لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۳۱ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۶:۰۶

کی‌ها عضو هیئت جدید طالبان برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اند؟


شماری از اعضای دفتر سیاسی طالبان به رهبری ملا برادر
شماری از اعضای دفتر سیاسی طالبان به رهبری ملا برادر

طالبان هیئت تازه تعیین شدۀ خود را برای مذاکرات بین افغانان اعلام کردند.

شیر محمد عباس ستانکزی معاون دفتر سیاسی طالبان در قطر که رهبری این هیئت را بر عهده دارد به رادیو آزادی می‌گوید، ۶۵ درصد این تیم، عضو شورای رهبری این گروه هستند.

اما سؤال این‌جاست که چه‌کسانی در این هیئت حضور دارند؟

آقای ستانکزی به رادیو آزادی می‌گوید: "شیخ عبدالحکیم، مولوی عبدالکبیر، مولوی نور محمد ثاقب، ملا محمد زاهد احمدزی، ملا شیرین آخوند، ملا عبدالطیف منصور، قاری دین محمد، ملا عبدالسلام حنفی، ملا عبدالمنان عمری، شیخ محمد قاسم ترکمن، ملا محمد فاضل مظلوم، ملا نورالله نوری، ملا عبدالحق وثیق، مولوی مطیع‌الحق خالص، انس حقانی، ملا محمد نبی عمری، محمد سهیل شاهین، خیرالله خیرخواه، مولوی شهاب‌الدین دلاور و ملا فریدالله کسانی هستند که از طالبان در مذاکرات بین افغانستان نمایندگی می‌کنند."

شېر محمد عباس ستانکزی
شېر محمد عباس ستانکزی

شیر محمد عباس ستانکزی از قطر و شمار دیگر از کشورها خواست تا در رسیدن آنان به قطر کمک کنند و سهولت‌های دریافت ویزه را فراهم کنند.

ستانکزی می‌گوید این یک تیم باصلاحیت است که به‌گونه مستقل مسائل مربوط به صلح را دنبال می‌کند.

ستانکزی همچنین از همه طرف‌ها خواست که موانع سر راه مذاکرات صلح بین افغانان را برطرف کنند.

هرچند ستانکزی در پیوند به این موانع مشخصاً چیزی نگفت، اما او ظاهراً به ۳۲۰ زندانی باقی مانده طالبان اشاره کرد که هنوز از سوی دولت افغانستان آزاد نشده‌اند.

اما عبدالحفیظ منصور، عضو تیم مذاکره کننده افغانستان می‌گوید، هیئت افغانستان از پیش آمادگی کامل برای مذاکرات دارد.

وی در واکنش به هیئت تازه‌تعیین‌شده طالبان به رادیو آزادی گفت: "اقداماتی که سبب تحریک طالبان می‌شود به آنان بستگی دارد که شمار افراد را تعین می‌کنند، چه کاری انجام می‌دهند، اقدامات دولت مشخص است، ما هیئت مذاکره کننده داریم. در این راستا هماهنگی لازم بین مقامات ارشد دولت وجود دارد. ما قبلاً کار را روی این کار شروع کرده ایم و چارچوب کار ما روشن و اعلام شده است."

عبدالحفیظ منصور، عضو هیئت گفت‌وگو کننده‌ای حکومت افغانستان با طالبان
عبدالحفیظ منصور، عضو هیئت گفت‌وگو کننده‌ای حکومت افغانستان با طالبان

این در حالیست که چند روز پیش، هیئتی به رهبری ملا عبدالغنی برادر، رئیس دفتر سیاسی طالبان در قطر، به دعوت رسمی وزارت امور خارجه پاکستان از اسلام‌آباد بازدید کرده‌اند.

قریشی و برادر روی آغاز مذکرات بین افغانان صحبت کردند

برخی از تحلیلگران سیاسی، گزینش هیئت تازه طالبان را به سفر اعضای این گروه به اسلام آباد مرتبط می‌دانند.

از این میان یاسر احمدزی، تحلیلگر سیاسی و رئیس انستیتوت صلح افغانستان در واشنگتن می‌گوید: "تشکیل یک هیئت جدید در چنین زمان حساس به معنای آن است که این برنامه و اجنداهای جدید و تازه ای خواهد بود که بار دیگر توسط پاکستان روی آن فکر شده است و آن‌ها می‌ترسند که اگر این گفت‌وگوها به مرحله‌ای برسد."

یاسر احمدزی، تحلیلگر سیاسی و رئیس انستیتوت صلح افغانستان
یاسر احمدزی، تحلیلگر سیاسی و رئیس انستیتوت صلح افغانستان

آقای احمدزی می‌افزاید: "بنابر این، آن‌ها یک گروه جایگزین یا بدیل تشکیل دادند که حداقل بتواند منابع و مزایایی را که پاکستان در پی بدست آوردن آن از مذاکرات صلح افغانستان است، بدست آورد. اگرچه این گروه توسط طالبان تشکیل شده، اما شکی نیست که فرمایش پاکستان در آن دخیل بوده."

اما پاکستان ظاهراً از روند صلح افغانستان حمایت کرده است.

نخست وزیر عمران خان اخیراً عبدالله عبدالله رئیس شورای عالی مصالحه افغانستان را به منظور مذاکره صلح به پاکستان دعوت کرده تا در پیوند با صلح افغانستان با او گفت‌وگو کند.

فریدون خوزون سخنگوی این شورا به رادیو آزادی می‌گوید آقای عبدالله دعوت عمران خان را پذیرفته و پس از آغاز مذاکرات بین افغانان، به پاکستان سفر خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG