لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۸:۱۹
لویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح

نتیجۀ لویه جرگه مشورتی صلح؛ غنی: حکم رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا خواهم کرد

لویه جرگه مشورتی صلح با صدور قطع‌نامۀ ۲۵ ماده‌ای فیصله کرد که ۴۰۰ زندانی طالبان رها شوند. رئیس جمهور غنی در سخنرانی اختتامیه این جرگه گفت با توجه به فیصله لویه جرگه مشورتی حکم رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را امضا خواهد کرد. این جرگه روز جمعه با حضور ۳،۴۰۰ شرکت کننده افتاح و برای سه روز ادامه یافت.

چهارمین لویه جرگۀ مشورتی روز جمعه زیر نام لویۀ جرگۀ مشورتی صلح به هدف تصمیم در بارۀ رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان در کابل آغاز شد.

برگزاری لویه جرگه‌ها در افغانستان با پیشینۀ تاریخی طولانی مدت که در گذشته‌ها سنتی بود، اکنون جایگاه قانونی هم پیدا کرده است.

نخستین لویه جرگه در تاریخ افغانستان در ۱۷۴۷ میلادی در کندهار برگزار شد که بر اساس آن احمد شاه ابدالی به‌عنوان پادشاه افغانستان برگزیده شد.

البته بر اساس قانون اساسی ۱۳۸۲ برگزاری این‌گونه لویه جرگه‌ها شرایط ویژۀ خودشان را دارند.

غلام محمد محمدی، تاریخ نویس که بیش از ۱۰ اثر تاریخی‌اش را به چاپ رسانیده می‌گوید تشکیل و چگونگی برگزاری لویه جرگه‌ها در قانون اساسی روشن شده اند.

او می‌افزاید:"در آن زمان قانون منظم برای جرگه تسجیل نشده بود که لویه جرگه چگونه باشد و کی‌ها اشتراک کنند. آنها فراتر از قانون بود و در حد قبیله‌ای بود. حال لویه جرگه در قانون اساسی تعیین شده و مستعجل شده است. اگر مطابق این قانون برگزار نمی‌شود، در حقیقت نقض قانون اساسی است."

این تاریخ‌نویس باور دارد که در ۱۱ سال گذشته لویه جرگه‌هایی که زیر نام "لویه جرگۀ مشورتی" برگزار شده اند با مواد قانون اساسی مطابقت ندارند و بیشتر برای گریز از مسئولیت‌ها برگزار شده اند، اما حکومت‌هایی‌که لویه جرگه‌های مشورتی را برگزار کرده اند، این کار را دخیل ساختن مردم در تصمیم‌گیری‌ها گفته اند.

نخستین لویۀ جرگۀ مشورتی صلح در ماه جوزای سال ۱۳۸۹ خورشیدی به ریاست برهان‌الدین ربانی، رهبر پیشین حزب جمعیت اسلامی افغانستان برگزار شد که شمار اشتراک‌کنندگان آن به ۱۶۰۰ تن می‌رسید.

در این جرگه برنامۀ صلح حامد کرزی، رئیس جمهور پیشین افغانستان تأیید شد و آقای کرزی هم شورای عالی را ایجاد کرد و همچنان شمار زیادی از زندانیان گروه طالبان را از بند رها کرد.

دومین جرگۀ مشورتی هم در زمان ریاست جمهوری حامد کرزی ۳۰ عقرب سال ۱۳۹۲ به ریاست صبغت‌الله مجددی از رهبران جهادی برگزار شد.

در این لویه جرگۀ مشورتی هم که ۲۵۰۰ تن اشراک کرده بودند، قرارداد همکاری‌های امنیتی میان افغانستان و امریکا تصویب شد.

سومین لویه جرگۀ مشورتی به تاریخ ۹ ثور سال ۱۳۹۸ در زمان ریاست جمهوری محمداشرف غنی برگزار شد.

ریاست این لویه جرگۀ مشورتی را که ۳۲۰۰ تن از سراسر کشور در آن اشتراک کرده بودند، عبدرب الرسول سیاف، رهبر جهادی به عهده داشت.

بحث اصلی این جرگه تعیین چارچوب و حدود صلح با گروه طالبان بود که اشتراک‌کنندگان پس از ۵ روز بحث و گفت‌وگو یک قطعنامۀ ۲۳ ماده‌یی را به رئیس جمهورغنی ارائه کردند.

اکنون هم چهارمین لویۀ جرگۀ مشورتی به روز هفدهم ماه اسد سال ۱۳۹۹ خورشیدی برگزار شد. حکومت این جرگه را دنبالۀ موضوعاتی می‌داند که در لویه جرگۀ مشورتی پیشین بر آن‌ها بحث شده بود.

در این جرگۀ مشورتی نیز ۳۲۰۰ تن از سراسر کشور حضور دارند و بر رهایی ۴۰۰ زندانی طالب از فهرست ۵۰۰۰ زندانی طالب که قرار بود براساس "توافق ۲۹ فبروری دوحه" میان امریکا و طالبان برای آغاز گفت‌وگوهای میان افغانان آغاز شود، تصمیم خواهند گرفت.

به گفتۀ معصوم استانکزی رئیس کمیسیون برگزاری لویه جرگۀ مشورتی این طالبان جرم‌هایی چون آدم‌ربایی، قتل، قاچاق مواد مخدر و دیگر جرم‌ها را مرتکب شده اند و شماری از آنان به اعدام محکوم اند.

در همین‌حال داکتر نیلوفر سخی کارشناس حل منازعات در امریکا به این عقیده است که با وجود کاستی‌ها در کار این‌گونه لویه جرگه‌ها، صحبت‌های عمومی در مورد مسایل عمده همیشه سودمند است.

با توجه به اهمیت لویه جرگه در افغانستان فصل ششم قانون اساسی این کشور به چگونگی برگذاری و صلاحیت‌های لویه جرگه اختصاص یافته است.

مادۀ ۱۱۰ قانون اساسی کشور لویه جرگه را "عالی‌ترین مظهر اراده مردم افغانستان" بیان کرده است.

در مادۀ ۱۱۱ قانون اساسی آمده است که لویه جرگه در حالاتی برگزار می‌شود که تصامیم بزرگ در بارۀ استقلال، حاکمیت ارضی، تعدیل قانون اساسی و محاکمۀ رئیس جمهور گرفته شوند.

۲۰:۳۹ ۱۹.۵.۱۳۹۹
لویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح

رئیس جمهور غنی: حکم رهایی ۴۰۰ زندانی را امضا خواهم کرد

رئیس جمهور غنی می‌گوید حکم رهایی ۴۰۰ زندانی را امروز امضا خواهد کرد.

پایان لویه جرگه مشورتی صلح و فیصله این جرگه به رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان در بند حکومت افغانستان، رئیس جمهور می‌گوید به این فیصله پاسخ مثبت داده است.

آقای غنی می‌گوید حکم رهایی این زندانیان با فیصله اعضای لویه جرگه مشورتی امضا می‌شود.

آقای غنی می‌افزاید: "من امروز حکمی را امضا خواهم کرد که در زندگی نتوانسته بودم زیرا این کار از صلاحیت من بالا بود، حال حکم رهایی ۴۰۰ زندانی را در برابر اجماع و فیصله اخلاقی تان امضا می‌کنم و آنان را رها می‌کنم."

آقای غنی می‌گوید: "شماری از نیروهای امنیتی و دفاعی که حبس پنج سال محکوم بودند در ۲۸ اسد که روز آزادی کشور نیز بود از بند رها کرده است."

محمد اشرف تاکید کرد که راه دیگری جز صلح، امنیت و ثبات در این کشور وجود ندارد.

محمد اشرف غنی در حال سخن‌رانی در لویه جرگه مشورتی صلح

آقای غنی همچنان گفت که مردم افغانستان طالبان را به عنوان یک واقعیت این جامعه پذیرفته اند و به گفته او اکنون این به طالبان ارتباط دارد که همبستگی مردم را در پیوند به صلح می‌پذیرند یا نه.

رئیس جمهور غنی باردیگر به برقراری آتش‌بس تاکید می‌ورزد و می‌گوید طالبان باید نشان دهند که از آتش‌بس هراس ندارند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان که در روز پایان جرگه مشورتی صلح سخن می‌زد خطاب به طالبان از این گروه خواست تا به جنگ پایان دهند.

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

آقای کرزی افزود: "به طالبان صدا می‌زنم پیشتر نیز به آنان برادر خطاب کرده ام و از آنان خواسته ام که جنگ را پایان دهید، به جنگ ادامه ندهید امروز این جرگه زمینه را برای صلح فراهم کرده مذاکره را آغاز کنید که برادری و دوستی ما برقرار شود و بیایید در خاک خودتان و با مردم خود یکجا زندگی کنید."

آقای کرزی اظهار امیدواری می‌کند که اگر صلح در افغانستان برقرار شود، پروژه‌های زیربنایی عملی شوند، فقر کاهش یافته و زمینه برای ثبات دایمی در این کشور فراهم می‌شود.

حکومت رهایی ۴۰۰ زندانی طالبان را که می‌گوید مجرمین خطرناک داشتند و شماری از آنان محکوم به اعدام بودند را با برگزاری لویه جرگه مشورتی سه روزه زیرنام صلح به رای بزرگان و نمایندگان مردم گذاشت تا آنان در پیوند به سرنوشت آنان فیصله کنند.

پیشتر حکومت گفته است که این ۴۰۰ زندانی طالبان به قتل، ربودن انسان‌ها، فساد و جرم‌های دیگر محکوم اند و رئیس جمهور صلاحیت رهایی آنان را ندارد.

درهمین حال، یاسین ضیاء رئیس بخش امنیتی لویه جرگه مشورتی صلح و رئیس ستاد اردوی افغانستان در پایان این جرگه گفت حدود صد تن از اعضای طالبان و شماری از داعشیان را گرفتار کرده که می خواستند در روزهای برگزاری لویه جرگه مشورتی به خیمه لویه جرگه حمله کنند.

آقای ضیا در پیوند شمار داعشیان مسلح گرفتار شده چیزی نمی‌گوید؛ اما از آمادگی‌های کامل نیروهای امنیتی برای تامین امنیت این جرگه سخن می‌گوید.

۱۸:۵۳ ۱۹.۵.۱۳۹۹
گروه طالبان فیصله امروز لویه جرگه درمورد رهایی ۴۰۰ زندانی خود را یک گام مثبت خواند.
گروه طالبان فیصله امروز لویه جرگه درمورد رهایی ۴۰۰ زندانی خود را یک گام مثبت خواند.

گروه طالبان فیصله امروز لویه جرگه را یک گام مثبت خوانده اند

گروه طالبان فیصله امروز لویه جرگه درمورد رهایی ۴۰۰ زندانی خود را یک گام مثبت خواند.

اما می‌گویند که مسئلۀ آتش‌بس درجریان گفت‌وگوی بین‌الافغانی مورد بحث قرار خواهد گرفت.

لویه جرگۀ مشورتی رهایی این زندانیان را تائید و خواستار آتش‌بس فوری در کشور شد.

رئیس جمهور غنی بعد از صدور اعلامیه این جرگه گفت که حکم رهایی ۴۰۰ زندانی مورد نظر طالبان را امروز امضا می‌کند.

در قطعنامه جرگه آمده که بخاطر رفع موانع جهت آغاز مذاکرات این تصمیم گرفته شد و در صورتی‌که میان این زندانیان اتباع خارجی باشند با اخذ ضمانت معتبر از کشورهای مربوطۀ شان به آنها تسلیم شوند.

قطعنامۀ لویه جرگه گفت حق‌العبدی کسانیکه از جانب طالبان رها شده متضرر گردیده اند محفوظ است.

جرمنی و پاکستان نیز از تصمیم امروز لویه جرگه در مورد رهایی زندانیان استقبال کرده اند.

۱۸:۴۸ ۱۹.۵.۱۳۹۹
لویه جرگه مشورتی صلح
لویه جرگه مشورتی صلح

لویه جرگه مشورتی صلح با صدور یک قطع‌نامه‌ پایان یافت

اعضای لویه جرگه مشورتی صلح امروز (یک‌شنبه، ۱۹ اسد) با صدور قطع‌نامه‌ای درکنار رهایی ۴۰۰ زندانی طالب، خواهان آغاز هرچه زودتر مذاکرات صلح، کاهش خشونت‌ها، آزادی زندانیان حکومت از سوی طالبان و سهم زنان در گفت‌وگوهای صلح شدند.

بیش از سه هزار شرکت‌کننده لویه جرگه مشورتی فیصله کردند که حکومت باید ۴۰۰ زندانی طالب را که آنها مجرمین خطرناک می‌خواند رها کند.

رفیع‌الله حیدری منشی جرگه قطع‌نامه را به خوانش گرفته و تاکید کرد، که هرگاه در بین این زندانیان اتباع خارجی موجود باشد، باید در صورت گرفتن تضمین از کشور مربوطه به آن کشور تسلیم داده شود.

در قطع‌نامه همچنان آمده است که ازاین زندانیان باید تضمین گرفته شود تا دوباره به میدان‌های جنگ نروند.

آرشف، زندانیان طالب

جرگه برطرف شدن موانع فراراه گفت‌وگوهای صلح و بخاطر جلوگیری از خونریزی نظر طالبان را درقسمت رهایی ۴۰۰ زندانی تایید می‌کند، باید اطمینان حاصل شود که همزمان با رهایی این زندانیان گفت‌وگوهای بین‌الافغانی هرچه زودترآغاز می‌شود.

همچنان پس از رهایی ۴۰۰ زندانی، آتش‌بس، متوقف شدن خشونت‌ها از سوی طرف‌های درگیر جنگ، احترام گذاشتن به ارزش‌های اسلامی درگفت‌وگوهای صلح، نقش علما و حفظ دست آوردهای دو دهه گذشته از سفارشات دیگراعضای لویه جرگه مشورتی صلح بود.

درکنار این‌ها اعضای جرگه در باره موضوع مصونیت حق‌العبد نیز در قطع‌نامه تاکید کرده و خواسته اند تا آن‌عده از نیروهای امنیتی که به خیانت ملی متهم نیستند و به اتهام همکاری با طالبان زندانی شده اند، از زندان‌های افغانستان آزاد شوند.

لویه جرگه مشورتی صلح

جرگه از طالبان می‌خواهد که مکلفیت خود را در برابر تمام زندانیان ملکی و نظامی دولت ادا کرده و آنان را هرچه زودتر رها سازد، جرگه تاکید می‌کند که زنان افغان باید از موقف سیاسی و حقوقی شان مستفید باشند و در تمام روند صلح نقش و مشارکت داشته باشند.

اعضای جرگه خواهان آغاز مذاکرات در یک کشور سوم اسلامی و بی‌طرف نیز شدند.

آنان همچنان ابراز امید واری کردند که کشورهای اسلامی، سازمان همکاری‌های اسلامی و کشورهای همسایه نیز در بخش تامین صلح با افغان‌ها کمک کنند.

در قطع‌نامه همچنان موارد چون ایجاد شفافیت و بخش ولایتی به اساس مشارکت ملی در شورای عالی مصالحه ملی، در جریان گذاشتن مردم از پروسه صلح در زمان معین، تقاضا از جامعه جهانی بخاطر جلوگیری از دست درازی خارجی‌ها در افغانستان، حفظ جمهوریت در گفت‌وگوهای صلح، دفاع از حقوق اقلیت‌ها در افغانستان، توجه طالبان به زیربنا و نظم اجتماعی نیز جا داده شده است.

هرچند طالبان ازقبل با این جرگه ابراز مخالفت کرده اند، اما تازه دراین مورد چیزی نگفته اند.

لویه جرگه مشورتی به روز جمعه آغاز بکارکرد.

در این لویه جرگه ۳۲۰۰ شرکت کرده بودند که از جمله ۷۲۰ تن زنان بودند.

۱۸:۲۵ ۱۹.۵.۱۳۹۹

'از هویت زندانیان به اشتراک کننده‌های لویه جرگه معلومات داده نشده‌است'

شماری از اعضای جرگه مشورتی صلح می‌گویند که در مورد نوعیت جرم و هویت چهار صد زندانی طالبان که به زودی آزاد می‌شوند برای آن‌ها توضیح داده نشده است.

جواد رفعت یک عضو این جرگه و استاد حقوق در یکی از پوهنتون‌ها به رادیو آزادی گفت که باید به اعضای جرگه مشورتی صلح هویت این زندانیان واضح می‌شد.

نسیم شفق در این مورد با آقای رفعت مصاحبه کرده است.

برای شنیدن این مصاحبه روی لینک زیر کلیک کنید:

please wait
Embed

No media source currently available

0:00 0:03:52 0:00
لینک مستقیم


بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG