لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۲:۳۸

وزارت خارجه: سفیر افغانستان در تهران حادثه یزد را به گونه جدی بررسی می‌کند


موتر حامل پناه‌جویان افغانستان که توسط مرزبانان ایرانی بر آن شلیک شده است
موتر حامل پناه‌جویان افغانستان که توسط مرزبانان ایرانی بر آن شلیک شده است

وزارت خارجه افغانستان سفیر‌اش را در ایران به‌بررسی جدی برخورد اخیر این کشور با پناهجویان افغان گماشت.

سخنگوی این وزارت می‌گوید که با عاملان این رویداد برخورد قانونی خواهد شد.

روز چهارشنبه هفته گذشته از سوی پولیس این کشور بر موتر حامل پناه‌جویان افغان در شهر یزد ایران شلیک شد که در نتیجه آتش گرفتن تایر موتر آنان و سپس همه‌ای موتر، ۳ افغان جان باخت و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

وزارت خارجه افغانستان از آغاز بررسی‌های جدی درباره برخورد اخیر ایران با پناه‌جویان افغان خبر می‌دهد.

گران هیواد سخنگوی این وزارت در پیام تصویری‌ای به رسانه‌ها گفته است که برای تامین عدالت از همه راه‌های قانونی استفاده خواهد شد.

گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان
گران هیواد، سخنگوی وزارت امور خارجه افغانستان

آقای هیواد می‌گوید: "وزیر خارجه افغانستان به سفیر افغانستان در ایران گفته است که درباره حادثه اخیر در ایران که ۳ پناه‌جوی افغان جان باختند و ۵ تن دیگر زخم برداشتند، بررسی جدی کند تا با عاملان آن برخورد عادلانه شود."

روز چهار شنبه هفته گذشته بر موتر حامل پناه‌جویان افغان در شهر یزد این کشور از سوی پولیس ایران شلیک شد که در نتیجه موتر آنان آتش گرفته و در نتیجه آن ۳ پناه‌جو جان داده و ۵ تن دیگر زخم برداشتند.

وزارت خارجه افغانستان عبدالغفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران را به بررسی این موضوع گماشته است.

غفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران در حال عیادت از بیماران حادثه اخیر در ایران
غفور لیوال، سفیر افغانستان در ایران در حال عیادت از بیماران حادثه اخیر در ایران

آقای لیوال روز شنبه هفته جاری پس از دیدار از محل رویداد گفت، این یک رویداد قاچاق انسان است و قاچاقچیان انسان و راننده موتر که مسوولیت آن را داشتند موفق به فرار شده‌اند.

به گفته آقای لیوال، این نوع برخوردهای ناپسند نباید روابط دو کشور را برهم بزند.

این گفته‌های آقای لیوال واکنش تند کاربران اجتماعی را به همراه داشت.

شماری از این کاربران گفته‌های آقای لیوال را غیرمسئولانه خوانده‌اند، اما آقای لیوال و سفارت افغانستان در ایران در صفحه فیسبوک نوشته است که شماری از کاربران رسانه‌های اجتماعی و مردم نظر به پالیسی خود این گفته‌های آقای لیوال را تحریف کرده‌اند.

شفیق همدرد، آگاه روابط بین‌الملل به رادیو آزادی می‌گوید که شماری از دیپلومات‌ها نظر به مجبوریت‌های که دارند محافظه‌کارانه برخورد می‌کنند.

آقای همدرد افزود: "ما تا حدی مجبوریت‌های خود را داریم، شما می‌فهمید که نزدیک به ۲ میلیون پناه‌جو در ایران داریم این و مانند این مجبوریت‌ها باعث می‌شود که دیپلومات‌ها و در کل وزارت خارجه افغانستان کمی از محافظه‌کاری استفاده کند."

این رویداد در حالی اتفاق می‌افتد که در ماه گذشته در مرز افغانستان و ایران، شماری از پناه‌جویان افغان پس از کشته شدن توسط مرزبانان این کشور به دریا پرتاب شدند.

جسد افغان‌های غرق شده توسط مرزبانان ایرانی
جسد افغان‌های غرق شده توسط مرزبانان ایرانی

پس از بررسی‌های هیئت‌های ایرانی و افغان روشن شد که در این رویداد از جمله ۴۶ افغان؛ ۱۲ تن جان باختند، ۱۷ تن ناپدید و ۱۷ تن دیگر جان به سلامت برده‌اند.

گران هیواد سخنگوی وزارت خارجه می‌گوید، بررسی‌ها در این باره پایان یافته است و نتیجه آن با وزارت خارجه ایران شریک شده است تا در گرفتاری عاملان این رویداد اقدام شود.

گزارش: مهناز نوری

XS
SM
MD
LG