لینک‌های قابل دسترسی

خبر تازه
پنجشنبه ۳۰ حمل ۱۴۰۳ کابل ۰۱:۰۸

ارگ و یوناما حمله خونین ننگرهار را تقبیح کردند


یک کودک که در حمله موتربمب در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار زخمی شده است.
یک کودک که در حمله موتربمب در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار زخمی شده است.

حمله مرگبار دیروز شنبه (۱۲ میزان) در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار واکنش‌های گسترده‌ای داخلی را برانگیخته است.

انفجار شدید موتر بمب، دیروز هنگامی صورت گرفت که پس شش ماه مسدود بودن مکاتب به دلیل شیوع همه گیری ویروس کرونا، دروازه‌های آنها بروی دانش آموزان باز شده، افراد ملکی و شاگردان مکاتب در حال عبور از مقابل تعمیر ولسوالی غنی خیل بودند.

جان محمد، باشندۀ غنی خیل، می‌گوید، تعداد زیاد دانش آموزان به دلیل آن زخمی شدند که شماری از آنها به خانه می‌رفتند و تعدادی هم برای بعد از ظهر راهی مکتب بودند: "شاگردانی که برای درس به لیسه می‌رفتند و آنهایی که رخصت شده بودند قربانی شده اند، خانه های اطراف ولسوالی و باشندگان آن آسیب دیده اند و شماری از مسافران بین راه غنی خیل و مارکو نیز زخمی شدند."

یک شاگرد مکتب که در نتیجۀ این انفجار پایش قطع شده به خبرنگار رادیو آزادی گفت: "نام من شرافت و دانش آموز صنف چهارم لیسۀ الفتح علی هستم، در راه روان بودم که انفجار رخ داد، بیهوش شدم، مرا به شفاخانه انتقال دادند و پایم نبود."

از دیروز شنبه به این‌سو عکس‌های زخمی‌ها، کتاب و کتابچه‌های پاره و سوختۀ شاگردان از طریق رسانه های اجتماعی نشر می‌شود. در یک کتابچه با دستان کودکانه این جمله نوشته شده: "عجیب افرادی هستند که حیرت کنی."

یک کودک که در حمله موتربمب در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار زخمی شده در شفاخانه برای درمان منتقل شده است
یک کودک که در حمله موتربمب در ولسوالی غنی خیل ولایت ننگرهار زخمی شده در شفاخانه برای درمان منتقل شده است

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان این حمله را به شدت محکوم نموده و از تلاش ادامۀ جنایات توسط طالبان و سایر تروریست‌ها یاد کرده است.

محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در ولایت پکتیکا
محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان حین سخنرانی در ولایت پکتیکا

این حمله در حالی صورت گرفت که آقای غنی در جریان سفر به پکتیکا بود و در آنجا در یک نشست با مردم محل گفت، طالبان باید به فکر آینده‌ای بهتر برای این کشور باشند: "پیام من به طالبان بسیار ساده است. آیا فکر کرده اید که فردا چگونه در این سرزمین با هم زندگی خواهیم کرد؟ معاون صاحب، من و همۀ همکارانم هر روز به دنبال چگونگی تأمین هزینۀ زندگی برای زنان بیوه‌ای شما هستیم که برای چندین نسل فرزندان شما که به مکتب نرفته اند، چگونه زمینه را مساعد بسازیم، به رهبران چگونه عزت فراهم کنیم، بیایید خود را به یک نیروی مثبت تبدیل کنید، بیایید دست به دست هم داده، امنیت و رفاه را برای همۀ افغانستان فراهم کنیم."

حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان
حامد کرزی رئیس جمهور پیشین افغانستان

حامد کرزی رئیس جمهور سابق افغانستان نیز این حمله را یک توطئه‌ای آشکار برای برهم زدن گفت‌وگوهای صلح خوانده و از هر دو جانب خواسته که به خشونت‌ها پایان دهند.

دفتر هیئت معاونت سازمان ملل متحد در افغانستان (یوناما) هم گفته که با عاملان این رویداد باید محاسبه شود.

تا هنوز هیچ‌کس مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته، اما ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان به رادیو آزادی گفت که آنها در مورد اینکه چه کسی این حمله را انجام داده، تحقیقات می‌کنند.

XS
SM
MD
LG