لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۳۱

سفر خلیل‌زاد به منطقه؛ شورای امنیت آزادی زندانیان طالب را بررسی می‌کند


آرشیف، زندانیان رها شده‌ای طالبان از سوی حکومت افغانستان
آرشیف، زندانیان رها شده‌ای طالبان از سوی حکومت افغانستان

با آغاز سفر زلمی خلیل‌زاد به منطقه، شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که کارها برای آزادی شمار دیگری از زندانیان طالبان در دست بررسی است.

دفتر شورای امنیت ملی می‌گوید که یک هیئت فنی این کار را پیش می‌برد.

شورای امنیت ملی افغانستان می‌گوید که این شورا سرگرم کار برای آزادی زندانیانی است که فهرست آن از سوی طالبان به حکومت افغانستان داده شده‌است.

جاوید فیصل، سخنگوی دفتر شورای امنیت ملی به روز دوشنبه (۲۹ جون) به رادیو آزادی گفت که روند رهایی زندانیان طالب هنوز هم ادامه دارد.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان
جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان

آقای فیصل افزود: "روند رهایی زندانیان طالب به گونۀ دوام‌دار به پیش می‌رود، حکومت افغانستان حال هم این روند را ادامه می‌دهد و تیم تخنیکی روی رهایی زندانیان و دیگر بخش‌ها کار می‌کند."

خلیل‌زاد: افزایش خشونت، تهدیدی برای توافق صلح است و باید به‌‎گونه‌ فوری کاهش یابد

شورای امنیت: طالبان در یک هفته گذشته ۴۲۲ حمله کرده‌اند

حکومت افغانستان تا به حال بیش از ۳،۵۰۰ زندانی گروه طالبان را آزاد کرده و طالبان هم بیش از ۵۰۰ زندانی حکومت را از بند رها کرده‌است.

شورای امنیت ملی افغانستان در حالی از رهایی بقیه زندانیان طالبان خبر می‌دهد که زلمی خلیل‌زاد، نمایندۀ ویژه امریکا برای صلح افغانستان پیش از آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغانان، سفرش را به منظور گفت‌وگو به کشورهای قطر، پاکستان و ازبکستان آغاز کرده‌است.

زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان
زلمی خلیل‌زاد، نماینده ویژه امریکا برای صلح افغانستان

وزارت خارجۀ امریکا به روز یک‌شنبه (۲۸ جون) با نشر اعلامیه‌ای گفته که آقای خلیل‌زاد در این سفر بر اجرای تعهدات صورت گرفته پیش از آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان تأکید می‌کند که کاهش خشونت‌ها و رهایی زندانیان بخش مهمی از تعهدات است.

اما گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی روز دوشنبه در نشست خبری در کابل از تشدید جنگ پس از امضای توافق‌نامۀ صلح میان امریکا و طالبان انتقاد کرد.

آقای حکمتیار افزود که نه‌تنها تلاشی برای صلح نشده، بلکه فعالیت‌های خرابکارانه بیشتر شده‌است.

رهبر حزب اسلامی خواستار آغاز هرچه زودتر گفت‌وگوهای صلح شد، اما قبل از آن بر ایجاد شورای همه‌جانبه تأکید کرد.

گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان
گلبدین حکمتیار، رهبر حزب اسلامی افغانستان

آقای حکمتیار افزود: "شورایی ایجاد شود که تمثیل‌کنندۀ اکثریت ملت باشد. اجماع سیاسی را به همراه داشته باشد و در انحصار یک فرد و یک گروه نباشد. این شورا باید مرجع مقتدر و نهایی برای تمام مسایل مهم ملی باشد، نه یک شورای شکلی و مشورتی، به گونه‌ی که هر دو طرف پیش از این روی آن توافق کرده‌اند. ما در شورای مصالحه اشتراک نمی‌کنیم."

این گونه نگرانی از موانع بر سر راه صلح در حالی مطرح می‌شود که در این اواخر حکومت افغانستان بارها طالبان را به عدم پابندی به تعهدات‌شان متهم کرده‌است.

از سوی دیگر طالبان می‌گوید که به هدف نشان دادن حسن نیت برای آغاز گفت‌وگوهای صلح میان افغانان، روند رهایی زندانیان حکومت افغانستان را ادامه داده و به تازگی ۲۱ سرباز را در ولایت تخار رها کرده‌است.

XS
SM
MD
LG