لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۷:۰۹

تاکید شارژدافیر امریکا در کابل روی آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان


راس ویلسن شارژذافیر امریکا در کابل
راس ویلسن شارژذافیر امریکا در کابل

تاکید مجدد ایالات متحده روی آغاز گفت‌وگوهای بین افغانان.

راس ویلسن شارژدافیر امریکا در کابل در صفحه توییترش نوشته که "از رهبران افغانستان می‌خواهد که کابینه جدید را ایجاد نموده، شورا برای مصالحه ملی را تشکیل، موضوع مبادله زندانیان را تکمیل و به سمت گفت‌وگوهای بین افغان‌ها حرکت کنند.

آقای ویلسن افزوده که مردم افغانستان بی‌صبری شان‌را برای صلح ابراز کرده اند و وقت آن‌است که گفت‌وگوهای بین افغانان آغاز شود تا راه برای بحث‌ها جهت تامین یک آتش‌بس دایمی و جامع هموار گردد.

قبل از این رابرت اوبراین مشاور امنیت ملی امریکا در تماس‌های تیلفونی با رئیس جمهور غنی و عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه ملی روی آغاز هرچه زدوتر گفت‌وگوهای بین افغانان تاکید کرده بود.

مقام‌های افغان و امریکایی خواستار آغاز سریع مذاکرات بین‌ افغانان شدند

فریدون خوزون سخنگوی شورای عالی مصالح بعد از این توییت‌های ویلسن در صحبتی با رادیو آرادی گفت در مورد تکمیل شدن شورای عالی مصالحه به زودی تصمیم گرفته می‌شود.

فریدون خوزون، سخنگوی شورای عالی مصالحه افغانستان

آقای خوزون افزود: "انتظار می‌رود به زودی هم شورای رهبری و هم مجمع عمومی متشکل از افراد نخبه که بر اساس مشوره‌های وسیع فهرستی از نام‌ها هم تهیه شده، نهایی گردیده و به زودی به شکل رسمی اعلام شود."

او افزود که در بخش اعضای کابینه هم از سوی تیم عبدالله عبدالله کدام مشکلی موجود نیست.

توییت‌های متعدد راس ویلسن شارژدافیر امریکا در کابل بعد از دیدار وی با حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی منتشر شد.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین و عبدرب الرسول سیاف رهبر جهادی

این دو تن در حل جنجال چند ماهه سیاسی میان عنی و عبدالله نقش داشتند.

آقای ویلسن نوشته است که در جلسه با سیاف و کرزی روی اهمیت تطبیق توافق میان عبدالله و غنی صحبت شد.

توافق میان این دو رهبر روی تشکیل شورای مصالحه و تمام جوانب وابسته با پروسه صلح تمرکز دارد.

ظاهراً این تلاش‌ها ادامه دارند ولی جنجالی‌ترین موضوع سد راه آغاز گفت‌وگوهای صلح مبادله زندانیان است.

ناجیه انوری سخنگوی وزارت دولت در امور صلح به رادیو آزادی گفت: "تاخیر در آغاز مذاکرات بخاطر تاکید بر تکمیل مبادله زندانیان و اسرا از هر دو طرف و کاهش خشونت است. تا وارد فضای مناسب و قابل اعتماد شویم. امیدوار هستیم اقدامات عملی طالبان به هدف آماده‌گی شان بیشتر و سریع‌تر شود تا وارد مذاکرات مستقیم شویم"

براساس "توافق ۲۹ فبروری" میان امریکا و طالبان در دوحه ۵ هزار زندانی طالب در بدل هزار زندانی حکومتی افغانستان آزاد می‌شوند. مبادله زندانیان نزدیک به تکمیل شدن بود که مسأله ۶۰ زندانی طالب مشکل آفرین شد که به گفته حکومت افغانستان متهم به جرایم اند و آزاد نمی‌شوند.

رضوان مراد مسئول دفتر مطبوعاتی امرالله صالح معاون اول رئیس جمهور هفته گذشته گفته بود طالبان خواهان آزادی زندانیان خارجی مخصوصاً پاکستانی و بنگالی اند.

طالبان در رابطه با زندانیان در اعلامیه‌هایشان تاکید می‌کنند، برای آغاز گفت‌وگوها باید حکومت تمامی ۵ هزار زندانی را که فهرست نام‌های‌شان را به حکومت سپرده اند باید آزاد کند.

XS
SM
MD
LG