لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
جمعه ۱۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۳:۵۶

سازمان ملل: کشورهای رقیب لیبیا ارسال اسلحه به این کشور را شدت بخشیده‌اند


نیروهای تحت حمایت حکومت وفاق ملی لیبیا
نیروهای تحت حمایت حکومت وفاق ملی لیبیا

مقام ارشد ملل متحد در امور لیبیا می‌گوید، حامیان خارجی حکومت‌های رقیب در کشور جنگ‌زده لیبیا، ارسال اسلحه به این کشور را در تخطی با تحریم تسلیحاتی ملل متحد، شدت بخشیده‌اند.

ستیفنی ویلیمز نماینده‌ موقت ملل متحد برای لیبیا دیروز چهارشنبه (۲ سپتامبر) به شورای امنیت این سازمان گفت، انتقال این سلاح‌ها جنگ لیبیا را شدت بخشیده، نقض نگران‌کننده حاکمیت ملی لیبیا بوده و تخطی جدی از تحریم تسیلحاتی ملل متحد است.

خانم ویلیامز گفت، از آخرین معلومات‌دهی انتونیو گوترش سرمنشی ملل متحد به شورای امنیت در هشتم جولای به این طرف، حدود ۷۰ طیاره‌ حاوی اسلحه در میدان‌های هوایی شرق لیبیا نشست کرده و سه کشتی باربری اسلحه را به بنادر شرقی لیبیا به خلیفه حفتر انتقال داده‌اند.

حفتر علیه حکومت به رسمیت شناخته شده‌ ملل متحد می‌جنگد.

استیفن ویلیامز، نماینده موقت ملل متحد در امور لیبیا
استیفن ویلیامز، نماینده موقت ملل متحد در امور لیبیا

خانم ویلیامز گفت، ۳۰ پرواز دیگر به غرب لیبیا به هدف تجهیز نیروهای حکومت وفاق ملی در طرابلس که از سوی ملل متحد به‌رسمیت شناخته می‌شود صورت گرفته است و ۹ کشتی باربری مملو از اسلحه به بندر غربی لیبیا لنگر انداخته اند.

او گفت، ماموریت ملل متحد در لیبیا در مورد حضور فعالان و اجیران خارجی در لیبیا گزارش‌های زیاد به دست آورده است.

لیبیا از قیام‌های مردمی به حمایت ناتو در سال ۲۰۱۱ که منتج به سقوط رژیم چندین ساله معمرالقذافی شد به این طرف، شاهد جنگ‌های شدید داخلی بود است.

روسیه از اردوی ملی لیبیا به رهبری خلیفه حفتر حمایت می‌کند که علیه حکومت به رسمیت شناخته شده‌ ملل متحد می‌جنگد. فرانسه، مصر و امارات متحدۀ عربی نیز حامیان حفتر اند.

آرشیف، اعضای ارتش ملی لیبیا
آرشیف، اعضای ارتش ملی لیبیا

ترکیه که نیروها، طیاره‌های بی‌پیلوت و اجیران سوری را در لیبیا مستقر کرده، از حکومت طرابلس حمایت می‌کند. قطر و ایتالیا هم حامیان حکومت وفاق ملی در طرابلس اند.

واسیلی دیبینزیا، سفیر روسیه در ملل متحد دخالت کشورش در لیبیا را رد کرده و گفته یک کارمند روسی هم در لیبیا حضور ندارد.

ولی اردوی امریکا مسکو را متهم به استفاده از شبه نظامیان روسی در لیبیا به‌حیث گروه نیابتی کرده می‌گوید، روسیه از واگنار گروپ که یک گروه قراردادی نزدیک به کریمیلن است در جنگ لیبیا به حیث گروه نیابتی استفاده می‌کند.

XS
SM
MD
LG