لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۱۴

مقام‌های ایرانی: رویداد غرق شدن مهاجران افغان در خاک افغانستان صورت گرفته‌است


جسدهای مهاجران افغانی‌که در هریرود غرق شده‌اند.
جسدهای مهاجران افغانی‌که در هریرود غرق شده‌اند.

هنوز اجساد افغان‌های غرق شده در هریرود یافت نشده‌است که مقام‌های ایرانی دست داشتن نیروهای سرحدی‌شان در این حادثه را رد کردند.

وزارت خارجه ایران در عکس‌العمل به گزارش‌های که گویا محافظین سرحدی ایران شماری از مسافرین افغان را که می‌خواستند به‌طور غیر قانونی وارد ایران شوند لت‌وکوب کرده و بعداً به دریا انداخته اند، اعلامیۀ منتشر کرده و گفته است که محافظین ایرانی به مسافرین افغان آسیب نرسانیده و محافظین سرحدی ایران اطمینان داده‌اند که چنین حادثه در داخل خاک ایران صورت نگرفته است.

سید عباس موسوی سخنگوی این وزارت گفته که این رویداد در داخل خاک افغانستان صورت گرفته و همدردی‌اش را با خانواده‌های قربانیان ابراز کرده‌است.

سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران
سید عباس موسوی، سخنگوی وزارت خارجه ایران

ولی شاهدان عینی این رویداد روایت متفاوت دارند.

شاه ولی یک باشندۀ ولایت فاریاب به رادیو آزادی گفت، محافظین سرحدی ایران با شلیک اسلحه افغان‌ها را مجبور به انداختن خود در آب در نوار مرزی کرده‌اند.

شاه ولی افزود که اجساد ۷ تن از ۲۳ تن را از آب کشیده‌اند و از دیگران خبری ندارند.

وی گفت: "مرزبانان ایرانی پس از شکنجه افغان‌ها را به دریا می‌انداخت، دو فیر هم به من کرد که آن‌ها غرق شده تو هم خود را غرق کن. وقتی به دریا می‌انداختند خود شان نگاه می‌کردند و می‌خندیدند. افغان‌ها در آب جان می‌دادند، اما آن‌ها خنده می‌کردند."

عملیات جستجو برای دریافت اجساد مهاجران افغان آغاز شده است

گروه طالبان اقدام قوای سرحدی ایران را 'قساوت' خواند

مقام‌های محلی در هرات و مقام‌های بلند پایه حکومت در کابل گفته اند که محافظین سرحدی ایران از خشونت کار گرفته و این مسافرین افغان را به آب انداخته‌اند.

یک مقام ادارۀ امور ریاست جمهوری گفته است که محافظین سرحدی ایران حدود ۷۰ مسافر افغان را که می‌خواستند وارد ایران شوند، لت‌وکوب نموده و بعداً به هریرود انداخته‌اند.

وزارت خارجه افغانستان می‌گوید که یک هیئت برای تحقیق در این مورد تعیین شده و تحقیقات‌اش را آغاز کرده‌است.

گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد، سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان گفت: "بعد از آن‌که رهبری دولت جمهوری اسلامی افغانستان در مورد حادثه غم‌انگیز در سرحد میان افغانستان و ایران اطلاع حاصل کرد، تحقیقات در مورد آغاز شده‌است. تحقیقات به دو سطح یکی تحت نظر رئیس جمهور در سطح عالی رهبری و دومی تحت نظر معین سیاسی وزارت خارجه. تحقیقات ادامه دارد و نتایج آن با مطبوعات و شهروندان کشور در میان گذاشته خواهد شد."

عارف جلالی رئیس شفاخانه حوزوی هرات می‌گوید، اجساد ۵ قربانی به این شفاخانه منتقل شده‌اند که ۴ تن آن‌ها از اثر غرق شدن در آب مرده‌اند.

عارف جلالی
عارف جلالی

فعالین حقوق بشر این حادثه را محکوم نموده و خواهان بررسی جدی این رویداد شده‌اند.

پتریشیا گاسمن معاون بخش آسیای دیده‌بان حقوق بشر در یک پیام کوتاه کتبی به رادیو آزدی گفته که در گذشته هم گزارش‌های از آزار و اذیت مسافرین افغان توسط محافظین سرحدی ایران داشته اند. او قضیۀ جاری را خیلی "وحشتناک" خوانده است.

کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان گفته است که نیروهای امنیتی ایران این افغان‌ها را به انداختن خود در دریا واداشتند که در نتیجه شماری جان دادند.

ذبیح‌الله فرهنگ رئیس نشرات و ارتباطات عامه این کمسیون به رادیو آزادی گفت، این عمل تخطی آشکار از حقوق بشری افغان‌هاست و باید با جدیت پیگیری شود.

آرشیف، کودک مهاجر افغان در یک کمپ در ایران
آرشیف، کودک مهاجر افغان در یک کمپ در ایران

محافظین سرحدی ایران در گذشته هم متهم به برخورد نادرست با مهاجرین افغان بوده‌اند، مخصوصاً با آن‌هایی که توسط قاچاقبران به ایران منتقل می‌شوند.

در گذشته ویدیوهای منتشر شده بود که در آن ده‌ها افغان در صف ایستاده و محافظین سرحدی ایران آن‌ها را به "توبه" گفتن وامیدارند که تلاش ورود به ایران را کرده‌اند.

شماری زیاد از افغان‌های مهاجر در ایران برعلاوه که از خدمات صحی، تعلیم و تربیه و دیگر حقوق اساسی‌شان محروم شده‌اند، گاهگاهی قربانی حملات مرگبار یا تجاوزهای جنسی نیز شده‌اند.

XS
SM
MD
LG