لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۵۴

واکنش مقام‌های امریکا در پیوند به 'ادعای پاداش روسیه به جنگجویان وابسته به طالبان'


مجلس نمایندگانِ امریکا
مجلس نمایندگانِ امریکا

مقام‌های بلندپایۀ وزارت دفاع امریکا می‌گویند که اگر به اثبات برسد که روسیه برای کشتن سربازان امریکایی در افغانستان به جنگجویان وابسته به طالبان، پول پرداخته باشد، به آن پاسخ خواهند داد.

جنرال مارک میلی رئیس کمیتۀ لوی درستیزان ایالات متحده در نشست استماعیۀ کمیتۀ خدمات نظامی مجلس نمایندگان امریکا به روز پنج‌شنبه گفت که اطلاعات توسط نهادهای استخباراتی دفاعی در این باره هنوز تأیید نشده.

وی اما وعده سپرد که پنتاگون حقیقت موضوع را در خواهد یافت.

به گزارش مرکز خبر رادیو آزادی، آقای میلی افزود که اگر این موضوع درست ثابت شود در برابر آن اقدام خواهند کرد. او نگفت که مشخصاً چی اقدامی اتخاذ خواهد شد.

در جریان این نشست از مارک میلی و مارک اسپر وزیر دفاع ایالات متحده در بارۀ گزارش‌هایی که ادعا می‌شود روسیه برای کشتن نیروهای امریکایی در افغانستان، به جنگجویان وابسته به طالبان پاداش پشنهاد کرده بود، سؤالاتی مطرح شد.

اسپر در پاسخ گفت که فرماندهان نظامی‌اش گزارش‌های ابتدایی را در بارۀ موضوع پاداش در ماه جنوری شنیده بودند و خودش نخستین بار گزارش استخباراتی را در این مورد در ماه فبروری مشاهده کرده بود.

او گفت که تهدیدها را جدی می‌گیرند؛ اما افزود که این گزارش‌ها معتبر نبوده اند.

نخست روزنامۀ نیویارک تایمز در بارۀ ادعای پاداش روسیه به جنگجویان وابسته به طالبان در افغانستان ماه گذشته گزارش داد و گفت که رئیس جمهور دونالد ترمپ در جریان این اطلاعات استخباراتی قرار داده شده بود اما به نوشتۀ روزنامه، ترمپ در این مورد هیچ اقدامِ نکرده.

نیویارک تایمز: واحدهای مخفی روسیه به طالبان برای کشتن عساکر امریکایی پاداش داده است

قصر سفید گفته است که به دونالد ترمپ در این مورد معلومات داده نشده بود زیرا اطلاعات استخباراتی تأیید نشده بودند. رئیس جمهور ترمپ هم گزارش نیویارک تایمز را جعلی خوانده بود.

در حالیکه گزارش‌ها در بارۀ ادعای پاداش روسیه در پایان ماه جون علنی شد، ترمپ طرح خروج نزدیک ده هزار پرسنل نظامی امریکا را از جرمنی تأیید کرده است. جنرال جان نکلسن فرماندۀ پیشین نیروهای امریکایی در افغانستان می‌گوید که این اقدام پیامِ غلط به روسیه فرستاده.

نیکلسن در نشست استماعیۀ کمیتۀ امور خارجی مجلس نمایندگان به روز پنج‌شنبه گفت که خروج این نیروها چیزیست که روسیه آرزو دارد تا ناتو را صدمه بزند و ضعیف سازد.

وی افزود که اگر این کار با وجود ادعای پاداش روسیه صورت گیرد، به آن به عنوان نشانۀ ضعف امریکا در برابر تهدیداتِ روسیه نگریسته خواهد شد.

کارشناسان می‌گویند که ایالات متحده می‌تواند تحریم‌های بیشتر را علیه روسیه به شمول نهاد استخبارات نظامی آن کشور وضع کند، این نهاد ظاهراً پرداخت پاداش به جنگجویان وابسته به طالبان را تنظیم کرده است.

رئیس کمیتۀ لوی درستیزان امریکا در نشستِ کمیتۀ خدمات نظامی مجلس نمایندگان گفت که واشنگتن از چندین سال به این‌طرف می‌دانست که روسیه، شورشیان را در افغانستان به شمول انتقال اسلحه به‌آنها، حمایت می‌کند.

اما او افزود که پنتاگون شواهد عینی در اختیار ندارد که نشان بدهد آن کشور طالبان را راهنمایی کرده است. به گفتۀ وی، این یک تفاوت بزرگ است.

آقای میلی گفت که ایالات متحده این موضوع را زیر بررسی دارد و اگر تایید شود که روسیه به طالبان پاداش داده است، این به گفتۀ وی "معاملۀ بزرگ" خواهد بود.

جنرال فرانک مکنزی فرمانده فرماندهی مرکزی امریکا در مصاحبۀ به روز سه شنبه این هفته گفته بود، باور ندارد که پرداخت پاداشِ روسیه به جنگجویان طالبان منجر به مرگ نیروهای امریکایی در افغانستان شده است.

روسیه و طالبان گزارش‌ها در بارۀ پاداش روسیه به جنگجویان وابسته به طالبان را رد کرده اند.

XS
SM
MD
LG