لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۸ سنبله ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۱۸

کمیسیون حقوق بشر غور: پولیس عمداً بر معترضان تیراندازی کرده است


معترضان در غور جسد غیر نظامی را که در جریان تظاهرات کشته شده است، حمل می‌کنند
معترضان در غور جسد غیر نظامی را که در جریان تظاهرات کشته شده است، حمل می‌کنند

برخورد نیروهای امنیتی با معترضان در جریان اعتراضات روز شنبه (۲۰ ثور) در شهر فیروزکوه مرکز ولایت غور انتقادهای زیادی را برانگیخته است.

مقام‌های محلی غور می‌گویند روز گذشته در پی تیراندازی در جریان تظاهرات ۵ نفر کشته و ۱۹ نفر زخمی شدند.

دفتر ولایتی کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان از نیروهای امینتی انتقاد کرده که به سوی معترضان به صورت مستقیم و عمداً شلیک کردند.

مبارکشاه شیرزاده، سرپرست این دفتر در غور در یک کنفرانس خبری گفت: "قرار یافته‌های کمیسیون، حدود چهار فرد ملکی به شهادت رسیده‌اند. یک نیروی امنیتی و ۱۷ فرد ملکی زخمی شده‌اند.‌ یافته‌های ما نیز نشان می‌دهد که هیچ فردی مسلح نبود. شلیک گلوله از جانب نیروهای امنیتی به صورت مستقیم و هدفمند به سوی معترضان صورت گرفته است."

روز گذشته امرالله صالح، معاون اول رئیس جمهور در صفحه فیسبوکش مقام‌های محلی را متهم به "بی‌کفیایتی" کرد. وزارت داخله از فرستادن هیئت حقیقت‌یاب به غور خبر داد. تا اکنون این هیئت نرسیده است.


در همین حال، فعالان مدنی غور هم خواستار تحقیق در مورد تیراندازی در جریان این اعتراضات شده‌اند.

محمدحسن حکیمی، هماهنگ‌کننده نهاد‌های مدنی در کنفرانس مشترک خبری با دفتر کمیسیون حقوق بشر گفت: "حادثه دیروز و رفتاری که دیروز باعث شد که هموطنان ما کشته و زخمی شوند، عمل غیرقانونی و غیر انسانی بود. ما از حکومت مرکزی می‌خواهیم یک هیئت همه‌شمول و قوی را که شامل کمیسیون حقوق بشر، یوناما، جامعه مدنی و پارلمان باشد، به غور بفرستد تا این قضیه را به صورت جدی بررسی کند."

عبدالمعروف رامش، سخنگو فرمانده پولیس غور گفته که یک مأمور امنیتی با لباس شخصی در بین معترضان کشته شده و ۱۰ پولیس زخمی شده‌اند.


آقای رامش شلیک قصدی نیروهای امنیتی بر معترضان را رد کرد: " در تظاهراتی که دیروز به خشونت تبدیل شد، یک نفر از نیروهای امنیتی شهید داریم. دو نفر شدید زخمی داریم که فعلاً در شفاخانه بستری اند. هشت نفر دیگر زخمی سطحی داریم که دیروز به کلینیک قوماندانی آورده شدند. یک سرباز ولسوالی چهارسده که چند روز قبل به شهر فیروزکوه برای رخصتی آمده بود. دیروز در صحنه تظاهرات به شهادت رسید."

مسئولان شفاخانه ولایتی غور تنها مراجعه دو پولیس زخمی را در این شفاخانه تایید می‌کنند و می‌گویند وضعیت آنها خوب است.

این رویداد زمانی رخ داد که دیروز ده‌ها نفر در اعتراض به چگونگی توزیع کمک به نیازمندان، به رسم اعتراض تجمع کردند. در جریان این اعتراضان، تیراندازی صورت گرفت.

XS
SM
MD
LG