لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۸

خواست واشنگتن از کابل؛ باید واقعه غرق شدن مهاجران افغان را پیگیری کنید


اجساد شماری از افغان‌های غرق شده
اجساد شماری از افغان‌های غرق شده

امریکا می‌گوید حکومت افغانستان باید گزارش‌ها در مورد واقعه اخیر غرق شدن ده‌ها مهاجر افغان توسط مرزبانان ایرانی را پیگیری کند.

این درحالیست که وزارت خارجۀ افغانستان از توافق کابل و تهران روی بررسی این واقعه از سوی یک هیئت مشترک خبر می‌دهد.

مایک پومپیو وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید گزارش‌های شکنجه و بدرفتاری با مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی او را پریشان ساخته است.

آقای پومپیو روز چهارشنبه «۰۶ می ۲۰۲۰» در اشاره به زندانیان امریکایی در ایران گفت، ما تنها کشوری نیستیم که اتباع آن با روش ظالمانۀ ایران روبه‌رو می باشند، از شنیدن گزارش‌های بدرفتاری، شکنجه و غرق شدن مهاجران افغان توسط مرزبانان ایرانی پریشان شده‌است.

آقای پومپیو افزود: "گزارش‌های هفته گذشته گفتند که مرزبانان ایرانی در سرحدات ولایت هرات افغانستان با مهاجران افغان که صرف به‌خاطر جستجوی کار و یک لقمه نان جرئت نموده از سرحدات عبور کرده بودند، بدرفتاری نموده و آن‌ها را شکنجه و غرق کردند."

مایک پومپیو
مایک پومپیو

وزیر خارجه امریکا افزود که حکومت افغانستان باید این واقعه را با تحقیقات کامل پیگری کند تا عاملان پاسخ‌گو قرار داده شوند.

از سوی دیگر حکومت افغانستان می‌گوید، ایران تعهد سپرده که گزارش‌های بدرفتاری با مهاجران افغان در مناطق مرزی بررسی شود.

اعلامیه روز چهارشنبه وزارت خارجۀ افغانستان گفت که ایران طی یک نامۀ رسمی گفته است که هر دو کشور یک هیئت مشترک را برای بررسی به محل رویداد می‌فرستند.

صدیق صدیقی سخنگوی ریاست جمهوری در تویت روز چهارشنبه خود روش مرزبانان ایرانی با این مهاجران افغان را "وحشیانه، غیر انسانی و جنایت نا بخشودنی" خواند.

او افزود که وزارت خارجۀ افغانستان این رویداد را به منظور تطبیق عدالت به صورت جدی پیگیری می‌کند.

مقام‌های افغان می‌گویند، تقریباً ۷۰ شهروند افغانستان که روز جمعه گذشته می‌خواستند به‌‌طور غیر قانونی داخل خاک ایران شوند از سوی نیروهای سرحدی ایران دستگیر و پس از ضرب و جرح مجبور ساخته شدند که خود را به دریا بیندازند.

این واقعه واکنش خشمگین در سانه‌های اجتماعی در افغانستان به دنبال داشته است.

طالبان اقدام مرزبانان ایرانی را قساوت خوانده با نشر اعلامیه از حکومت ایران خواستار شدند که با مهاجران افغان "بر اساس ترحم، اخوت اسلامی و اصول همسایگی" برخورد کند.

مقام‌های هرات از پیدا شدن ۱۲ جسد از دریای هریرود خبر می‌دهند.

مقام‌های ایران اظهارات متفاوت در مورد این واقعه داشته اند.

در آغاز سرقونسلگری ایران در هرات گزارش‌های این واقعه را به شدت رد کرده گفت که منابع مختلف از جمله مسئولان سرحدی تایباد این موضوع را تکذیب کرده‌اند.

سید عباس موسوی
سید عباس موسوی

سپس سید عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجۀ ایران روز یکشنبه (۱۴ ثور) گفت که رویداد در خاک افغانستان صورت گرفته است.

اما اکنون وزارت خارجۀ افغانستان می‌گوید که ایران طی یک نامۀ رسمی گفته است که هر دو کشور یک هیئت مشترک را برای بررسی به محل رویداد می‌فرستند.

XS
SM
MD
LG