لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۷ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۹:۴۷

هشدار وزارت صحت؛ وضعیت شیوع ویروس کرونا در افغانستان هنوز هم بحرانی است


آرشیف، بازار مندوی کابل
آرشیف، بازار مندوی کابل

وزارت صحت عامه افغانستان می‌گوید مردم در روزهای عید باید دیدوبازدید خود را محدود کنند و از رفتن به جاهای مزدحم خودداری کنند.

اکمل سمسور سخنگوی این وزارت درگفت‌وگوی شب گذشته به رادیو آزادی گفت که هنوز هم وضعیت شیوع ویروس کرونا بحرانی بوده و بهتر است که عید را درخانه‌های خود تجلیل کنیم. او می‌گوید خصوصاً به بزرگسالان باید بیشتر توجه شود.

آقای سمسور می‌افزاید: "هنگام مقابل شدن با بزرگسالان خانواده وکسانی از اقارب که بیماری‌های ضمیمه‌ای چون شکر و فشار دارند، بسیار باید کوشش کنیم که به آنها نزدیک نشویم تا خدا نخواسته این ویروس مهلک را به آنها انتقال ندهیم."

اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان
اکمل سمسور سخنگوی وزارت صحت عامه افغانستان

آقای سمسور می‌افزاید اشتباهی که در عید فطر صورت گرفت که به توصیه‌ها توجه نشد و سپس شفاخانه‌ها از مریضان پر شدند، نباید در عید قربان تکرار شود.

او می‌گوید در دو هفتۀ بعد از عید فطر ۶۰-۷۰ فیصد نمونه‌های مثبت تشخیص شد و موارد ابتلای روزانه به ۷۰۰ – ۸۰۰ مورد و حتٰی در یک روز به تقریباً یک‌هزار مورد رسید.

آزمایش ویروس کرونا
آزمایش ویروس کرونا

میزان نمونه‌هایی که اکنون مثبت تشخیص می‌شوند حدود ۲۵ درصد اند.

وزارت صحت عامه می‌گوید که وضعیت بحران کرونا اکنون درحالت ثبات قرار دارد و موارد مثبت روزانه درحال کاهش است.

از سوی دیگر امین‌الدین مظفری معین مسلکی وزارت حج و اوقاف نیز از مردم می‌خواهد که توصیه‌های طبی را در روزهای عید رعایت کنند.

آقای مظفری می‌گوید: "حج و عید قربان امسال شرایط خاص بی‌پیشینه خود را دارد و مردم نباید هنگام تبریک گفتن عید با هم‌دیگر دست دهند و بغل‌کشی کنند."

امین‌الدین مظفری معین مسلکی وزارت حج و اوقاف
امین‌الدین مظفری معین مسلکی وزارت حج و اوقاف

او می‌گوید: "ما باید تمام معیارهای وقایه‌ای را که برای جلوگیری از ویروس کرونا است رعایت کنیم. کسانی‌که مبتلا به ویروس کرونا هستند از رفتن به اجتماعات عمومی و از رفتن به عیدگاه‌ها اجتناب و پرهیز کنند. و کسانی‌که مبتلا به ویروس نیستند زمانی‌که به عیدگاه‌ها می‌روند درآنجا تمام معیارهای وقایه ای را که فاصلۀ اجتماعی است، داشتن جای نماز جداگانه است، عدم مصافحه و معانقه است، این‌ها را رعایت کنند."

آقای مظفری می‌افزاید که درجریان ذبح قربانی هم باید توصیه‌های طبی رعایت شود و قصابان باید ماسک و دستکش استفاده کنند.

به اساس ارقام وزارت صحت عامه، افغانستان۳۶۴۷۱ مورد مثبت کرونا داشته که از جمله ۱۲۷۱ مریض جان باخته و ۲۵۳۹۸ تن صحت‌یاب شده اند.

XS
SM
MD
LG