لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۸

۵،۲۲۶ مورد کووید۱۹؛ وزارت صحت افغانستان بر رعایت قرنطین تاکید می‌کند


آرشیف
آرشیف

وزارت صحت عامه افغانستان از افزایش رویدادهای مثبت ویروس کرونا در کشور نگران است.

این وزارت بر رعایت توصیه‌های صحی و محدودیت‌های گشت‌وگذار تأکید می‌کند.

وحید مجروح، معیین عرضه خدمات صحی این وزارت روز چهارشنبه (۲۴ ثور) در یک نشست خبری در کابل گفت که در ۲۴ ساعت گذشته، آزمایش ویروس کرونا در ۲۵۹ تن مثبت ثبت شده است.

آقای مجروح در مورد دلایل افزایش ویروس کرونا در کشور گفت:

وحید مجروح، معیین وزارت صحت افغانستان
وحید مجروح، معیین وزارت صحت افغانستان

"یکی از دلایل عمده طوری که همیشه گفته‌ام بی‌پروایی ما به عنوان شهروند است. متأسفانه هر روز جاده‌های ما مزدحم‌تر می‌شود. هر روز استفاده از ماسک کمتر می‌شود که خلاف تمام اصول بهداشت است. روابط اجتماعی هم نزدیک‌تر می‌شود. این مسایل بسیار دردآور است. درد آن به هر خانه خانواده و هر گوشه و کنار شهر می‌رسد."

آقای مجروح می‌گوید، در ۲۴ ساعت گذشته ۵ نفر به علت بیماری کووید-۱۹ جان باخته و ۴۲ نفر بهبود یافته‌اند. به این ترتیب، تعداد مجموعی افراد بهبود یافته به ۶۴۶ تن و شمار جان‌باختگان به ۱۳۲ تن می‌رسد.

به گفته آقای مجروح، با ثبت این موارد جدید، تعداد کل موارد ابتلا به کووید-۱۹ در کشور به ۵،۲۲۶ می‌رسد.

با آن که وزارت صحت بر پابندی بر محدودیت‌های وضع شده و توصیه‌های صحی تأکید می‌کند، محمد یعقوب حیدری والی کابل به تازگی طرحی را برای بازگشایی فروشگاه‌ها به کابینه می‌سپارد.

آقای حیدری می‌گوید، پس از تأیید و یا رد طرح بازگشایی دکان‌ها، تصمیم نهایی در این زمینه گرفته خواهد شد.

محمد یعقوب حیدری، والی کابل
محمد یعقوب حیدری، والی کابل

آقای حیدری افزود: "برای جلوگیری از مصاب شدن به ویروس کرونا باید یک راه مشترک را بسنجیم، اما گپ اساسی این است که فاصله اجتماعی مراعات شود، تمام توصیه‌های که وزارت صحت عامه دارد آن را رعایت کنید و اگر دولت اجازه گشایش دکان‌های‌تان را بدهد در صورت عدم رعایت دوباره بسته می‌کند."

در همین حال وزارت خارجه می‌گوید، تا کنون ۳۹ شهروند افغانستان در بیرون از کشور به دلیل ابتلا به ویروس کرونا جان باخته‌اند.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه به روز چهارشنبه در یک نشست خبری در کابل گفت که این وزارت تا کنون توانسته ۸۴۲ میلیون دالر امریکایی تعهد کشورهای جهان برای تجهیزات طبی و مواد غذایی را در راستای مبارزه با ویروس کرونا به دست آورد.

XS
SM
MD
LG