لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۲۹ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۴۴

۲۰ تن از نیروهای امنیتی افغان از بند طالبان رها شدند


۲۰ زندانی تازه‌آزاد‌شده از سوی طالبان دیروز به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سپردند.
۲۰ زندانی تازه‌آزاد‌شده از سوی طالبان دیروز به کمیته بین‌المللی صلیب سرخ سپردند.

حکومت افغانستان قبلاً روند رهایی زندانیان طالب را آغاز کرده است و به گفته شورای امنیت ملی افغانستان تا دیروز (یک‌شنبه، ۲۴ حمل) ۳۰۰ زندانی طالب آزاد شده بودند.

سهولت‌ها در بخش مبادله زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان را تا حدی زیاد کمیته بین‌المللی صلیب سرخ فراهم کرده است.

۲۰ زندانی تازه‌آزاد‌شده از سوی طالبان در کندهار که نیروهای امنیتی بودند دیروز به‌همین کمیته سپرده شدند تا آن‌هارا به‌حکومت افغانستان بسپارد.

خوان پدرو سایرر رئیس بخش افغانستان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در صفحه توییترش با پیامی تایید کرد که تسهیلات برای آزادی این ۲۰ زندانی را فراهم کرده و آزاد‌شده‌گان به‌مقام ولایت کندهار سپرده شده اند.

رئیس بخش افغانستان کمیته بین‌المللی صلیب سرخ افزوده که این کمیته در آزادی و انتقال مصون این زندانیان به‌خانه های‌شان به‌حیث یک میانجی مستقل و بی‌طرف عمل کرد و در آینده نیز به تقاصای جوانب درگیر آماده چنین کار می‌باشد.

زلمی خلیل‌زاد نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان رهایی زندانیان دو طرف را گام مهم برای روند صلح و کاهش خشونت عنوان کرده است.

آقای خلیل‌زاد در صفحه توییترش نوشته است: "از رهایی زندانیان دو طرف حکومت افغانستان و طالبان استقبال می‌کنم. رهایی زندانیان دو طرف گام مهم برای پروسه صلح و کاهش خشونت است."

آقای خلیل‌زاد افزوده است: "هر دو طرف برای رسیدن به اهداف تعیین‌شده در توافق‌نامه امریکا-طالبان باید تلاش‌های شان را سرعت بخشند. شیوع ویروس کرونا در زندان‌ها یک تهدید واقعی است و تنها دلیلی بوده می‌تواند تا باید سریع اقدام شود."

در عین حال وزارت دولت در امور صلح از آزادی این زندانیان از سوی طالبان استقبال کرده و خواهان ادامه این پروسه شده است.

زندانیان رها شده طالبان
زندانیان رها شده طالبان

عزیز‌الله فضلی مشاور ارشد وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی گفت که آزادی زندانیان راه را برای آغاز گفتگوهای بین‌الافغانی هموار خواهد کرد.

آقای فضلی افزود: "واقعاً که این یک اقدام نیک است. طالبان گفته اند در اقدام حسن نیت این بیست زندانی را که عساکر افغان بودند به وساطت صلیب سرخ آزاد کردند. از سوی حکومت افغانستان هم هر روز زندانیان آزاد می‌شوند. همین پروسه می‌تواند سرانجام ما را به مذاکرات بین‌الافغانی نزدیک کند. ما افغان‌ها باید از چنین اقدامات خودداری نکنیم، اگر مبادله زندانیان باشد یا آتش‌بس، این همه مارا به گفتگوها نزدیک می‌کند و سرانجام جنگ جاری از راه گفتگو حل خواهد شد."

عزیز‌الله فضلی مشاور ارشد وزارت دولت در امور صلح
عزیز‌الله فضلی مشاور ارشد وزارت دولت در امور صلح

آقای فضلی افزود که وزارت دولت در امور صلح در برنامه مبادله زندانیان نقش موثر داشته است تا گفتگوهای بین‌الافغانی به‌زودی آغاز شود.

طالبان بیست زندانی آزاد شده را عصر دیروز در ولسوالی شورابک که با ایالت بلوچستان پاکستان سرحد طویل دارد به کمیته صلیب سرخ سپردند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر به رادیو آزادی گفت از حسن نیت این ۲۰ زندانی را آزاد کردند و آماده اند این روند را در آینده نیز ادامه دهند.

سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر
سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر

در کل آزادی زندانیان اقدام خوب است، کار خوب است و براساس آن ما این قدم را برداشته و از حسن نیت این ۲۰ زندانی را آزاد ساختیم و اداره کابل زندانیان مارا آزاد ساخت و در آینده هم وقت‌به‌وقت چنین اقدامات را خواهیم کرد.

شاهین افزود طالبان بر اساس توافق با امریکا خواهان آزادی ۵ هزار زندانی شان هستند، چیزی‌که به‌وقت تعهد‌شده آن صورت نگرفته است.

حکومت افغانستان می‌گوید براساس دستور رئیس جمهور زندانیان را به‌شکل تدریجی آزاد می‌کند و آزادی یک باره آنها ممکن نیست.

حکومت می‌گوید آزادی زندانیان باید بخش از مذاکرات باشد و نیاز است طالبان در این راستا گام‌های موثری را بردارند.

XS
SM
MD
LG