لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۶ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۲۳

هشدار امرالله صالح از گسترش سرسام‌آور ویروس کرونا در افغانستان


امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور افغانستان
امرالله صالح معاون نخست رئیس جمهور افغانستان

امرالله صالح معاون اول ریاست جمهوری هشدار می‌دهد که اگر توصیه‌های صحی رعایت نشود، افغانستان در دو ماه آینده گواه گسترش سرسام‌آور ویروس کرونا خواهد بود.

آقای صالح این پیش‌بینی را بر اساس سنجش‌های نهادهای معتبر صحی داخلی و خارجی در بارۀ افغانستان می‌گوید.

امرالله صالح معاون نخست ریاست جمهوری روز سه شنبه «۱۳ جوزای ۱۳۹۹» در یک پیام تصویری می‌گوید، افغانستان در حالت رفتن به اوج گسترش ویروس کرونا است.

او بار مسئولیت گسترش روزافزون این ویروس را در افغانستان به دوش کسانی می‌اندازد که محدودیت‌های گشت‌وگذار و قرنطین را درست رعایت نکرده‌اند.

آقای صالح می‌گوید: "در ماه آگست یا وسط ماه اسد امسال؛ سال ۱۳۹۹ ما کمر این منحنی را بشکنیم و برویم به مرحله چهارم که پائین آمدن مورد‌های ابتلا است و احتمال زیاد دارد تا قبل از پایان سال ما کشور خود را به حالت عادی یا مرحله پنجم برسانیم."

به‌گفتۀ او، انتظار می‌رود در میانه‌های ماه اسد این ویروس سیر نزولی را آغاز کند و تا آخر سال نابود شود.

آقای صالح می‌گوید که حکومت برنامه‌های کمکی گسترده‌ی را روی دست دارد و به زودی عملی خواهد شد.

در همین حال کمیته بین‌المللی نجات (آی.‌آر.‌سی) در خبرنامه‌ تازه‌‌ی گفته است که شمار رویدادهای مثبت ویروس کرونا در افغانستان در یک ماه ۶۴۸ درصد افزایش یافته‌اند.

بیمار کووید-۱۹ در شفاخانه افغان جاپان
بیمار کووید-۱۹ در شفاخانه افغان جاپان

در خبرنامه این نهاد جهانی آمده است که آمار بیماران 'کووید-۱۹' در افغانستان به مراتب بیشتر از آن است که از سوی وزارت صحت اعلام می‌شود.

این نهاد گفته است که وزارت صحت ظرفیت آزمایش ۱۰ تا ۲۰ درصد مبتلایان به ویروس کرونا را دارد.

شیوع گسترده کرونا در افغانستان؛ ساخت دوای ضد کرونا توسط یک حکیم جنجالی شد

خبرنامۀ (آی.آر.سی) می‌افزاید که روزانه از میان ۱۰ تا ۲۰ هزار نمونه مشکوک وزارت صحت توانایی آزمایش ۲ هزار نمونه در روز را دارد که این یک رقم خیلی پائین است.

در همین حال مسئولان صحت با آن که مشکل کمبود کیت‌های تشخیصی را رد نمی‌کنند با آن هم می‌گویند، به اندازه شمار مراجعان آنان ظرفیت آزمایش را دارند.

لابراتور تشخیص ویروس کرونا در افغانستان
لابراتور تشخیص ویروس کرونا در افغانستان

خوشحال نبی‌زاده رئیس صحت عامه کابل می‌گوید: "این که تقاضا فعلاً زیاد باشد و ظرفیت ما کم آن‌گونه نیست، هدف من از تقاضا حضور مردم است، ما فعلاً به تناسب حضور مردم در مراکز تست‌گیری عرضه خدمات داریم."

این در حالیست که آمارهای وزارت صحت نشان می‌دهد، در یک شبانه روز گذشته ۱،۳۲۲ نمونه مشکوک ویروس کرونا آزمایش شده و از این میان ۷۵۹ مورد آن مثبت بوده‌است.

با این شمار مجموعی بیماران 'کووید-۱۹' در افغانستان به ۱۶ هزار ۵۰۹ تن رسید.

XS
SM
MD
LG