لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
یکشنبه ۱۵ ميزان ۱۴۰۳ کابل ۱۰:۰۳

جنرال مکنزی: ایالات متحده به پشتیبانی خود از افغانستان ادامه می‌دهد


محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با جنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام یا قوماندانی مرکزی ایالات متحده.
محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با جنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام یا قوماندانی مرکزی ایالات متحده.

جنرال کنت مکنزی، فرمانده سنتکام یا قوماندانی مرکزی ایالات متحده می‌گوید، ایالات متحده به پشتیبانی خود از افغانستان ادامه می‌دهد تا این کشور یک بار دیگر به پناهگاه امن هراس‌افگنان مبدل نشود.

به گفتۀ ارگ ریاست جمهوری افغانستان، جنرال مکنزی این سخن را دیروز در دیدار با رئیس جمهور اشرف غنی در کابل ابراز کرد.

جنرال کنت مکنزی گفته است، هدف سفرش به کابل آن است تا به افغان‌ها اطمینان دهد که همکاری ایالات متحده با افغانستان و حمایت‌اش از صلح و پیشرفت در این کشور پا برجاست.

این، به نقل از جنرال مکنزی در اعلامیۀ ریاست جمهوری افغانستان گفته شده است.

در ادامه از قول این مقام آمده است، ایالات متحده به پشتیبانی خود از افغانستان ادامه می‌دهد تا این کشور یک بار دیگر به پناهگاه امن هراس‌افگنان مبدل نشود.

بر اساس اعلامیه، محمداشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان در دیدار با جنرال مکنزی روی توقف خشونت از سوی جنگجویان طالبان تأکید کرده است.

او صلح را خواست اساسی مردم و از اولویت‌های مهم حکومت افغانستان خوانده است.

نیلوفر سخی، استاد امور بین‌المللی در پوهنتون جورج واشنگتن دیشب در مورد اهمیت دیدار جنرال مکنزی از کابل به رادیو آزادی چنین گفت: "افغانستان فعلاً در مرحلۀ بسیار حساس است، هم از بُعد سیاسی و هم از بُعد نظامی و امنیتی. فکر می‌کنم جلسۀ جنرال مکنزی و رئیس جمهور غنی از جلسات مهمی در این مرحله به حساب می‌آید. یک اطمینان را در میان مردم ایجاد می کند که امریکا به طور کامل از افغانستان بیرون نمی‌شود اگر نیروهای خود را بیرون می‌کند حداقل از بُعد سیاسی پشتیبانی پروسه‌های امنیتی افغانستان می‌باشد."

اورزلا اشرف، رئیس واحد تحقیق و ارزیابی افغانستان است.

او از مقام‌های ارشد نظامی ایالات متحده از جمله جنرال مکنزی انتظار دارد که در جهت کاهش خشونت در افغانستان اقدام کنند.

او می‌افزاید: "در حالی که او برای دادن اطمینان در مورد تداوم حمایت شان از افغانستان در مبارزه علیه تروریزم به کابل سفر کرد، گزارش تازۀ کمیسیون مستقل حقوق بشر نشان می‌دهد که از آغاز سال به این سو ما دستکم ۳ هزار تلفات ملکی داشتیم."

ناتو می‌گوید، سطح خشونت موجود مخصوصاً در نتیجۀ حمله‌های طالبان علیه نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان، پذیرفتنی نیست.

این پیمان دیشب در اعلامیه ای گفت که خشونت‌ها سبب بی‌ثباتی و زیر سوال رفتن اعتماد در روند صلح می‌شود.

در اعلامیه از تمامی طرف‌ها خواسته شده است، تا فوراً روی حل مسائلی که مانع در برابر آغاز مذاکرات همه شمولِ بین افغانان پنداشته می‌شوند، به توافق برسند.

کی بیلی هاچیسن، سفیر ایالات متحده در ناتو دیشب در یک پیام در حساب توییتر خود در کنار حمایت از این موقف ناتو گفت: "زمان آن است که طالبان خشونت را متوقف سازند."

کی بیلی هاچیسن، سفیر ایالات متحده در ناتو
کی بیلی هاچیسن، سفیر ایالات متحده در ناتو

خانم هاچیسن افزود: "مهمتر از همه کاهش خشونت ضروری است. افغانستان مانند کشور های دیگر با مشکل کووید-۱۹ مبارزه می کند. سازمان ملل متحد خواستار برقراری آتش‌بس بشردوستانه شده تا حکومت روی مبارزه علیه ویروس کرونا تمرکز کرده بتواند. طالبان پیش از این ظرفیت خود در مورد کاهش خشونت را نشان داده اند. هر دو طرف روند مبادلۀ زندانیان را تسریع بخشند و از فرصت برای برقراری صلح دایمی استفاده کنند."

ذبیح‌الله مجاهد، که خود را سخنگوی طالبان معرفی می‌کند، به روز سه شنبه در یک اعلامیه گفت: "شدت یافتن جنگ، واکنشی است به عملیات نیروهای افغان."

او همچنان ادعا کرده است که پس از امضای توافق نامۀ صلح در بیست و نهم فبروری، نیروهای امریکایی با استفاده از طیاره‌های نیروهای افغان، افراد آن‌ها و غیرنظامیان را هدف بمباران قرار داده اند.

نیروهای امریکایی این ادعا را تائید نکرده اند.

در تازه‌ترین مورد، شهر ایبک مرکز ولایت سمنگان به روز دوشنبه گواه حملۀ مرگبارِ بود که طالبان مسئولیتش را به عهده گرفتند.

در این حمله به گفتۀ مقام‌های افغان، ۱۳ تن به‌شمول ۱۱ کارمندنِ امنیت ملی کشته و حدود ۷۰ تن دیگر زخمی شدند.

ریاست امنیت ملی افغانستان در واکنش به این حملۀ طالبان گفته است، به زودی عملیات علیه اش و گروه های تروریستی خارجی مرتبط به آن آغاز خواهد شد.

XS
SM
MD
LG