لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۰ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۱۱:۱۲

برشنا شرکت: ادامه تخریب پایه‌های برق مشکلات جدی در پی خواهد داشت


پایه تخریب شده برق وارداتی در منطقه میربچه‌کوت
پایه تخریب شده برق وارداتی در منطقه میربچه‌کوت

در یک هفته اخیر د افغانستان برشنا شرکت روزگار خوبی نداشته است. دست کم چهار پایه برق وارداتی در کابل پایتخت و ولایت همجوار آن پروان منفجر شده است.

شرکت برشنا می‌گوید تخریب این پایه‌های برق صدها میلیون افغانی به این شرکت زیان مالی وارد کرده است.

به تازگی دیشب دو پایه برق وارداتی ازبیکستان در منطقه گلغندی ولایت پروان منفجر شدند. این دو پایه برق در نزدیک ساختمان ولایت پروان موقعیت دارد.

وحیدالله توحیدی، سخنگوی شرکت برشنا امروز سه‌شنبه (۱۶ ثور) به رادیو آزادی گفت اگر روند تخریب پایه‌های برق ادامه یابد، بسیاری از شهرهای افغانستان با تاریکی روبه‌رو خواهند شد.

وحیدالله توحیدی سخنگوی د افغانستان برشنا شرکت
وحیدالله توحیدی سخنگوی د افغانستان برشنا شرکت

او گفت: "از یک جانب مشکل عدم همکاری مردم در جمع‌آوری عواید برشنا است و از جانب دیگر، مقروضیت‌های کشورهای بیرونی است که باید تادیه شود. از طرف دیگر مصارف گزافی است که شرکت برشنا روی بازسازی پایه‌های تخریب شده مصرف می‌کند. طبیعی است که مشکلات جدی را در آینده فرا راه شرکت برشنا به میان خواهد آورد."

یک شب پیش نیز یک پایه برق وارداتی در منطقه چمتله در شمال شهر کابل منفجر شد. پیش از آن یک پایه برق دیگر در ولسوالی میربچه‌کوت کابل با انفجار بمب تخریب شد.

شرکت برشنا مشخص نمی‌کند که این پایه‌های برق را چه افراد و گروه‌ها تخریب کردند، اما وزارت داخله از کسانی که این پایه‌های برق را تخریب کرده‌اند به عنوان "تروریست" نام می‌برد.

مروه امینی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان
مروه امینی معاون سخنگوی وزارت داخله افغانستان

مروه امینی، معاون سخنگوی این وزارت به رادیو آزادی گفت آن‌ها به زودی بازداشت خواهند شد: "دشمنان مردم افغانستان همواره در صدد تخریب تاسیسات عام‌المنفعه و سرمایه‌های ملی هستند. تحقیقات ما جریان دارد و به‌زودترین فرصت عاملین این جنایت را دستگیر و به پنجه قانون خواهیم سپرد. وزارت داخله در تازه‌ترین مورد گروه شش‌نفری تروریستان را در پیوند به تخریب پایه‌های برق بازداشت کرده است."


به گفته وزارت داخله، یکی از افراد گروه شش‌نفری بازداشت شده، برادر ولسوال خودخوانده گروه طالبان در یکی از ولسوالی‌های کابل است.

اما ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی طالبان می‌گوید که افراد این گروه در تخریب پایه‌های برق دست ندارند.

به گفته او، ممکن است در برخی موارد به دلیل درگیری‌های مسلحانه برخی خط‌های انتقال برق و پایه‌های برق تخریب شوند، اما او می‌افزاید که این گروه با پایه‌های برق مشکلی ندارد.

این در حالی است که هفته گذشته لوی سارنوالی افغانستان اعلام کرد که دل‌آقا مشهور به مماتی سالنگ که پارسال یک پایه برق را در سالنگ منفجر کرد، با یک همکارش به ۱۶ سال زندان محکوم به مجازات شده است.

شرکت برشنا از حکومت خواسته که عاملان تخریب پایه‌های برق را به صورت علنی محاکمه کند.

XS
SM
MD
LG