لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۰

بازگشایی برخی فعالیت‌های ضروری پس از شیوع ویروس کرونا در تهران


آرشیف، مردم در حال خرید در یک بازار شهر تهران
آرشیف، مردم در حال خرید در یک بازار شهر تهران

حکومت ایران به برخی از مشاغل خیلی ضروری در تهران و شهرهای حومۀ آن اجازه داد، فعالیت‌های‌شان را سر از (۱۸ اپریل) دوباره آغاز کنند.

اما ورزشگاه‌ها، مکاتب، مراکز خریداری، بازار بزرگ تهران، زیارتگاه‌ها، مساجد و پوهنتون‌ها مسدود باقی خواهند ماند.

ایران هفته گذشته نیز در یک اقدام مشابه به بازگشایی محلاتی به گفته حکومت "کم خطر" در سایر شهرهای این کشور اجازه داد.

گفته می‌شود، ایران در عکس‌العمل به شیوع ویروس کرونا برخورد ضعیف داشته و نتوانسته برای کنترول آن محدودیت‌های جدی وضع کند.

حتی زمانی‌که در سایر کشورهای منطقه که موارد ابتلا به ویروس کرونا خیلی کمتر از ایران بود محدودیت‌های بر کسب و کار وضع شد، تهران از وضع محدودیت‌ها خودداری کرده بود.

براساس آمار رسمی وزارت صحت ایران، تا اکنون بیش از ۸۰ هزار تن در این کشور به ویروس کرونا مبتلا شده اند و شمار مرگ و میر ناشی از آن بیش از ۵ هزار تن بوده است.

براساس گزارش پارلمان ایران، آمار منتشر شده فقط مربوط به افرادی است که با "علایم شدید" ابتلا به ویروس کرونا، در شفاخانه‌ها بستری اند.

داکتران در حال رسیدگی به یک مریض مبتلا به ویروس کرونا در یکی از شفاخانه های ایران
داکتران در حال رسیدگی به یک مریض مبتلا به ویروس کرونا در یکی از شفاخانه های ایران

در گزارش پارلمان ایران هم‌چنان گفته شده، آمار واقعی تلفات ۸۰ درصد بیشتر و موارد ابتلا به ویروس کرونا در ایران "۸ تا ۱۰" برابر بیشتر تخمین می‌شود.

وزارت صحت ایران نیز تأیید کرده که به دلیل امکانات محدود آزمایش، احتمال دارد موارد ابتلا به ویروس کرونا و تلفات ناشی از آن از رقم ارائه شده بیشتر باشد.

اما بسیاری از شهروندان ایران و کارشناسان امور صحی می‌گویند، حکومت ایران در ارائه آمار واقعی "پنهان کاری" کرده و به مردم "دروغ" گفته است.

رهبران ایران می‌گویند، باید پیامدهای اقتصادی قرنطینه را در نظر بگیرند.

پس از خروج ایالات متحدۀ امریکا از توافق‌نامۀ هسته‌ای سال ۲۰۱۵ میلادی تهران با قدرت‌های بزرگ جهان، ایران تحت تحریم‌های شدید که رئیس جمهور دونالد ترمپ آنرا اعلام کرده، قرار دارد.

کارشناسان حقوق بشر سازمان ملل متحد به تاریخ ۱۷ اپریل از ایران خواستند تا زندانیان سیاسی را آزاد کند، چون آن‌ها در زندان‌های مزدحم در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار دارند.

حکومت ایران موقتاً صد هزار زندانی را آزاد کرده است، اما هنوزهم تعداد زیاد از افراد دارای شهروندی دوگانه که به اتهام‌های امنیتی محکوم شده اند، در زندان‌های ایران بسر می‌برند.

XS
SM
MD
LG