لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۲۲

چرا خشونت‌ها در افغانستان پس از توافق‌نامه دوحه کاهش نیافته است؟


آرشیف، حملات هوایی نیروهای افغان بالای مواضع طالبان مسلح
آرشیف، حملات هوایی نیروهای افغان بالای مواضع طالبان مسلح

با گذشت دو ماه از امضای توافق‌نامۀ آوردن صلح در افغانستان بین ایالات متحدۀ امریکا و گروه طالبان، خشونت‌ها در افغانستان از کنترول خارج شده و از دید کارشناسان، روند شکنندۀ صلح این کشور با تهدید مواجه شده‌است.

در حالی‌که هر دو طرف درگیر جنگ عملیات را افزایش داده‌اند، روزانه ده‌ها تن از پرسونل نیروهای امنیتی افغانستان و جنگجویان طالبان کشته می‌شوند و تلفات افراد ملکی در سراسر افغانستان افزایش یافته است.

آژانس خبری فرانس پرس از قول شماری از تحلیلگران می‌نویسد که گفته‌اند، شورشیان با معامله‌ای که در برابر تعهدات محدود امتیازات زیاد به آن‌ها داده، تحریک شده‌اند و این نکته باعث افزایش حمله‌های آن‌ها در هفته‌های اخیر شده‌است.

تشدید این حمله‌ها در بدترین موقع برای افغانستان که با همه‌گیرى ویروس کرونا یا کووید-۱۹ نیز دست و پنجه نرم می‌کند، صورت گرفته است.

اشلی جکسن محقق در انستیتوت تحولات خارجی در امریکا می‌گوید"روند صلح افغانستان هنوز نمرده، اما در حالت کما است."

به گفتۀ اشلی جکسن، نمی‌توان حدس زد که پروسۀ صلح افغانستان چه وقت از هم خواهد پاشید.

امضای توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و طالبان در قطر
امضای توافق‌نامه آوردن صلح به افغانستان میان نماینده های امریکا و طالبان در قطر

آژانس خبری فرانس پرس از قول یک مقام افغان که به خاطر حساسیت موضوع از افشای نامش خودداری کرده، می‌نویسد که گفته است، از ۲۹ فبروری از عقد توافق‌نامه در شهر دوحه پایتخت قطر تا اکنون، طالبان بطور اوسط، روزانه ۵۵ حمله را انجام داده‌اند.

با آن که براساس این توافق‌نامه طالبان حمله‌های‌شان را بر نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان متوقف کرده‌اند، اما جنگ بین این گروه و نیروهای امنیتی افغانستان هم‌چنان ادامه دارد.

این در حالیست که براساس گزارش یک ادارۀ سازمان ملل متحد، نیروهای امنیتی افغانستان با حمله‌های هوایی و توپچی بیشتر از شورشیان، موجب تلفات کودکان افغان شده‌اند.

آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان مسلح در ولایت پکتیا
آرشیف، شماری از جنگجویان طالبان مسلح در ولایت پکتیا

به نوشتۀ آژانس خبری فرانس پرس، موافقت‌نامۀ دوحه بدون این كه طالبان آتش‌بس کنند یا حتی خشونت‌ها را كاهش دهند، خروج كامل نیروهای امریکایی و خارجی را وعده داده‌است.

نیشانک موتوانی، یک کارشناس امور استراتژی و امنیتی مستقر در کابل می‌گوید که توافق‌نامه دوحه؛ طالبان را تحسین و مشروعیت داده که فکر می‌کنند در این جنگ پیروز شده‌اند، بنابراین آن‌ها انگیزۀ اندک برای متوقف کردن جنگ دارند.

به گفتۀ موتوانی "اساساً طالبان بر این باور اند که پیروزی با آن‌ها است".

XS
SM
MD
LG