لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۴:۲۸

تلفات تکان دهنده غیرنظامیان در افغانستان؛ ارگ خواستار آتش‌بس سرتاسری شد


آرشیف
آرشیف

ریاست جمهوری افغانستان، آمار تازۀ تلفات غیرنظامیان در گزارش تازۀ سازمان ملل متحد را، تکان دهنده عنوان می‌کند.

در این گزارش یوناما آمده که در سه ماه نخست سال ۲۰۲۰ در افغانستان، ۵۳۳ غیر نظامی کشته شده‌اند و ۷۶۰ تن دیگر هم زخم برداشته‌اند.

در این گزارش که دوشنبه (۸ ثور) نشر شد، همچنان آمده که از میان ۵۳۳ جان باخته، ۱۵۰ تن آن‌ها کودکان هستند.

در واکنش به گزارش تازۀ سازمان ملل، دوا خان مینه پال معاون سخنگوی ریاست جمهوری به رادیو آزادی گفت که حکومت افغانستان برای محافظت و مصئونیت شهروندان متعهد است.

دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان
دوا خان مینه پال، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان

آقای مینه پال گفت: " اولویت اساسی جمهوری اسلامی افغانستان محافظت از مردم است، بناء تلفات غیرنظامیان به هیچ صورت قابل پذیرش نیست. برای حفاظت از غیرنظامیان روش‌های مشخص و فعالیت‌های موثر صورت گرفته است. ما متعهد استیم که برای حفاظت از مردم خود در برابر جنگ‌های مخالفین و همچنان ویروس کرونا، اقدام‌های لازم را به اجرا بگذاریم."

طالبان در گزارش یوناما بیشترین مسوول تلفات غیرنظامیان در افغانستان دانسته شده‌اند.

اما ذبیح‌الله مجاهد سخنگوی گروۀ طالبان با فرستادن پیامی به رادیو آزادی این گزارش یوناما را رد کرده‌است. به باور او، سازمان ملل در گزارش تازه‌اش، در مورد وارد شدن تلفات به غیرنظامیان از جانب نظامیان افغان و نیروهای بین‌المللی چیزی نگفته است.

از جانب دیگر، کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان می‌گوید که تلفات غیرنظامیان در رویدادهای اخیر امنیتی، این کمیسیون را شدیداً نگران کرده است.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان به رادیو آزادی گفت که پس از امضای توافق میان امریکا و طالبان هم، انفجار، حمله‌های مسلحانه و سایر رویدادهای امنیتی ادامه داشته که بیشتر از غیرنظامیان قربانی گرفته است.

آقای فرهنگ افزود: " گزارش تلفات افراد ملکی به دلیل بلند بودن تلفات، مایه نگرانی است. گزارشی که از سوی ادارۀ یوناما نشر شده، به دلیل افزایش تلفات افراد ملکی نگران کننده است. ما هم از تمامی جوانب جنگ می‌خواهیم که به حقوق غیرنظامیان احترام بگذارند. بنابر آمار بلند تلفات ملکی که نشر شده، باید تمامی جوانب جنگ آتش‌بس کنند و به خواست ما و سایر نهادهای حقوق بشر پاسخ مثبت بدهند."

امضای توافقنامه صلح میان نماینده امریکا و طالبان در قطر
امضای توافقنامه صلح میان نماینده امریکا و طالبان در قطر

حکومت افغانستان می‌گوید که پس از امضای توافق ۲۹ فبروری میان امریکا و طالبان در قطر هم، حمله‌های طالبان کمتر نشده‌است.

طالبان در این توافق برای کاهش خشونت در افغانستان تعهد سپردند، چیزی که به گفتۀ حکومت افغانستان عملی نشده‌است.

شورای امنیت ملی افغانستان شنبه گذشته گفت که پس از امضای توافق دوحه، طالبان در مناطق مختلف افغانستان بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ حمله انجام داده‌اند.

اما سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر روز یک‌شنبه (۷ ثور) در واکنش به اظهارات حکومت گفت که برای اثبات این ادعا، سند یا مدرکی ارائه نشده‌است.

حرکت مردمی صلح نظر دیگری دارد. بسم‌الله وطندوست سخنگوی این حرکت دوشنبه به رادیو آزادی گفت که نیاز بود توافق میان حکومت افغانستان و طالبان امضا می‌شد.

حرکت مردمی صلح هلمند
حرکت مردمی صلح هلمند

آقای وطندوست گفت: "توافق به خاطری باید میان حکومت افغانستان و طالبان امضا می‌شد که این دو طرف، جوانب اصلی جنگ استند. کشتار و خشونت از همین دو جانب صورت می‌گیرد. سال‌هاست که افغان‌ها با هم درگیر استند. امریکا یک بهانه است. بهتر بود حکومت افغانستان و طالبان در قطر توافق می‌کردند، جنگ را پایان می‌دادند و آتش‌بس را اعلام می‌کردند."

ریاست جمهوری افغانستان، با اشاره به گزارش تازۀ یوناما می‌گوید که برای حفاظت از غیرنظامیان به آتش‌بس سرتاسری و فوری نیاز خیلی جدی وجود دارد.

رئیس جمهور اشرف غنی به مناسبت فرا رسیدن ماۀ رمضان، بار دیگر از طالبان خواست که آتش‌بس کنند، اما طالبان این درخواست را" غیر معقول" دانستنه، این پیشنهاد را رد کردند.

XS
SM
MD
LG