لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۶

میچ مکانل: در خروج عساکر از افغانستان اشتباه‌ اداره گذشته نباید تکرار شود


آرشیف، موتر زرهی نیروهای امریکایی
آرشیف، موتر زرهی نیروهای امریکایی

سناتور ارشد امریکایی میچ مکانل می‌گوید، کشورش برای خروج از افغانستان باید درس اداره گذشته را در ذهن داشته باشد.

مکانل روز پنج‌شنبه (۴ جون) در سخنرانی‌اش در سنای امریکا گفت که خروج نیرو‌ها از افغانستان یک گزینه است اما ایالات متحده باید نقش مؤثرش را برای مبارزه با تروریزم در نظر داشته باشد.

این سناتور همچنان از طالبان انتقاد تند کرد: "در افغانستان با وجود توافقی که چند ماه پیش به منظور گفت‌وگو‌های صلح با حکومت افغانستان و قطع روابط با شبکۀ القاعده امضا شد، طالبان به خشونت در برابر مردم ادامه داده اند. رئیس جمهور ترمپ از ناکامی طالبان، ناامیدی اش را ابراز کرده و در عین حال به خروج نیرو‌ها از افغانستان به صورت نسبتاً سریع‌تر اقدام کرده است. باید بخاطر داشت که اشتباه‌های اداره گذشته تکرار نشود."

شورای امنیت سازمان ملل متحد در گزارش تازۀ که جمعۀ گذشته نشر شد، از ارتباط و تماس گروه طالبان با شبکۀ القاعده خبر داده بود. اما دفتر سیاسی طالبان در قطر، این گزارش را بی‌اساس دانسته است.

با تاکید روی خروج محتاطانه از افغانستان، سناتور امریکایی میچ مکانل می‌گوید که یگانه گزینه برای حل بحران این‌کشور، مذاکره میان افغان‌ها است.

میچ مکانل سناتور امریکایی
میچ مکانل سناتور امریکایی

او افزود: "استراتژی و دپلوماسی رئیس جمهور ترمپ، راهی را برای گفت‌وگو میان افغان‌ها هموار ساخت، یگانه راهی که آن‌ها می‌توانند آیندۀ کشور شانرا مصون سازند."

بر اساس توافق ۲۹ فبروری که میان امریکا و طالبان امضا شد، ایالات متحده تعهد کرد تا شمار نیرو‌هایش را تا ماه جولای امسال در افغانستان به ۸،۶۰۰ تن کاهش دهد و تا ماه می سال آینده، تمامی نظامیانش را از این کشور بیرون کند.

بر اساس گزارش‌ها، ایالات متحده پیشاپیش شمار نیرو‌هایش را در افغانستان به ۸،۶۰۰ تن کاهش داده است. مقام‌های امریکایی و ناتو از این کاهش هفتۀ گذشته خبر دادند.

طالبان در پایان گفت‌وگو‌های ۱۶ ماهه با امریکا، وعدۀ دیگری هم دادند، آغاز مذاکرات بین افغان‌ها در دهم ماه مارچ.

اما حالا که نزدیک سه ماه از آن زمان گذشته، خبری از این مذاکرات نیست.

زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند. 26 May 2020
زندانیان گروه طالبان که از سوی حکومت افغانستان رها شده اند. 26 May 2020

طالبان رهایی پنج هزار زندانی‌شان را شرط گذاشته اند و تا حدود نیمی از این زندانیان از بند حکومت افغانستان آزاد شده اند. آنسو حکومت هم به رهایی یک هزار نیروی امنیتی که در بند طالبان قرار دارند، تاکید کرده است.

روند رهایی زندانیان در حال حاضر ادامه دارد. زلمی خلیل‌زاد نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان، دوشنبه همین هفته (اول جون) گفت که ایالات متحده در این روند هر گونه همکاری می‌کند.

خلیل‌زاد ابراز امیدواری کرده که میزان خشونت‌ها در افغانستان کاهش یابد و با تکمیل شدن روند مبادلۀ زندانیان، مذاکرات بین افغان‌ها آغاز شود.

با وصف این تلاش‌ها، جنگ میان نیروهای افغان و طالبان همچنان ادامه دارد که بار اصلی آن را مردم عادی به دوش می‌کشند.

XS
SM
MD
LG