لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۵

پیغام غنی به طالبان: اگر به تعهدات‌تان پابند نمانید، همه چیز دگرگون خواهد شد


محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان
محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان

مقا‌م‌های افغان و امریکایی می‌گویند توافق انجام‌شده با طالبان را به‌شکل جدی نظارت می‌کنند.

محمد اشرف غنی رئیس جمهور افغانستان شام دیروز پیغام جدی به طالبان داد و آن این‌که، اگر این گروه به تعهدات‌اش پابند نماند، همه چیز دگرگون خواهد شد.

آقای غنی این موضوع را شام دیروز (۱۱ حوت) در صحبتی با تلویزیون سی‌ان‌ان ابراز داشت.

او افزود: "توافق مشروط است. اگر طالبان در این مدت ۱۴ ماهه چنین تصور کنند که از توافقات‌شان می‌برایند، همه چیز سقوط کرده می‌تواند و مسئولیت آن‌هم به‌دوش آن‌ها خواهد بود."

آقای غنی به روز شنبه و یکشنبه در اظهارات جداگانه‌اش توافق انجام شده امریکا با طالبان را مشروط خوانده و گفت این توافق مشروط وابسته به آن است که طالبان مواد آن‌را چگونه عملی می‌سازند.

بر اساس این توافق مشروط؛

  • تمام قوای خارجی تا ۱۴ ماه از افغانستان خارج می‌شوند،
  • امریکا تا آغاز مذاکرات بین‌الافغانی با جوانب صحبت می‌کند تا ۵ هزار زندانی طالب آزاد شوند،
  • طالبان از القاعده و دیگر گروه‌های تروریستی بریده،
  • و جلو حملات بر امریکا گرفته شود.

این نکات مهم توافق‌نامه هر کدام جزئیات و وضاحت‌های بیشتر دارند.

مایک پومیپو وزیر خارجه امریکا دیروز در صحبت با برنامه فیس دی نیشن سی‌بی‌اس گفت: "طالبان تعهد کرده‌اند، ولی واشنگتن همه چیز را نظارت می‌کند و به الفاظ نمی‌توان باور کرد."

مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا
مایک پومپیو وزیر خارجه ایالات متحده امریکا

آقای پومپیو در ادامه گفت: "این توافق وابسته با اعتماد بالای کسی نیست، این یک مجموعه عمیق است. مذاکرات چندین ماهه در آن بررسی و تأیید شده‌است و مجموعه و برنامه‌ای است که بر اساس آن هر عضو این توافق نظارت می‌شود و مورد حساب و کتاب قرار می‌گیرد."

او تأکید کرد: "ما این کار را خواهیم کرد. این به اعتماد بالای کسی رابطه ندارد، این وابسته به آنچه است که عملاً در میدان انجام می‌شود، نه‌تنها دیروز که روز مهمی بود، بلکه در روزهای آینده هم."

آقای پومپیو افزود: "این توافق دو سند سری نظامی برای تطبیق هم دارد که حاوی جزئیات در مورد محفوظ بودن تمام قوای زمینی و بحری امریکا است و اعضای کانگرس اجازه مرور آن‌را خواهند داشت."

امریکا و طالبان به روز شنبه (۱۰ حوت) پس از یک هفته کاهش خشونت این توافق را امضا کردند. اعضای دفتر سیاسی طالبان پس از امضای این توافق گفتند به تعهدات مندرجه‌شان در این توافق پابند می‌مانند.

XS
SM
MD
LG