لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۲۷ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۴۴

اسلم فاروقی کیست؟


شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید، عبدالله ورکزی مشهور به "اسلم فاروقی" رهبر شاخۀ خراسان گروۀ تروریستی داعش در اعترافات ابتدایی‌اش از ارتباطات گستردۀ سازمان‌های استخباراتی منطقوی با این گروه، پرده برداشته است.

جاوید فیصل سخنگوی شورای امنیت ملی دیروز با نشر این خبر از طریق تویتر، از ارائه جزئیات بیشتر خودداری کرده است.

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

دواخان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان دیروز در صحبت با رادیو آزادی"اسلم فاروقی" را یک قوماندان وحشی خوانده، گفت: "نیروهای خاص امنیت ملی افغانستان، عبدالله ورکزی که به "اسلم فاروقی" مشهور و یک قوماندان وحشی شبکۀ داعش بود، در یک عملیات خاص با نزده تن دیگر دستگیر کرده اند."

آقای مینه پال جزئیات بیشتر را در این مورد ارائه نکرده است.

تا هنوز معلوم نیست، این قوماندان داعش و سایر افراد همراه با وی چه وقت و در کجا دستگیر شده اند.

اسلم فاروقی کیست؟

عبدالله اورکزی مشهور به "اسلم فاروقی" از قوم مموزی و باشندۀ اصلی قریۀ آخندزاده‌گان منطقۀ اورکزی است. وی مسئول نظامی داعش در شهر پشاور و مسئول عملیات‌ داعش در منطقۀ خیبر، بوده است.

به گفتۀ ریاست امنیت ملی افغانستان" اسلم فاروقی" بعد از کشته شدن ابوسعید باجوری به حیث والی نام نهاد گروۀ داعش در افغانستان، تعیین شد.

فاروقی اخیراً قوماندان جنگجویان داعش در منطقۀ درۀ عبدالخیل ولسوالی اچین ولایت ننگرهار بود.

در اعلامیۀ ریاست امنیت ملی افغانستان گفته شده" اسلم فاروقی" با گروه‌های تروریستی نظیر شبکۀ حقانی و لشکر طیبه نیز ارتباط داشت و همراه با وی افراد مهم داعش مانند قاری زاهد مشهور به معاذ مسئول نظامی این گروه در افغانستان و سیف الله مشهور به ابوطلحۀ پاکستانی، مسئول جلب و جذب داعش در ننگرهار نیز شامل اند.


ریاست عمومی امنیت ملی افغانستان گفته است، جزئیات اعترافات و چگونگی دستگیری "اسلم فاروقی" را بعداً با مردم افغانستان شریک خواهد ساخت.

شاخۀ خراسان گروۀ داعش مسئول چندین حملۀ مرگبار در افغانستان دانسته می‌شود.

روزنامۀ هندوستان تایمز به نقل منابع استخبارتی محرم در کابل و دهلی جدید نوشته است که عبدالله ورکزی مشهور به "اسلم فاروقی" پلان حمله بر گرودواره سیکهـ‌ها را در کابل طرح کرده بود.

در گزارش روزنامۀ هندوستان تایمز گفته شده، ریاست امنیت ملی افغانستان از فاروقی تحقیق خواهد کرد که وی دستور حمله بر این گرودواره سیکهـ‌ها را از کجا و کدام کشور، گرفته بود.

به تاریخ ۲۵ مارچ سالجاری میلادی در نتیجۀ یک حملۀ خونین بر گردواره سیکهـ‌ها در منطقۀ شوربازار شهر کابل به شمول زنان و کودکان ۲۷ تن کشته شدند و مسئولیت این حملۀ خونین را گروۀ داعش به عهده گرفت.

XS
SM
MD
LG