لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
سه شنبه ۴ ثور ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۳۲

ارگ: چهره‌های مطرح سیاسی نقش‌شان را در پروسه‌ی صلح ادا کنند


ارگ ریاست جمهوری افغانستان
ارگ ریاست جمهوری افغانستان

ارگ ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید، توقع دارد چهره‌های مطرح سیاسی نقش‌شان را در پروسه‌ی صلح ادا کنند.

بعد از نپذیرفتن عضویت شورای عالی مصالحه از سوی بعضی شخصیت‌های مطرح سیاسی، ارگ ریاست جمهوری ابراز امیدواری کرده که این شخصیت‌ها نقش‌شان را در پروسه‌ی صلح ادا کنند.

دوا خان مینه‌پال معاون سخنگوی رئیس جمهور دیشب (۱۰ سنبله) به رادیو آزادی گفت: "صلح یک پروسه ملی است، در این پروسه هر شخصیت سیاسی و هر چهرۀ سرشناس باید نقش‌شان را بازی کنند. رئیس جمهور با در نظرداشت موقف آن‌ها، آن‌ها را گماشته است، توقع ما این است که آن‌ها نقش‌شان را در پروسه‌ی صلح ادا کنند."

دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان
دواخان مینه پال، معاون سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان

آقای مینه‌پال این موضوع را دیروز بعد از آن ابراز داشت که حامد کرزی رئیس جمهور پیشین، عضویت‌اش در شورای عالی مصالحه ملی را رد کرد.

کرزی در صفحه فیس‌بوک و تویترش نوشت که تلاش برای صلح وظیفه مشترک افغان‌هاست و در این راستا به کوشش‌های خود ادامه می‌دهد، ولی در هیچ تشکیل حکومتی شرکت نمی‌کند.

بعد از آقای کرزی صلاح‌الدین ربانی رهبر حزب جمعیت اسلامی افغانستان نیز عضویت‌اش در این شورای ۴۶ عضوی مصالحه‌ی ملی را رد کرد.

پرسش‌ها و نگرانی‌ها در بارۀ فهرست نشرشدۀ شورای عالی مصالحه

غنی: صلح به معنای معامله سیاسی تقسیم قدرت نیست

کی‌ها عضو هیئت جدید طالبان برای گفت‌وگوهای بین‌الافغانی اند؟

وی در یک پیام فیس‌بوک نوشته که حزب جمعیت رهبرش را در تلاش‌های صلح قربانی داد و حاضر به هر قربانی دیگر برای صلح است و چون مشوره‌ی با وی صورت نگرفته، در این شورا شرکت نمی‌کند.

تازه‌ترین عکس‌المعل به لیست منتشر شدۀ اعضای شورای عالی مصالحه را دیشب حضرت عمر زاخیلوال، وزیر پیشین مالیه و سفیر پیشین افغانستان در پاکستان داشت. او در تویتی نوشته بود صلح یا تقسیم غناها به نام صلح؟

این تویت آقای زاخلیوال که در آن از اعطای چندین مسئولیت وظیفوی به یک شخص هم انتقاد شده، از سوی رئیس جمهور پیشین حامد کرزی ری‌تویت یا دوباره شریک شده‌است.

ارگ در این رابطه چیزی نگفت، ولی عارف صمیم یک مشاور اداره‌ی امور که در گذشته معاون سخنگوی رئیس جمهور نیز بود در صفحه تویترش نوشته که حکومت سالانه ۴۰۰ میلیون افغانی به حامد کرزی رئیس جمهور پیشین می‌دهد و وی در امن‌ترین منزل به سر می‌برد، پس به‌گفته صمیم آیا وقت آن نیست آقای کرزی ازین امتیازات بگذرد؟

عکس‌العمل‌ها به لیست اعضای شورای عالی مصالحه در حالی ابراز شده که حکومت افغانستان در این اواخر چندین بار گفته که گفت‌وگوهای بین‌الافغانی بزودی آغاز می‌شود. طالبان تأکید دارند که حکومت باید نخست ۳۲۰ زندانی باقی‌مانده آن‌ها را آزاد کند.

XS
SM
MD
LG