لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۹ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۴۹

نیویارک تایمز به حضور طالبان پاکستانی در افغانستان پرداخته است


روزنامه‌های جهان
روزنامه‌های جهان

روزنامه نیویارک تایمز در شمارهٔ اخیر خود به نقل از یک گزارش سازمان ملل متحد می‌گوید که حدود ۶ هزار جنگجوی گروه تحریک طالبان پاکستانی در افغانستان پنهان اند.

  • نیویارک تایمز

در این گزارش آمده که تحریک طالبان پاکستانی با گروه تندرو دولت اسلامی یا داعش در افغانستان ارتباط داشته و برخی از اعضای آن حتی به داعش پیوسته اند که بر اساس این گزارش سازمان ملل متحد مراکز آن‌ها در شرق افغانستان موقعیت دارد.

در گزارش سازمان ملل گفته شده كه شاخه خراسان داعش در افغانستان توسط نیروهای افغان، امریكا و ناتو و در بعضی موارد حتی طالبان هم، به شدت سرکوب شده‌اند.

  • دیلی میل

روزنامه دیلی میل گزارشی را در وب‌سایت خود در مورد آخرین ادعای طالبان منتشر کرده است.

طالبان مدعی اند که نیروهای امنیتی افغان شماری از جنگجویان آن‌ها را که در چند ماه گذشته بر طبق توافقنامه دوحه از زندان‌های دولت افغانستان رها شده دوباره بازداشت کرده‌اند.

جاوید فیصل، سخنگوی شورای امنیت ملی افغانستان، در تویتی ادعا كرده كه عدهٔ از زندانیان آزاد شدهٔ طالبان به خط مقدم جبهه جنگ پیوسته اند.

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان نیز به رادیو آزادی گفته که برگشت جنگجویان رها شدهٔ طالبان به میدان جنگ و تشدید خشونت توسط طالبان مانع پیشرفت در برقراری صلح با این گروه شده است.

  • عرب نیوز

عرب نیوز، روزنامه انگلیسی زبان عربستان سعودی مقالهٔ را در بارهٔ شرایط آغاز مذاکرات بین افغان‌ها به نشر رسانده.

روزنامه از قول صدیق صدیقی، سخنگوی رئیس جمهور غنی می‌نویسد که گفته: "برای برقراری صلح فرصتی وجود دارد ، اما طالبان باید از خشونت دست بکشند و در گفتگوهای رو‌به‌رو با دولت افغانستان شرکت کنند."

این روزنامه همچنین به نقل از سهیل شاهین سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در قطر گفته كه اگر دولت افغانستان زندانیان باقی مانده طالبان را قبل از عید قربان آزاد كند، آن‌ها پس از عید آماده هستند تا مذاكرات بین افغان‌ها را آغاز كنند.

  • تایمز آف هند

روزنامه تایمز اف هند مقالهٔ را در مورد ۱۱ تن از سیك‌ها و هندوهای افغان به نشر رسانده که دیروز یک‌شنبه (۲۶ جولای) از افغانستان وارد هند شدند.

این روزنامه می‌گوید، این اولین گروه از سیكه‍‌ها و هندوهاى افغان است كه در افغانستان به تهدیدهای امنیتی مواجه بودند و پس از فراهم‌آوری تسهیل از سوی وزارت امور خارجه هند، وارد آن کشور شدند.

این اولین گروه است که بر اساس چنین برنامهٔ وارد هند می‌شود.

با گسترش ناامنی در افغانستان، در ماه‌های اخیر، حمله‌های مسلحانه به سیک‍ه‍‌ها و هندوهای افغان افزایش یافته است.

در حملهٔ تابستان امسال بر درمسال هندوها در شهر کابل ۲۷ نفر کشته و ده‌ها تن دیگر زخمی شدند.

گروه داعش مسئولیت حمله را بدوش گرفت.

XS
SM
MD
LG