لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۹ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۵:۴۸

'تجمع اعتراضی اعضای حزب هم‌بسته‌گی در برابر سفارت ایران در کابل'


تجمع اعتراضی شماری از اعضای حزب هم‌بسته‌گی در برابر سفارت ایران، در واکنش به شلیک نیروهای ایرانی بر موتر حامل مسافرین افغان در یزد.
تجمع اعتراضی شماری از اعضای حزب هم‌بسته‌گی در برابر سفارت ایران، در واکنش به شلیک نیروهای ایرانی بر موتر حامل مسافرین افغان در یزد.

ده‌ها تن دیروز(۱۸ جوزا) در افغانستان، در اعتراض به کشته شدن مسافرین افغان در شهر یزد ایران، دست به‌مظاهره زدند.

تظاهرکننده‌گان در کابل و هلمند دیروز در واکنش به رویداد شلیک گلوله از سوی نیروهای ایرانی بر یک موتر مسافرین افغان اعتراض کردند.

شمار این تظاهرکننده‌گان در برابر سفارت ایران در کابل کم ولی صداها بلند و واکنش شان تند بود. آنها در شعارهای‌شان رژیم ایران را "افغان‌کش" خوانده و می‌گفتند خون هموطنان شان‌را نمی‌بخشند.

مظاهره ظهر دیروز در مقابل سفارت ایران را حزب هم‌بسته‌گی به راه انداخته بود. سیلی غفار سخنگوی این حزب در صفحه فیسبوک‌اش نوشته است "سوختاندن زحمت‌کشان توسط رژیم خون‌خوار خامنه‌ای جرم نابخشودنی است".

مقام‌های افغان تایید کرده اند که در شهر یزد ایران چهارشنبه گذشته موتر حامل مسافرین افغان هدف شلیک نیروهای ایرانی قرار گرفت و موتر آتش گرفت که در آن سه مسافر کشته شده و چند تن دیگر جراحت برداشتند.

باوجود آن‌که این موتر در تصاویر منتشر شده کوچک به نظر می‌رسد، ولی گفته می‌شود حداقل ۱۴ تن سوار آن بودند.

موتر مسافران افغان در ولایت یزد ایران که توسط پولیس مورد هدف گلوله قرار گرفته بود
موتر مسافران افغان در ولایت یزد ایران که توسط پولیس مورد هدف گلوله قرار گرفته بود

قاچاقچیان اغلباً مسافران افغان را در موترهای کوچک تیزرفتار وارد ایران می‌کنند.

باوجود آنکه تجمعات مردم به سبب ویروس کرونا مشکل‌آفرین خوانده می‌شود ولی با آنهم دیروز برعلاوه کابل در هلمند نیز شماری از فعالان مدنی و مردم عام تجمع نموده اعتراض کردند.

عبدالولی پتیال یک فعال مدنی در هلمند خواهان برخورد جدی حکومت افغانستان و جهانیان در برابر ایران به سبب این حادثه شد.

او گفت: "ما از دولت مرکزی می‌خواهیم فوراً روابط با ایران را قطع کند، سفارت ایران را ببندد. آنها اصول همسایه‌گی را نمی‌فهمند. از جهانیان هم می‌خواهیم هرچه زودتر تحریمات بیشتر بر ایران وضع کنند."

عبدال‌باقی یک فعال دیگر هلمندی مقام‌ها و سیاسیون افغان را مورد انتقاد قرارداد و گفت که علیه ایران قاطعانه عمل نمی‌کنند.

آقای باقی افزود: "آب وطن ما را می‌نوشند و با چشم بد به‌ما می‌نگرند. از حکومت می‌پرسیم که چرا خاموش است؟ سیاستمداران چرا چنین اند؟ فردا فرزندان شما را هم به همین شکل می‌کشند، شما را هم می‌سوزانند، چرا از مردم ما دفاع نمی‌کنید؟"

ویدیوی جوان افغان که سوخته است و آب می‌خواهد در رسانه‌های اجتماعی نشر گسترده یافته و خشم شدید مردم را باعث شده است.

کاربران فیسبوک و توییتر در هشتگ بنام "کمی آب بیاور که سوختم" شریک شده و برای عدالت صدا بلند کرده اند.

پیش ازین گزارش‌های از غرق کردن مهاجرین افغان در هریرود توسط نیروهای سرحدی ایران نشر شد، حادثه‌ی که ادعا شد در آن به‌تاریخ دوازدهم ماه ثور ۴۶ پناهجوی افغان از سوی نیروهای سرحدی ایران بعد از لت‌و‌کوب و فشار گلوله وادار به انداختن خود در دریای هریرود شدند.


از این حادثه هفده تن نجات یافتند، اجساد ۱۲ کارگر افغان از آب کشیده شد ۱۷ تن دیگر هنوزهم لادرک اند.

عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران به رادیو آزادی گفت تحقیقات جدی در مورد حادثهء آتش زدن افغان‌ها در یزد جریان دارد و جزئیات حادثه را با دقت تعقیب می‌کنند.

به گفته لیوال با مقام‌های یزد صحبت نموده و آنها وعدهء دستگیری عاملین را داده اند.

عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران
عبدالغفور لیوال سفیر افغانستان در ایران

آقای لیوال گفت: "ما از لحظات آغازین این حادثه المناک اقدام کردیم. از طریق مراجع رسمی این حادثه را پیگیری کردیم. مقامات ایرانی گفته اند که راننده مسبب اصلی حادثه است که فرار کرده و موتر در نتیجهء سرعتی که داشت آتش گرفته. مقامات ایرانی گفته اند راننده شناسایی شده و به‌زودی گرفتار خواهد شد."

ایران نخست از تایید این خبر که نظامیانش بر موتر حامل مسافرین افغان آتش گشوده اند خودداری کرد ولی بعد از آنکه ویدیوهای حادثه منتشر شد پذیرفتند که بر این موتر که گمان می‌رفت مواد مخدر را انتقال می‌دهد شلیک شده است.

وزارت خارجه ایران در مورد این حادثه تاحال چیزی نگفته و فقط به اظهارات مقامات شهر یزد اکتفا کرده است.

اردوی ایران و رژیم این‌کشور در کل متهم به برخورد نادرست و تبعیض روشمند (سیستماتیک) علیه افغانهای اند که به‌طور قاچاقی وارد این‌کشور می‌شوند.

حدود سه میلیون افغان در ایران زنده‌گی می‌کنند که یک میلیون آنها اجازه اقامت دارند.

ایران ادعا دارد که سال‌ها میزبان خوب برای افغان‌ها بوده و حال در برگشت آنها به کشورشان کمک می‌کند.

XS
SM
MD
LG