لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۲۳ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۵

'ادامۀ گفت‌وگوهای رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله برای حل تنش‌های سیاسی'


محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله
محمد اشرف غنی و عبدالله عبدالله

گفت‌وگوها میان ارگ و دسته 'ثبات و هم‌گرایی' برای از میان بردن جنجال‌های سیاسی جریان دارند.

دسته 'ثبات و هم‌گرایی' می‌گوید تعدیل قانون اساسی، تشکیل حکومت صدارتی و تقسیم ۵۰ درصدی قدرت از نکات مهم طرح آنان است.

عاصم عاصم عضو شورای رهبری این دسته روز دوشنبه «۲۵ حمل ۱۳۹۹» به رادیو آزادی گفت که با میانجی‌گری هیئت گفت‌وگو کننده میان ارگ و این دسته ګفت‌وگوها ادامه دارد.

آقای عاصم می‌گوید: "چهارچوب که ثبات و هم‌گرایی به‌عنوان اساسات تشکیل یک دولت همه‌شمول تنظیم کرده‌، دولت همه‌شمول باید به گونه‌ی تشکیل شود که صدارت اجرایی داشته باشد. بر اساس تعدیل قانون اساسی یک طرف مسئولیت صدارت را بر عهده داشته باشد. از طرف دیگر مشارکت ۵۰-۵۰ به سطح کابینه و دیگر بخش‌های کلیدی دولت و حکومت."

با این همه ریاست جمهوری در بارۀ جزئیات طرح دسته 'ثبات و هم‌گرایی' و تشکیل حکومت همه‌شمول می‌گوید که تقسیم قدرت بر اساس قوانین و اصول موجود در کشور می‌شود.

لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان
لطیف محمود، معاون سخنگوی رئیس جمهور افغانستان

لطیف محمود معاون سخنگوی ریاست جمهوری روز دو شنبه به رادیو آزادی گفت: "ما خواهان حکومت همه پسند، حکومتی با پایه‌های وسیع سیاسی در کشور استیم، حکومتی که آیینۀ تمام‌نمای مردم افغانستان و ممثل اراده مردم افغانستان باشد. مشارکت در ساختار قدرت مبتنی بر اصل و قواعد حاکم در کشور به ما یک اصل است. فسلفه وجودی دولت عرضه خدمات به مردم است و ما معتقد به حکومت همه‌شمول و همه‌پسند استیم."

این تنش‌های سیاسی در کشور از زمانی آغاز شد که کمیسیون مستقل انتخابات محمد اشرف غنی را پیروز انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۹۸ اعلام کرد.

مراسم تحلیف عبدالله عبدالله
مراسم تحلیف عبدالله عبدالله

با این همه دسته انتخاباتی 'ثبات و هم‌گرایی' نتیجه انتخابات را نپذیرفت و آن را کودتای انتخاباتی خواند و عبدالله عبدالله خودش را به‌عنوان رئیس حکومت همه‌شمول اعلام کرد.

با این‌حال شماری از بزرگان سیاسی به‌شمول حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی برای حل این بحران سیاسی تلاش دارند تا این دو طرف با هم کنار آیند.

'میانجی‌ها از پیشرفت در حل تنش‌ها میان عبدالله و غنی سخن گفته اند'

پیش از این آقای غنی شماری را به‌عنوان اعضای کابینه‌اش برگزید، اما عبدرب الرسول سیاف، حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، یونس قانونی معاون رئیس جمهور پیشین و محمد کریم خلیلی رئیس شورای عالی صلح از او خواستند که برای حل تنش‌های سیاسی گماشتن افراد تازه در کابینه‌اش را به تعویق اندازد.

نشست رهبران افغانستان برای حل بحران انتخابات
نشست رهبران افغانستان برای حل بحران انتخابات

و از آقای غنی و عبدالله خواستند که به یک توافق سیاسی برسند.

بر بنیاد گفته‌های وحید عمر مشاور رئیس جمهور، گزینش‌های تازه تا زمان نامعلوم متوقف هستند و گفت‌وگوها برای ره‌یافت به این مشکل سیاسی ادامه دارد، اما تا کنون نتیجۀ مطلوبی به دست نیامده‌است.

XS
SM
MD
LG