قایم گفت، در مکتوب کمیته آمده است که در مورد انتقال محصلان به افغانستان بعداً آن‌ها در جریان گذاشته خواهند شد: "برای انتقال محصلان به کابل تدابیر گرفته شده بود. ریاست هوانوردی و ملکی گفته بود که معلومات در مورد طیاره را در اختیار ما می‌گذارد و ما در چین هم آمادگی گرفته بودیم. سپس در مکتوبی که به ما فرستاده شد، آمده که بخاطر شیوع ویروس کرونا در ایران هراس وجود دارد که مبادا مشکل به افغانستان سرایت کند. در مکتوبی که به ما ارسال شده، آمده است که دلایل گوناگون وجود دارد اما یک دلیل تأیید نشده اینست که محصلانی را که ایران منتقل ساخته، در آن نیز مشکل وجود داشته است. مطابق مکتوب به ما گفته شد که در حال حاضر انتقال محصلان را به تأخیر انداخته ایم."

به گفتۀ مقام‌های افغان، هیچ یک از افغان‌های مقیم ووهان به ویروس کرونا مصاب نشده اند.

محمد قسیم وفایی‌زاده، رئیس ادارۀ هوانوردی ملکی افغانستان به روز سه‌شنبه گذشته (۲۹ دلو) در صحبت با رادیو آزادی از آمادگی‌ها برای انتقال محصلان افغانستان به روز جمعه دوم ماه حوت به کابل سخن زده بود.

مشعل جمال‌زی یکی از این محصلان است.

مشعل جمال‌زی محصل افغان در چین
مشعل جمال‌زی محصل افغان در چین

او دیشب به رادیو آزادی گفت، بیش از یک ماه است که در قرنطینه به سر می‌برند: "دورۀ قرنطینه ما تقریباً سه بار است که تمام می‌شود، چون که کسی پرسان نمی‌کند و ما جایی برای رفتن نداریم. ما از دولت امید داشتیم و امید ما را قطع کردند و ما دیگر امیدی به جز از خداوند نداریم."

ویروس کرونا از چین به شماری از کشور‌ها به شمول ایران، افغانستان، ایتالیا، کوریای جنوبی، عراق، بحرین، کویت و عمان نیز سرایت کرده است.

مقام‌های ایران تا کنون جان دادن ۱۲ تن و مصاب شدن ده‌ها تن دیگر به ویروس کرونا را رسماً تأیید کرده اند.

هنوز روشن نیست، که در میان قربانیان و مصاب شده‌ها افغان‌ها هم هستند یا نه.

برای نخستین بار جان دادن ۲ تن در شهر قُم ایران تأیید شد.


حالا وزارت صحت عامۀ افغانستان می‌گوید، یک واقعۀ مثبت ویروس کرونا در نزد یک مرد ۳۵ سالۀ تأیید شده که از شهر قُم به هرات برگشته است.

فیروزالدین فیروز، وزیر صحت عامۀ افغانستان دیروز گفت، این فرد قرنطینه شده‌است.

مقام‌های صحی افغان، شمار افراد مشکوک مبتلا به ویروس کرونا در افغانستان را ۷ تن گفته اند.

داکتر احمد امیر نژاد، مسئول بخش نظارت و پاسخ‌دهی به امراض ملی در حوزه غرب افغانستان به رادیو آزادی گفته است، که این افراد "یک زن و شش مرد" در شفاخانه حوزوی هرات بستری اند.


تدابیر پیشگیرانه چه بوده می‌تواند؟

داکتر اسد ژرفبین حبیبی متخصص امراض داخله
داکتر اسد ژرفبین حبیبی متخصص امراض داخله

داکتر اسد ژرفبین حبیبی، متخصص امراض داخله دیشب از جرمنی به رادیو آزادی در این مورد گفت: "مردم کوشش کنند که دست‌های خود را همیشه بشویند. با افرادی که علایم سرما خوردگی دارند، نزدیک نشوند. مایعات زیاد نوشیده شود مانند چای و آب. استراحت کافی کنند. ویتامین سی بگیرند. زیاد سیر بخورند چونکه ضد عفونت است. شوربای مرغ بخورند. ماست، ماهی، مرچ دولمه، لیمو، کینو، مالته و زردچوبه زیاد استفاده کنند."

تا کنون نشانه‌های از ویروس کرونا به جز از ولایت هرات در دیگر بخش‌های افغانستان دیده نشده است.

مقام‌های محلی این ولایت تصمیم گرفته اند که از برگزاری همایش‌های بزرگ جلوگیری کنند.

توقف موقت رفت و آمد از راه هوا و زمین به ایران، بخشی از اقدامات حکومت افغانستان برای پیش‌گیری از گسترش ویروس کرونا در این کشور است.

توصیه‌های معمول صحی

شیوع ویروس کرونای جدید با نام «کووید-۱۹» از ماه دسمبر گذشته (نزدیک به سه ماه پیش) از شهر ووهان چین آغاز شد. برخی توصیه‌ها برای پیشگیری از ابتلا به این وایروس:

دست‌های خود را با آب پاک و مواد شوینده مانند صابون بشویید و بر دفعات شستن‌ دست‌ها بیفزایید.

در صورت در دسترس نبودن صابون، از مواد ضدعفونی‌کننده حاوی الکل استفاده کنید.

هنگام عطسه و سرفه حتماً دهان خود را بپوشانید؛ اگر دستمالی در دست ندارید، این کار را با حائل کردن بازو انجام دهید و نه کف دست که تماس بیشتری با محیط و دیگران دارد.

از نگهداشتن دستمال‌های استفاده‌شده با خود، خودداری کنید و بلافاصله دور بیندازید.

از دست زدن به صورت خود، به‌ویژه دهان، بینی و چشم خودداری کنید.

از دست دادن و روبوسی بپرهیزید.

از حضور در اماکن عمومی و شلوغ، که احتمال شیوع ویروس در آن‌ها وجود دارد، تا حد ممکن پرهیز کنید.

XS
SM
MD
LG