لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۲۸

واکنش کابل به اظهارات طالبان؛ 'هند از کشورهای بزرگ کمک کننده افغانستان است'


وزارت خارجه افغانستان
وزارت خارجه افغانستان

وزارت خارجه افغانستان در واکنش به سخنان اخیر طالبان که گفته اند هند از چهل سال به این سو در این کشور نقش منفی را بازی می‌کند، می‌گوید افغانستان با هند مطابق اصول بین‌المللی و در چوکات احترام متقابل روابط دارد.

پس از آنکه ملا عباس ستانکزی معاون سیاسی دفتر طالبان در قطر هند را متهم کرد که از سال‌ها بدینسو در افغانستان نقش منفی بازی می‌کند حالا وزارت خارجه می‌گوید هند با افغانستان روابط بسیار خوب دارد و یکی از کشورهای بزرگ کمک کننده است.

گران هیواد سخنگوی این وزارت روز یکشنبه (۲۷ ثور) به رادیو آزادی گفت هند تا کنون بیشتر در بخش‌های انکشافی و بازسازی کمک کرده و انتظار می‌رود که در پروسه صلح هم تلاش کند.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان
گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه افغانستان

او گفت: "هند در دو دهه اخیر از جمله کشورهای بزرگ کمک کننده است که بخش‌های انکشافی و بازسازی را در افغانستان حمایت کرده است ما از این همکاری‌های شان قدردانی می‌کنیم انتظار ما از هند و دیگر کشورهای همسایه اینست که در پروسه صلح افغانستان نقش بارز داشته باشند."

آقای هیواد می‌گوید، افغانستان با هند مطابق اصول بین‌المللی و احترام متقابل روابط دارد.

این در حالیست که به تازگی عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر به یک رسانه گفته است که در جریان چهل سال گذشته هند پالیسی منفی خود را در افغانستان عملی کرده است.

شیر محمد عباس ستانکزی عضو دفتر سیاسی گروه طالبان مسلح
شیر محمد عباس ستانکزی عضو دفتر سیاسی گروه طالبان مسلح

به گفته آقای ستانکزی هند در دو دهه اخیر تنها از افرادی حمایت کرده و روابط با آن‌ها داشته که به گفته وی افراد فاسد و کسانی هستند که از سوی خارجی‌ها به قدرت رسیده اند نه از سوی مردم افغانستان.

عباس ستانکزی گفته است هند باید در روند صلح افغانستان همکاری داشته باشد.

پیش از این زلمی خلیل‌زاد نماینده خاص امریکا برای صلح افغانستان هنگام سفر به هند با مقامات هندی در مورد صلح افغانستان صحبت کرده و از آن‌ها خواسته است تا در روند صلح افغانستان همکاری کنند.

اما شماری کارشناسان سیاسی می‌گویند در چنین یک شرایط حساس نه باید طالبان به سطح کشورها و دولت‌ها اظهارات منفی را ارائه کنند.

خالد سادات یک‌تن از این کارشناسان به رادیو آزادی گفت اگر طالبان چنین سخنان را بیان کنند در آینده روابط دیپلوماتیک افغانستان را متضرر می‌سازد.

خالد سادات کارشناس سیاسی
خالد سادات کارشناس سیاسی


آقای سادات ادعا می‌کند که طالبان این سخنان را به خواست پاکستان ارائه می‌کنند: "طالبان در چنین یک حالت باید برای شان چنین یک صلاحیت را ندهند که به سطح کشور‌ها سخن بزنند چنین اظهارات در آینده به زیان افغانستان است گپ دیگر اینست که هند و پاکستان از گذشته‌ها دشمنی دارند پاکستان در افغانستان سیاست نیابتی‌اش را بازی می‌کند و اینجا طالبان به این متهم هستند که رول نیابتی پاکستان را در افغانستان بازی می‌کنند و از سوی پاکستان حمایت می‌شوند به باور من این اظهارات طالبان به خواست پاکستان است."

به گفته آقای سادات حالا طالبان باید برای پیشرفت پروسه صلح تلاش کنند که با تمام کشور‌ها روابط بهتر داشته باشند تا کشورهای دیگر هم حالا و هم در آینده با افغانستان همکاری و روابط همه جانبه داشته باشند.

رادیو آزادی تلاش کرد در این مورد نظر سفارت هند در کابل را داشته باشد اما با تماس‌های مکرر موفق نشد.

XS
SM
MD
LG