لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۱

افغانستان و ایران با هم سند همکاری‌های استراتیژیک امضا خواهند کرد


مقام‌های افغان و ایرانی تصمیم گرفته اند که تا سه ماه آینده یک سند جامع همکاری‌های استراتیژیک را با هم امضا کنند.
مقام‌های افغان و ایرانی تصمیم گرفته اند که تا سه ماه آینده یک سند جامع همکاری‌های استراتیژیک را با هم امضا کنند.

مقام‌های افغان و ایرانی تصمیم گرفته اند که تا سه ماه آینده یک سند جامع همکاری‌های استراتیژیک را با هم امضا کنند.

مقام‌های افغان در تلاش یافتن راه حل دایمی برای پناهجویان افغان در ایران اند و می‌خواهند یک سند جامع همکاری‌های استراتیژیک را با ایران امضا کنند که براساس آن موانع موجود سد راه مهاجرین افغان در ایران در بخش‌های زنده‌گی، کار و آموزش از بین برود.

وزارت خارجه ایران در اعلامیه ای گفته است، در دیدار دیروز مقام‌های ارشد افغان و ایرانی تصمیم گرفته شد چنین سندی تا سه ماه آینده تهیه شده و برای امضای رهبران دو کشور آماده شود.

دو جانب همچنان روی خشونت‌های اخیر علیه مهاجرین افغان در ایران صحبت کرده و روی جلوگیری از تکرار آن در آینده تاکید نموده اند.

در اعلامیه وزارت خارجه ایران از قول محمد جواد ظریف وزیر خارجه آن‌کشور آمده که می‌گوید، زمینه این خشونت‌ها با مهاجرین افغان را قاچاقچیان فراهم کرده اند.

اشاره آنها به "حادثه غرق کردن افغان‌ها در هریرود" بود که در آن ۱۵ افغان کشته شده و ۱۷ تن دیگر هنوزهم لادرک اند.

این‌که با عاملین این رویداد چه برخورد قانونی می‌شود در مورد چیزی گفته نشده است. ولی مقام‌های افغان و ایرانی تاکید کرده اند که برای جلوگیری از تکرار چنین حوادث نظارت در سرحد میان دو کشور افزایش یابد.

وزارت خارجه افغانستان شام دیروز در اعلامیه ای گفت محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه در همین مورد با علی شمخانی منشی شورای عالی امنیت ملی ایران دیدار و گفت‌وگو کرد.

در این دیدار روی مبارزه مشترک علیه تروریزم، حقوق بشری مهاجرین افغان در ایران و ادامه تحقیقات در مورد حوادث اخیر هم صحبت شده است.

ایران در حال حاضر میزبان حدود سه میلیون افغان است که حدود نصف آنها اسناد قانونی ندارند.

ایران می‌گوید از حسن نیت به مهاجرین افغان جا داده است ولی برخورد نادرست پولیس ایران با مهاجرین افغان گاه‌گاه منتج به خشم افغان‌ها می‌شود.

حادثه به آتش کشیدن شماری از مهاجرین افغان اخیراً اعتراضات وسیع افغان‌ها در داخل و خارج از افغانستان را باعث شد.

جواد ظریف وزیر خارجه ایران گفته است شماری از عناصر ضد ایران ازین اعتراضات سوء استفاده می‌کنند. هیئت ۴۵ نفری افغان به‌رهبری سرپرست وزارت خارجه افغانستان امروز نیز با مقام‌های ایران دیدار و گفت‌وگو نموده و بعد از ظهر به کابل بر می‌گردد. قرار است با ختم این دیدارها یک اعلامیه مشترک نیز منتشر شود.

XS
SM
MD
LG