لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۱۸

نگرانی‌ها از شیوع گسترده ویروس کرونا در ولایت فاریاب


نمای شهر میمنه مرکز فاریاب
نمای شهر میمنه مرکز فاریاب

نگرانی از شیوع گسترده ویروس کرونا در ولایت فاریاب، در حال افزایش است.

شماری از مردم این ولایت می‌گویند شیوع این ویروس به مراتب بیشتر از گزارش‌های رسمی است. براساس آمارهای رسمی، در این ولایت تا حال ۱۵۷ نفر به این ویروس مبتلا شده‌اند، اما شماری از مردم می‌گویند آمار ابتلا و تلفات شیوع ویروس کرونا بسیار بیشتر از این است. به گفته آنها، بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری تشخیص نمی‌شوند.

شیوع بیماری کووید-۱۹ در فاریاب باعث نگرانی گسترده مردم شده است. شماری از مردم این ولایت می‌گویند نشانه‌های این بیماری مانند سرفه، تب، خستگی و درد عضلات را دارند، اما آزمایشگاهی نیست که در آن آزمایش شوند.

نجیب‌الله آرال در ولسوالی اندخوی به رادیو آزای گفت که خودش این نشانه‌ها را دارد، اما هنوز تشخیص نشده است.

آرشیف
آرشیف

او افزود: "تعدادی از مردم در ولسوالی‌ها، قریه‌ها و قصبات به امراض نامعلومی مبتلا شده‌اند، گویا که کرونا باشد یا سرما و گرما خوردگی. معلوم نیست؛ چون در ولایت فاریاب و ولسوالی‌های پرجمعیت لابراتواری نیز وجود ندارد که تشخصیص شوند، اما مردم به معاینه‌های شخصی مراجعه می‌کنند. اگر این کرونا باشد، واقعاً نگران‌کننده است. "

همچنین محمدیوسف در ولسوالی قرغان از تلفات پرشمار این بیماری سخن می‌گوید. به گفته او، خودش شاهد خاکسپاری ۱۲ جنازه بوده و حالا وضع خودش هم خوب نیست.

آرشیف
آرشیف

او می‌گوید: "درقریه ما نماز جنازه از طریق بلندگوهای مسجد اعلام می‌شود. هر صبح ما شاهد چندین اعلام هستیم که فلان کس مرده، مراسم تشییع جنازه‌اش ساعت هشت یا نه است. من عادت دارم همیشه به مراسم تشییع جنازه اشتراک می‌کنم. دقیقاً به یاد دارم که چندی پیش در یک روز در دوازده مراسم تشییع جنازه اشتراک کردم. درسابق چنین نبود. حالا اگر همین کرونا آمده باشد، واقعاً ترسناک است."

در همین حال مقام‌های محلی در اندخوی که شامل چهار ولسوالی می‌شود، می‌گویند مردم آگاهی کافی از ویروس کرونا ندارند و خود باعث شیوع بیشتر این ویروس می‌شوند.

آرشیف
آرشیف

داکترمحمدسنجر عمر آمر صحی اندخوی به رادیو آزادی گفت که مردم توصیه‌های صحی از جمله فاصله‌گذاری اجتماعی را رعایت نمی‌کنند. به گفته او، مردم وقتی نشانه‌های بیماری را دارند، به مراکز صحی مراجعه نمی‌کنند.

آقای عمر افزود: "هنوز هم عروسی و ختنه‌سوری و غیره مراسم برگزار می‌کنند. من خودم روزانه کارت دعوت عروسی دریافت می‌کنم. دعوتم می‌کنند. مردم باید درک کنند که باید فاصله‌ در نظر گرفته شود. می‌خواهم به خدمت مردم ولسوالی‌های چهارگانه اندخوی بگویم انشالله ما در آینده نزدیک شاهد افتتاح مرکز تشخیصیه کووید-۱۹ در ولسوالی خواهیم بود. تفاهمنامه‌ای بین دولت‌های ترکمنستان و افغانستان صورت گرفته است. حالا جای آن نیز در اندخوی مشخص شده. ما در زودترین فرصت بخاطر شناسایی مریضان از طریق این مرکز دست به‌کار خواهیم شد."

براساس آمار رسمی، تا حال در ولایت فاریاب ۱۵۷ مورد ابتلا به ویروس کرونا ثبت شده. از آن جمله ۱۱ نفر بهبود یافته و ۹ نفر جان داده‌اند.

XS
SM
MD
LG