لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
شنبه ۱ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۵۳

۱۰۱مین سالروز استرداد استقلال افغانستان

امروز ۲۸ اسد مصادف است با ۱۰۱مین سالروز استرداد استقلال افغانستان. به همین مناسبت قرار است شام امروز (سه شنبه) برج خلیفه در شهر دوبی با بیرق سه رنگ افغانستان مزین شود. این برج، بلندترین ساختمان در سطح جهان است.

امروز ۲۸ اسد مصادف است با ۱۰۱مین سالروز استرداد استقلال افغانستان.

به همین مناسبت قرار است شام امروز (سه شنبه) برج خلیفه در شهر دوبی با بیرق سه رنگ افغانستان مزین شود. این برج، بلندترین ساختمان در سطح جهان است.

صدیق امرخیل اتشه فرهنگی سفارت افغانستان در امارات متحده به رادیو آزادی در این مورد جزئیات داد.

آقای امرخیل افزود: "قرار است شام امروز، بلندترین و مشهور ترین برج جهان یعنی برج خلیفه در شهر دوبی با بیرق سه رنگ افغانستان مزین شود."

از سالروز استرداد استقلال افغانستان، همه‌ساله با مراسم ویژه تجلیل می‌شود.

شماری از رهبران جهان از جمله رئیسان جمهور روسیه و ترکیه به مناسبت این روز به افغانستان مبارکباد گفته اند.

۱۸:۱۹ ۲۸.۵.۱۳۹۹

شلیک ۱۴ راکت در روز استقلال افغانستان

دولت افغانستان به مناسبت صدویکمین سالگرد استقلال این کشور مراسم محدودی برگزار کرد، اما همزمان ۱۴ راکت به پایتخت شلیک شد که ۱۰ نفر را زخمی کرد.

جزئیات بیشتر در گزارش لیمه هادی

شلیک ۱۴ راکت در روز استقلال افغانستان
please wait

No media source currently available

0:00 0:02:58 0:00

۱۷:۵۵ ۲۸.۵.۱۳۹۹

از یک صد و یکمین سالروز استرداد استقلال افغانستان در ننگرهار تجلیل بعمل آمد.

شرح بیشتر در تصاویر.

تجلیل از سالروز استرداد استقلال در ننگرهار
تجلیل از سالروز استرداد استقلال در ننگرهار

۱۷:۴۰ ۲۸.۵.۱۳۹۹

ناتو و امریکا به مناسبت روز استقلال افغانستان، به مردم و رهبری این کشور مبارکباد گفته است.

این پیمان در پیامی به مناسبت ۲۸ اسد در صفحه فیسبوکش نوشته که از شجاعت نیرو‌های امنیتی افغان برای محافظت از نظام جمهوری ستایش می‌کند.

وزارت خارجۀ امریکا هم به مناسبت این روز به رهبری و مردم افغانستان مبارکباد گفته است.

سکات میلر فرمانده عمومی نیرو‌های امریکایی و ماموریت حمایت قاطع ناتو در افغانستان هم به مناسبت روز استقلال، به برقراری صلح در افغانستان ابراز خوشبینی کرده است: "روز خوبی است تا از حمایت ما از نیرو‌های امنیتی و مردم افغانستان اطمینان دوباره دهیم. زمان خوب برای همۀ جوانب است تا به کاهش خشونت فکر کنند و جناح‌های نظامی بتوانند راه‌ها به سوی صلح را هموار سازند."

قرار است مراسم رسمی استقلال، ساعت ۷ امشب در قصر دارالامان برگزار شود.

در عین ساعت، برج خلیفه در شهر دوبی به رنگ بیرق افغانستان مزین خواهد شد. این برج مرتفع‌ترین ساختمان جهان است.

شاه امان الله، در ۲۸ اسد سال ۱۲۹۸ خورشیدی، استقلال افغانستان را از بریتانیای وقت اعلام کرد.

۱۶:۴۵ ۲۸.۵.۱۳۹۹

مراسم گل‌گذاری به پای منار آزادی در وزارت دفاع افغانستان به مناسبت صدویکمین سالگرد استقلال این کشور صورت گرفت.

محمداشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان با شماری از مقام‌های ارشد دولتی در این مراسم شرکت کردند، اما همزمان با این مراسم ۱۴ راکت به مناطق مختلف کابل اصابت کرد.

وزارت داخلۀ افغانستان می‌گوید که این راکت‌ها به سوی حوزه اول، دوم، دهم، شانزدهم و نهم شلیک شد بیشتر آنها به منازل مسکونی اصابت کرد.

طارق آرین سخنگوی وزارت داخله افغانستان

طارق آرین سخنگوی این وزارت می‌گوید که این راکت‌ها از دو موتر شلیک شدند و ۱۰ تن شامل چهار کودک، یک زن و پنج مرد را زخمی کرد: "امروز از اثر پرتاب ۱۴ فیر راکت از سوی تروریستان به مناطق مسکونی ۱۰ فرد ملکی زخمی شدند. این یک عمل تروریستی بود. ما در پیوند به این رویداد ۲ فرد مشکوک را بازداشت کردیم و تحقیقات ادامه دارد تا ما بتوانیم شبکه‌های همکار با آنان را شناسایی کنیم."

حکومت افغانستان این رویداد را محکوم کرده است.

کابل در روز استقلال کشور در حالی هدف حملات راکتی قرار گرفت که شورای عالی مصالحه ملی نسبت به آغاز گفت‌وگوهای صلح اظهار امیدواری کرده است.

این شورا در اعلامیه‌‌ای نوشته است: "در یک‌صدویکمین سالروز استقلال کشور، مردم افغانستان بیشتر از هر زمان دیگر به پایان منازعه و درگیری ۴۲ ساله و برقراری صلح و ثبات نزدیک شده‌اند. در روزهای پیش رو شاهد نخستین نشست تاریخی مذاکرات بین‌الافغانی خواهیم بود و انتظار داریم که از فرصت پیش آمده استفادهٔ بهینه کنیم و با صداقت و خودگذری برای دست‌یافتن به صلح دایمی تلاش کنیم."

در همین حال، اسکات میلر، فرمانده نیروهای بین‌المللی حمایت قاطع در افغانستان با صدور پیامی به مناسبت سالگرد استقلال این کشور، بر کاهش خشونت و حمایت نیروهای ناتو از نیروهای امنیتی افغانستان تأکید کرده است: "به نمایندگی از ماموریت حمایت قاطع و ناتو روز استقلال را به افغانان تبریک می‌گویم. این برای حمایت و اصلاحات نیروهای امنیتی افغانستان و همچنین افغانان روز خوبی است. زمان خوبی‌ست تا تمام جهت‌ها به گونۀ قابل ملاحظه‌ خشونت‌ها را کاهش دهند و جهت‌های نظامی تلاش‌های سیاسی‌شان در راستای صلح بیشتر کنند."

گروه طالبان هم با صدور اعلامیه‌ای روز استقلال را به مردم افغانستان تبریک گفته و از جناح‌های داخلی افغانستان خواسته که خواست مردم را در نظر بگیرند. این گروه همچنین از کشورهای منطقه خواسته که برای رسیدن مردم افغانستان به استقلال و اهداف مشروع خود کمک کنند.

مراسم بزرگداشت از ۱۰۱مین سالروز استقلال افغانستان در حالی برگزار می‌شود که روند جاری صلح بیش از هر زمانی پیشرفت داشته و گزارش‌های هم در باره آغاز گفت‌‌وگوهای صلح میان افغانان در آیندۀ نزدیک منتشر شده است.

بیشتر "لود" شود

XS
SM
MD
LG