لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
دوشنبه ۱۶ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۴۹

سرمنشی ناتو خواستار کاهش خشونت و ختم جنگ در افغانستان شد


ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو از طالبان مسلح خواسته است که خشونت‌ها را کاهش داده و جنگ را خاتمه دهند.

قرار است وزیران دفاع کشورهای ناتو فردا چهارشنبه در یک کنفرانس ویدیویی روی مسایل مهم جهانی صحبت کنند.

سرمنشی ناتو امروز سه‌شنبه «۱۴ اپریل ۲۰۲۰» قبل از آغاز جلسه وزیران دفاع در یک صحبت ویدیویی اظهاراتی در مورد افغانستان داشته و از طالبان خواست، آتش‌بس کنند.

ینس ستولتنبرگ سرمنشی ناتو می‌گوید که جنگ به افغان‌های ملکی سخت آسیب می‌رساند و به همین سبب باید طالبان آتش‌بس کنند. به‌گفته وی گفت‌وگو یگانه راه حل جنگ افغانستان است.

ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو
ینس ستولتنبرگ، سرمنشی ناتو

سرمنشی ناتو گفت که از آغاز گفت‌وگوهای بین‌الافغانی حمایت می‌کند و از هیئت برگزیده‌ی حکومت افغانستان برای مذاکرات استقبال کرد.

ولی در کنار این اظهارات، سرمنشی ناتو یک‌بار دیگر تأکید کرد که طالبان باید این را بدانند که در میدان جنگ هرگز برنده نخواهند شد.

وی گفت: "ناتو به تعهدات خود با افغانستان ادامه خواهد داد. این تعهد را توسط مأموریت حمایت قاطع و آموزش و پرورش قوای افغان عملی می‌کنیم. ما به این باور هستیم که مناسب‌ترین راه کمک به پروسه‌ی صلح حمایت از افغان‌هاست تا طالبان بدانند که هیچ‌گاه از طریق جنگ در میدان برنده نمی‌شوند. آن‌ها باید گرد میز مذاکره نشسته و مصالحه‌ای واقعی کنند."

امضای توافقنامه صلح میان نماینده امریکا و طالبان
امضای توافقنامه صلح میان نماینده امریکا و طالبان

امریکا و طالبان در ۲۹ فبروری توافق صلح را امضا کردند که بر اساس آن قرار بود مذاکرات بین‌الافغانی به تاریخ دهم مارچ آغاز شود، ولی جنجال روی موضوع آزادی پنج هزار زندانی طالب، سد راه آغاز این گفت‌وگوها قرار گرفته است.

زلمی خلیل‌زاد برای دیدار با مقام‌های طالبان به قطر رفت

سهیل شاهین: خلیل‌زاد و ملا برادر روی تخطی‌ها از توافق‌نامه بحث کردند

اظهارات سرمنشی ناتو در رابطه به صلح افغانستان و خواست‌اش از طالبان در حالی صورت گرفته است که زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص ایالات متحدۀ امریکا برای صلح افغانستان در قطر است و در مورد چالش‌های موجود سد راه عملی‌سازی توافقی با طالبان صحبت می‌کند که در اواخر ماه فبرروی میان امریکا و طالبان امضا شد.

سفر آقای خلیل‌زاد به قطر در حالی صورت گرفته است که تبادلۀ زندانیان میان حکومت افغانستان و طالبان آغاز شده و خلیل‌زاد از آن استقبال کرده و آن را گام مهم در راستای رسیدن به صلح خوانده است.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

سفیر خلیل‌زاد که ریاست هیئت مذاکره کننده امریکایی با طالبان را به دوش داشت و بعد از بیش از یک سال گفت‌وگو با نمایندگان این گروه در قطر، به توافقی دست یافت، روز یک‌شنبه به دوحه رفت.

طالبان در همان روز ۲۰ زندانی افغان را در کندهار آزاد کردند. این اقدام به دنبال رهایی صد زندانی دیگر طالبان از سوی حکومت افغانستان صورت گرفت. تا روز یک‌شنبه حکومت ۳۰۰ زندانی طالب را آزاد کرده بود.

XS
SM
MD
LG